0 تا 100 سفر به یزد؛ معرفی کامل شهر و امکانات آن

0

یزد یکی از متفاوت‌ترین مقاصد محبوب گردشگری برای مسافران است. در این شهر جذاب، خبری از دریا و ساحل و لنج‌های کوچک و بزرگ نیست و برخلاف شهرهای شمالی، اثری از جنگل‌های انبوه و درختان پر برگ دیده نمی‌شود. با این حال یزد یک خطه تاریخی ناب است که در آن خانه‌های خشتی و آثار باستانی، هزاران قصه کهن را در دل خود جا داده‌اند.

در این راهنمای سفر به یزد، با شما از این شهر گرم و دوست داشتنی صحبت می‌کنیم و تمام آنچه که باید از این سرزمین تاریخی بدانید را با شما در میان خواهیم گذاشت.

معرفی شهر یزد؛ شهر بادگیرها

یزد برخلاف تصور عموم، یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای ایران به شمار می‌رود. این شهر بر اساس آخرین سرشماری‌ها،  550 هزار نفر جمعیت دارد که حدود 40 هزار نفر از آن‌ها را جمعیت روستایی تشکیل می‌دهند. اغلب مردم این شهر مسلمان و شیعه مذهب هستند؛ با این حال بخش بزرگی از شهروندان یزد به آئین زرتشت گرایش دارند. در حقیقت بسیاری از مراسم باستانی و جشنواره‌های سنتی زرتشتیان همچنان در این شهر به قوت خود باقی است و توسط پیروان این دین الهی برگزار می‌گردد.

زبان رسمی و رایج یزد، زبان فارسی است که با گویش و لهجه شیرین یزدی بیان می‌شود. در کنار زبان فارسی ساکنان زرتشتی شهر به زبان دری زرتشتی نیز تسلط دارند و آیین‌ها و مراسم خاص را با زبان مخصوص خود برپا می‌کنند.

تاریخچه شهر یزد

سفر به یزد

بسیاری از مورخان قدمت یزد را به زمان ساسانیان نسبت می‌دهند؛ زمانی که یزدگرد ساسانی دستور داد تا شهری به نام “یزدان گرد” بنا کنند و در آن مردم به زندگی، کار و نیایش مشغول شوند. تاریخ‌نویسان نیز یزد را امن‌ترین شهر تاریخی ایران می‌دانند. به دلیل موقعیت جغرافیایی یزد، این شهر توانسته است از بلایای طبیعی، جنگ‌ها و بسیاری از تحولات تاریخی در امان بماند.

شهر یزد اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان است. چنین سابقهای باعث شده است که این شهر یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری در ایران شناخته شود. بافت تاریخی شهر در بیشتر کوچه‌ها و محله‌های یزد به خوبی دیده می‌شود. محله‌های قدیمی همچون فهادان، کوچه بیوک، خرمشاه، یعقوبی، میر قطب، شش بادگیری و سرجمع از جمله مناطق بسیار تاریخی یزد به شمار می‌روند که سر زدن به آن‌ها، چیزی شبیه به سفر در ماشین زمان است.

برای اجاره بوم گردی یزد کلیک کنید.

آب و هوای یزد

یکی از نکات مهم در راهنمای سفر به یزد، توجه به آب و هوا و جغرافیای این منطقه است. یزد در مرکز فلات ایران و در حاشیه دشت‌های کویر و لوت قرار دارد. این شهر از شمال و غرب به استان اصفهان، از شمال شرقی به استان خراسان، از جنوب غربی به استان فارس و از جنوب شرقی به استان کرمان محدود می‌شود.

به‌طور کلی آب و هوای یزد به دلیل واقع شدن بر روی کمربند خشک جهانی، گرم است. این شهر در زمستان‌ها، هوای بسیار سرد و خشکی دارد و تابستان‌ها گرمای هوا، کوچه‌های قدیمی و خشتی را داغ و سوزان می‌کند. نوسان شدید دمای هوا بین شب و روز از دیگر نکاتی است که می‌تواند گردشگران یزد را در برخی از فصول سال غافلگیر نماید.

آب‌وهوای یزد در اوایل بهار، مطبوع و دلپذیر است و سفر در این زمان، لذت بخش و فراموش نشدنی خواهد بود. در فصل پاییز آب‌وهوای یزد دوباره رو به خنکی می‌رود و کوچه‌های قدیمی شهر، بار دیگر با هجوم مسافران رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرند. بنابراین بدون تردید می‌توان گفت که اوایل بهار و اواسط پاییز، بهترین فصل سفر به یزد است.

یزد در جغرافیایی کویری و در دشتی بین دو کوه خرانق و شیرکوه قرار گرفته است. خشکی بیش از حد، تبخیر فراوان آب، دور بودن از دریا، بارندگی‌های محدود و کاهش آب‌های سطحی و زیرزمینی، سبب شده است تا در این شهر و استان، وضعیت کشاورزی چندان مناسب نباشد. با این حال وجود ذخایر عظیم معدنی مانند آهن چغارت، مرمر و بورق باعث شده است تا تحولات اقتصادی و عمرانی فراوانی در یزد رونق بگیرد.

جاهای دیدنی و گردشگری شهر یزد

شهر یزد از دیرباز به عنوان یکی از زادگاه‌های معماری اصیل ایرانی شناخته می‌شده است. اغراق نیست که اگر بگوییم نیمی از جاهای دیدنی یزد، شامل خانه‌ها و بناهای تاریخی می‌شوند. در ادامه راهنمای سفر به یزد برخی از جاذبه‌های گردشگری این شهر را به شما معرفی می‌کنیم:

میدان ساعت یزد، یادگار دوران قاجار

Yazd-Saat-Square

در روزگاران قدیم، نصب ساعت بر فراز برج‌های بلند شهر، موضوعی عادی و متداول بود. ساعت‌های بزرگی که معمولآ در مرکز شهر قرار می‌گرفتند و به رهگذران، ثانیه‌ها و دقایق را یادآوری می‌کردند. چنین جاذبه تاریخی نیز در یزد ساخته شده است و یکی از دیدنی‌های متفاوت این شهر به حساب می‌آید.

میدان ساعت یزد در حقیقت اولین برج ساعتی ایران شناخته می‌شود که در زمان قاجار ساخته شده است. بنای این میدان، برجی مستطیلی شکل و خشتی است که در چهار طرف آن، ساعت‌های بزرگ و سفید رنگی دیده می‌شوند. کاشی‌کاری‌های رنگارنگ و معماری متفاوت میدان ساعت باعث شده است تا بسیاری از گردشگران، از این جاذبه شهر به عنوان یکی از دیدنی‌های شگفت انگیز یزد یاد کنند.

بخوانید از: جاهای دیدنی یزد به همراه آدرس

برج سکوت، دخمه زرتشتیان

برای علاقه‌مندان به تاریخ، سر زدن به برج سکوت یا دخمه زرتشتیان، می‌تواند یک ماجراجویی هیجان انگیز و شاید کمی ترسناک باشد. دخمه‌‌های زرتشتیان، در اصل گورستان‌های باستانی پیروان این آئین هستند که در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی یزد، در حوالی منطقه صفائیه و بر روی کوهی رسوبی و کم ارتفاع به نام کوه دخمه قرار گرفته‌اند.

در روزگاران کهن، زرتشتیان جسم بی‌جان فردی که درگذشته بود را در درون این دخمه قرار می‌دادند؛ زیرا بر این باور بودند که اجساد نجس هستند و دیگر نباید بر روی زمین باقی بمانند. جسم بی‌جان اجسادی که در دخمه قرار می‌گرفتند، خوراک پرندگان و کرکس‌های آسمان‌ها می‌شدند و باقی مانده استخوان‌ها، درون چاه دخمه انبار می‌گشتند. جالب است که بدانید بخش‌هایی از دخمه با خشت خام و گچ ساخته شده‌ است تا مواد آلوده به زمین نشت نکند.

ممکن است با خواندن چنین ماجرایی از دیدن این جاذبه تاریخی صرف نظر کنید. اما خیالتان راحت باشد! بیش از ۴۰ سال است که این دخمه‌ها از کار افتاده‌اند و دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرند! پس می‌توانید با خیال راحت به این جاذبه کهن سر بزنید و تاریخ شگفت انگیز آن را مرور و مشاهده کنید.

مجموعه امیر چخماق:

سفر به یزد

میدان امیرچخماق یادگاری از دوره تیموریان واقع در بافت تاریخی شهر است که از آن به عنوان نماد شهر یزد نیز نام می‌برند. این میدان مسجد، تکیه، بقعه، آب انبار و بازار را در خود جای داده و یکی از شاخص‌ترین جاذبه‌های گردشگری یزد به حساب می‌آید. با قدم زدن در گوشه و کنار میدان امیرچخماق در سفر به یزد، در حقیقت بخشی از تاریخ سرزمینمان را مرور می‌کنید.
همچنین در نزدیکی این میدان زورخانه صاحب الزمان قرار دارد که در ساعت خاصی از روز گردشگران (چه خانم‌ها و چه آقایان) اجازه تماشای مراسم مخصوص آن را دارند. رفتن به این زورخانه را حتما در برنامه بازدیدتان قرار دهید چرا که بدون شک یکی از خاص‌ترین تجربه‌های شما از سفر به یزد خواهد شد.

باغ دولت آباد:

اگر بخواهیم به مهم‌ترین بایدهای دیدنی در سفر به یزد اشاره کنیم بدون شک یکی از این جاذبه‌ها باغ دولت آباد است. باغ دولت آباد که نام آن در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده، بلندترین بادگیر جهان را با ارتفاع تقریبا ۳۴ متر در خود جای داده است. این باغ زیبا با فضای سرسبز و تماشایی خود اوقات خوش و مفرحی را برای مسافران رقم می‌زند و خاطره‌ای فراموش نشدنی از سفر به یزد به جا می‌گذارد.

آتشکده یزد ( آتشکده ورهرام یا بهرام):

حتی اگر تا به حال به شهر یزد و این آتشکده نرفته باشید به احتمال خیلی زیاد نام و داستان آن را شنیده‌اید. می‌توان گفت شهرت آتشکده یزد که به آتشکده ورهرام یا بهرام نیز معروف است به خاطر وجود آتشی است که بیش از ۱۵۰۰ سال است خاموش نشده و از پشت شیشه برای گردشگران قابل تماشاست. آتشکده یزد یکی از اصلی‌ترین و شناخته شده‌ترین جاذبه‌های گردشگری یزد است که در آن می‌توان با بخشی از آداب و رسوم و آیین زرتشتیان آشنا شد. این عمارت با نقش زیبای فروهر بر پیشانی، در حیاطی بزرگ با درختان سرسبز قرار دارد و حوضی میان آن خودنمایی می‌کند.

برای اجاره ویلا کلیک کنید.

قلعه سریزد، اولین بانک جهان

در بسیاری از کتاب‌ها و برنامه‌های علمی با آثار و شواهدی از گذشتگان آشنا شده‌ایم که باور وجود آن‌ها برای ما در چنین زمانی، سخت و دشوار است. قلعه سریزد نمونه این آثار تاریخی است که اغلب مورخان از آن به عنوان نخستین بانک و صندوق امانت در دنیا یاد می‌کنند.

قلعه سریزد از جمله جاهای دیدنی یزد است که در فاصله ۴۵ کیلومتری این شهر قرار گرفته و سالیان طولانی مسئولیت حفاظت از جان و مال مردم را به عهده داشته است. قدمت این قلعه‌ خشتی و گلی که به عنوان یکی از کهن‌ترین و عظیم‌ترین بناهای تاریخی شناخته می‌شود، به زمان ساسانیان و قرن سوم میلادی باز می‌گردد.

قلعه سریزد نزدیک به ۴۶۸ اتاق برای ذخیره اموال مردم از جمله غلات، مواد غذایی، طلا و جواهر داشته است و همین موضوع باعث شده تا لقب کهن‌ترین صندوق امانات جهان را به خود اختصاص دهد.

چگونه به یزد سفر کنیم؟

خوشبختانه برای سفر به یزد راه‌های متعددی وجود دارد. سریع‌ترین راه برای رسیدن به این شهر باستانی، استفاده از هواپیما است. فرودگاه بین المللی شهید صدوقی در شمال غرب یزد به تمام شهرهای بزرگ ایران پرواز دارد و پروازهای خارجی نیز از همین فرودگاه انجام می‌شوند.

مدت زمان سفر با هواپیما از تهران به یزد حدود ۱ ساعت بوده و قیمت بلیط بسته به زمان متفاوت است.

استفاده از مسیر ریلی و راه آهن، شیوه دیگری برای سفر به یزد است که از پایتخت تا این شهر چیزی حدود 8 ساعت طول می‌کشد. ایستگاه راه آهن یزد در میدان راه آهن واقع شده و با دیگر شهرها نیز مسیرهای ریلی متنوعی دارد.

اما علاقه‌مندان به سفر در جاده، می‌توانند از طریق اتوبوس و یا خودروی شخصی نیز به این شهر سفر کنند. سفر با اتوبوس ارزان‌ترین راه سفر به یزد شناخته می‌شود که از سمت اتوبان تهران- قم آغاز شده و پس از گذر از کاشان، به این شهر منتهی خواهد شد. سفر با اتوبوس از تهران به یزد حدود ۷ ساعت طول می‌کشد.

حمل و نقل عمومی در یزد

یکی دیگر از نکات مهم در راهنمای سفر به یزد، جابه‌جایی مسافران در سطح شهر و استفاده از از وسایل حمل و نقل عمومی است.

در این شهر تاریخی، تاکسی‌ها و اتوبوس‌های مسافربری وظیفه اصلی حمل و نقل مسافران شهری را برعهده دارند. در یزد ۳ ایستگاه مسافربری اتوبوس وجود دارد که در شهرک صنعتی، بلوار دولت آباد و میدان امام حسین واقع شده‌اند. همچنین در یزد پنج دستگاه اتوبوس بی آر تی تعبیه شده است که حجم وسیعی از مسافران را در نقاط مختلف شهر جابه‌جا می‌کنند.

محل های اقامت در یزد

یزد یکی از مقاصد محبوب گردشگری کشور شناخته می‌شود و از جمله شهرهای پر رفت و آمد برای گردش، کار و حتی تحصیل به حساب می‌آید. استقبال مسافران از این شهر باعث شده است تا انواع هتل‌ها، خانه‌ها و اقامتگاه‌های متنوع با کیفیت‌ها و قیمت‌های گوناگون پذیرای گردشگران باشند.

با این حال هیچ چیز به اندازه اقامت در مجموعه‌های بوم گردی و خانه‌های محلی یزد، زندگی در این شهر را به درستی به شما نشان نخواهند داد.

به شما توصیه می‌کنیم که با مراجعه به وب سایت شب، از اقامتگاه‌ها و خانه‌های بومی یزد دیدن کنید و از تخفیف‌های ارائه شده برای رزرو آن‌ها استفاده نمایید. همچنین می‌توانید در صورت هرگونه سوال با تیم پشتیبانی شب تماس گرفته و سوالات و خواسته‌های خود را با ما در میان بگذارید.

فراموش نکنید که در فصول پر گردشگر یزد، بیشتر خانه‌ها و اقامتگاه‌ها با حجم عظیمی از مسافران روبه‌رو می‌شوند و ممکن است در این زمان پیدا کردن اقامتگاهی مناسب با بودجه و سلیقه شما، کمی سخت و دشوار باشد. بنابراین باید به سرعت نسبت به رزرو آنلاین محل اقامت مد نظر خود اقدام نمایید.

غذاهای محلی شهر یزد

یزد نیز مانند دیگر شهرهای ایران، غذاهای محلی و جذابی دارد که چشیدن آن‌ها بر هر مسافر و گردشگری واجب است. به دلیل شرایط آب و هوایی گرم و خشک و اقلیم متفاوت این منطقه، خوراک یزد اغلب با ادویه جات متفاوت و حبوبات پخته می‌شود. آبگوشت گوجه بادمجان، کوفته لپه، تاس کباب، آش شولی و قیمه نخود از جمله محبوب‌ترین غذاهای یزد هستند که سفره مردم خونگرم این شهر را به رنگ و بوی خاصشان مزین می‌کنند.

برخی دیگر از غذاهای ساده و در عین حال خوشمزه یزد شامل آش ماش، آش انار، آش آبغوره، قلیه کدو، کله گیپا و قلیه سیب‌زمینی می‌شوند.

رستوران های یزد

شهر یزد از نظر مساحت، چندان وسیع نیست و پیدا کردن بهترین رستوران‌های شهر در چشم بهم زدنی امکان پذیر خواهد بود. اگر هوس کردید تا غذای محلی یزدی را در رستوران‌های بومی شهر نوش جان کنید، می‌توانید با مراجعه به رستوران‌های مارکوپلو و رستوران تالار یزد، از فضای زیبا و خوراک خوشمزه آن‌ها لذت ببرید.

بخوانید از: لیست کامل کافه ها و رستوران‌های یزد

البته در یزد رستوران‌های بین المللی نیز وجود دارند که در آن‌ها علاوه بر غذاهای بومی، خوراک ایرانی و فرنگی نیز سرو می‌شود. رستوران نگین یزد و رستوران هتل باغ مشیر الممالک از جمله رستوران‌های قدیمی و مجلل شهر هستند که غذایشان را به بهترین کیفیت سرو می‌نمایند.

هزینه های سفر به یزد

برای هر مسافری، هزینه‌ها و بودجه‌بندی از جمله مهم‌ترین بخش‌های سفر شناخته می‌شود. هزینه سفر به یزد مانند دیگر شهرهای ایران، کاملا به فصل سفر، شیوه رفت و آمد، هزینه اقامتگاه و بازدید از جاذبه‌های گردشگری بستگی دارد.

با این حال هزینه سفر به یزد برخلاف بسیاری از شهرها، مناسب و مقرون به صرفه است و با وجود محدودیت بودجه، به راحتی می‌توان با تغییر شیوه حمل و نقل و اقامتگاه، سفری دل انگیز را تجربه کرد.

نباید فراموش کرد که به دلیل هوای مطبوع یزد در پاییز و اوایل بهار، سفر در این دو فصل کمی گران‌تر از دیگر مواقع سال است. خوشبختانه در یزد انواع هتل‌ها و اقامتگاه‌های کم هزینه وجود دارند که می‌توان با مشخص کردن بودجه و برنامه‌ریزی هزینه‌ها، بهترین گزینه را در میان آن‌ها انتخاب کرد.

مراکز خرید و بازارهای یزد

بدون اغراق یک نکته جذاب در راهنمای سفر به یزد، پرسه زدن در بازارها و مراکز خرید و تهیه سوغاتی‌های هیجان انگیز است. در شهر یزد مراکز خرید، به تعداد و تنوع شهرهایی همچون شیراز و یا مناطق شمالی وجود ندارند؛ با این حال فروشگاه‌های کوچک و بزرگ شهر، انواع محصولات را با کیفیتی مناسب عرضه می‌کنند.

مرکز خرید الماس از جمله فروشگاه‌های مدرن یزد است که در آن محصولاتی مانند پوشاک زنانه، مردانه و بچگانه، کیف و کفش و لوازم آرایشی و بهداشتی به فروش می رسد. مرکز خرید آریا  و مرکز خرید شقایق از دیگر فروشگاه‌های معروف و شناخته شده یزد به حساب می‌آیند که بیشتر محصولات آن‌ها شامل پوشاک، کیف و کفش و لوازم آرایشی و بهداشتی می‌شوند.

اما اگر هوس کردید تا سری به بازارهای سنتی شهر بزنید و از نزدیک به تماشای فعالیت حجره‌داران یزدی بنشینید، ما به شما “بازار خان” را پیشنهاد می‌کنیم. این بازار خشتی که در زمان ناصرالدین شاه ساخته شده است، به عنوان یکی از عریض‌ترین و قدیمی‌ترین بازارهای شهر شناخته می‌شود و بهترین محل برای خرید سوغات محلی یزد به حساب می‌آید.

جشنواره ها و مراسم آیینی و فرهنگی شهر یزد

احتمالا در صفحات مجازی و یا رسانه‌های جمعی، با برخی از آداب و رسوم مردم خونگرم یزد آشنا شده‌اید. یزدی‌ها از جمله هموطنان خوش ذوق، خلاق و نوآور در برگزاری جشن‌ها و به ویژه مراسم مذهبی شناخته می‌شوند. مراسمی همچون عاشورا و تاسوعا و اعیادی مانند عید فطر، عید قربان، عید غدیرخم، میلاد حضرت محمد (ص) و نیمه شعبان هر سال به شکل متفاوتی در این شهر برپا می‌شود.

یکی از مهم‌ترین آداب و مراسم یزدی‌ها در زمان عاشورا، مراسم نخل گردانی است که هر سال گردشگران فراوانی برای شرکت در آن از گوشه و کنار کشور راهی یزد می‌شوند. در این مراسم، نخل نوعی سازه چوبی است که نماد تابوت امام حسین به حساب می‌آید و توسط مردم در روز عاشورا و دیگر ایام سوگواری بلند شده و در خیابان ها چرخانده می‌شود.

بخوانید از: آداب و رسوم مردم یزد

کیسه دوزی از دیگر رسوم مردم یزد است که به نیت شفای بیماران انجام می‌شود. این آئین کهن، در شب 24 ماه رمضان و در میان نماز ظهر و عصر برگزار می‌گردد و در آن، پارچه‌ای به نیت شفای بیماران بریده می‌شود تا کار دوخت روی آن صورت پذیرد.

با این حال مراسم مذهبی تنها در میان مسلمانان یزد دیده نمی‌شود و هموطنان زرتشتی نیز آداب و رسوم خود را به زیبایی در این شهر برگزار می‌کنند. جشن سده از جمله جشنواره‌های مهم زرتشتیان است که در فصل زمستان و 10 بهمن ماه برپا می‌شود. این مراسم با آتش زدن هیزمی که مردم از روزهای قبل در مرکز شهر گرد آورده‌اند، آغاز می‌گردد.

سوغاتی های یزد

هیجان انگیزترین و جذاب‌ترین بخش راهنمای سفر به یزد، تهیه و خرید سوغات رنگارنگی است که نظیرشان در هیچ کجای این خاک پیدا نمی‌شود. خوشبختانه در این شهر تاریخی، هر آنچه که بخواهید، از خوردنی‌های خوشمزه تا صنایع دستی رنگارنگ، قابل تهیه است. برای خرید سوغاتی های یزد می‌توانید اطلاعات کامل آنها را در بلاگ شب بخوانید.

اگر تصمیم دارید خرید سوغاتی را به خوراکی‌های متنوع محدود کنید، می‌توانید با خرید حلوا ارده، کیک یزدی، باقلوا و قطاب، چمدانتان را شیرین کام کنید و به قول قدیمی‌ها، دلی از عزا در آوردید. با این حال به شما توصیه می‌کنیم که خرید سوغات را تنها به خوردنی‌های یزدی محدود نکنید.

در یزد انواع ترمه، چادرشب، زیرانداز، ظروف مسی و شمد با کیفیت بالا و سلیقه بی‌نظیر مردمان این خطه بافته می‌شوند که در گوشه و کنار شهر و مغازه‌های کوچک و بزرگ قابل تهیه هستند.

اطلاعات شهری مورد نیاز در یزد

یکی دیگر از نکات مهم در راهنمای سفر به یزد، اطلاعات شهری این شهر است که هر مسافری باید نسبت به آن‌ها آگاه باشد. برخی از مهم‌ترین شماره‌ها و نشانی‌های مراکز مهم یزد به شرح زیر هستند:

 

  • کد یزد: ۳۵
  • فاصله از تهران: ۶۳۱ کیلومتر
  • مدت زمان سفر هوایی از تهران: ۱ ساعت و ۷ دقیقه
  • مدت زمان سفر با قطار تندرو از تهران: ۶ ساعت
  • مدت زمان سفر زمینی از تهران: ۶ ساعت و ۳۳ دقیقه

فرودگاه بین المللی یزد

فرودگاه بین المللی شهید صدوقی یزد با کد AZD یاتا و OIYY ایکائو، در دهستان فجر و فاصله ۱۰ کیلومتری از مرکز شهر یزد قرار دارد.

آدرس فرودگاه بین المللی یزد: آزادگان، بلوار ولایت

ایستگاه راه آهن یزد

ایستگاه راه آهن یزد مهم‌ترین ایستگاه استان یزد است. خطوط اصلی ایستگاه راه آهن یزد در مسیر تهران- بندرعباس، تهران- کرمان، تهران- زاهدان و بافق- مشهد قرار دارند.

آدرس ایستگاه راه آهن یزد: بلوار حمیدیا، میدان راه آهن یزد

پایانه مسافربری یزد

ترمینال غدیر یزد در شمال غرب شهر یزد واقع شده است و در مسیر بسیاری از شهرهای ایران مسافران را جابه‌جا می‌کند. ترمینال یزد در بیرون از شهر قرار دارد و به وسیله اتوبوس و تاکسی قابل دسترس است.

آدرس ترمینال غدیر یزد: جاده خضرآباد، ابتدای بلوار صنعت، پایانه الغدیر

بیمارستان‌ها و مراکز درمانی یزد

 

  • کلینیک ویژه امام علی (ع) یزد

آدرس: یزد، بلوار نواب صفوی، کلینیک امام علی (ع)

شماره تلفن:۳۵۳۶۳۰۱۷۰۳

  • بیمارستان شهید رهنمون یزد

آدرس: یزد، خیابان فرخی، بیمارستان شهید رهنمون

شماره تلفن: ۳۵۳۶۲۶۰۰۰۱

  • بیمارستان مرتاض یزد

آدرس: یزد، خیابان کاشانی، بیمارستان مرتاض

شماره تلفن: ۳۵۳۸۲۴۰۰۹ و ۳۵۳۸۲۴۸۰۰۱

سخن آخر؛ یزد شهر بادگیرها

در راهنمای سفر به یزد، با شما از این خطه تاریخی و جذاب سخن گفتیم و برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این شهر ناب و کهن را بر شمردیم. یزد از دیرباز، به عنوان زادگاه آب، خاک و معماری شناخته می‌شده است و امروز نیز جایگاه ویژه‌ای در میان مردم این دیار دارد. گرچه در این مطلب و دیگر مطالب منتشر شده در صفحات مجازی، از یزد سخن‌های بسیار گفته شده است، با این حال نباید فراموش کرد که هیچ چیز مانند سفر و تجربه کردن لحظات، به درستی حق مطلب را درباره این شهر دیدنی ادا نمی‌کند.

خوشبختانه در یزد، خانه‌ها و اقامتگاه‌های بومگردی کوچک و بزرگی وجود دارند که به گرمی میزبان مسافران خواهند بود. می‌توانید برای اجاره ویلا، اقامتگاه و رزرو آپارتمان در یزد از سایت شب نیز کمک بگیرید.

سوالات متداول راهنمای سفر به یزد

بهترین فصل سفر به یزد چه زمانی است؟

در فصل بهار و پاییز آب‌وهوای یزد رو به خنکی می‌رود و کوچه‌های قدیمی شهر، با هجوم مسافران رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرند. بنابراین بدون تردید می‌توان گفت که اوایل بهار و اواسط پاییز، بهترین فصل سفر به یزد است.

در سفر به یزد، از چه شیوه‌هایی حمل و نقل میتوان استفاده کرد؟

در شهر یزد، تاکسی‌ها و اتوبوس‌های مسافربری وظیفه اصلی حمل و نقل مسافران شهری را برعهده دارند. همانطور که در راهنمای سفر به یزد اشاره شد، میتوان با ماشین شخصی، قطار، هواپیما و اتوبوس نیز به یزد سفر کرد.

برخی از مهم‌ترین سوغات یزد شامل چه چیزهایی می‌شوند؟

حلوا ارده، کیک یزدی، باقلوا و قطاب از جمله سوغات خوراکی شهر یزد به شمار می‌روند. همچنین در این شهر انواع ترمه، چادرشب، زیرانداز، ظروف مسی و شمد با کیفیت بالا و سلیقه بی‌نظیر مردمان این شهر بافته می‌شوند که در گوشه و کنار شهر و مغازه‌های کوچک و بزرگ قابل تهیه هستند.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب