سفر به شوشتر، مرور تاریخ در شهر سازه‌های شگفت‌انگیز آبی

0

شهر شوشتر در استان خوزستان یکی از کهن‌ترین شهرهای ایران است که در دامنه کوه‌های زاگرس قرار دارد. این شهر تاریخی با وجود آثار تاریخی بی‌نظیر و معماری منحصر به فرد و همچنین طبیعت تماشایی، مقصدی جذاب برای سفر به خصوص در ایام نوروز است. با سفر به شوشتر می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری متعددی بازدید کنید که معروف‌ترین آن‌ها سازه‌های آبی شوشتر است. در این مطلب بیش‎‌تر با این شهر شگفت‌انگیز و جاذبه‌های آن آشنا می‌شوید و احتمالا وسوسه می‌شوید که هر چه سریع‌تر چمدان‌ها را بسته و راهی شوشتر شوید.

بهترین فصل سفر به شوشتر

اواخر زمستان و اوایل بهار بهترین زمان سفر به شوشتر است چرا که در این زمان‌ها مطلوب‌ترین هوا را دارد. در ضمن تابستان‌های شوشتر گرم است و تحمل رطوبت هوا سخت می‌شود پس فصل مناسبی برای سفر نیست. بنابراین تعطیلات نوروزی پیش رو بهترین فرصت است تا به این شهر تاریخی و زیبا بروید و خاطراتی فراموش نشدنی در دفتر خاطرات سفرهایتان ثبت کنید.

سازه های آبی جاذبه گردشگری شوشتر

اقامت در شوشتر

در سفر به شوشتر برای اقامت نباید انتظار هتل‌های لوکس و چند ستاره را داشته باشید. اما در عوض می‌توانید در هتل‌های سنتی شوشتر بمانید و اقامتی خاطره‌انگیز و فراموش نشدنی را برای خود رقم بزنید. هتل سنتی شوشتر، هتل خانه تاریخی طبیب و اقامتگاه سنتی افضل با حال و هوای سنتی و فضای زیبایی که دارند انتخابی عالی برای اقامت در شوشتر هستند. اگر هم به دنبال اقامتگاه‌های ارزان‌تری باشید می‌توانید به هتل جهانگردی یا مهمان‌پذیر شوشتر بروید.

جاذبه‌های گردشگری شوشتر

• سازه‌های آبی شوشتر:

معروف‌ترین جاذبه گردشگری این شهر که در سفر به شوشتر باید حتما از آن بازدید کنید، سازه‌های آبی آن هستند که شامل مجموعه‌ای از آبشارها، پل‌ها، بندها، تونل‌ها و آسیاب‌ها می‌شوند. سازمان یونسکو لقب شاهکار نبوغ و خلاقیت را به این مجموعه پیچیده و منحصر به فرد داده است. مجموعه‌ای که آن را یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های صنعتی پیش از دوره انقلاب صنعتی می‌دانند و یادگاری از دوره هخامنشیان تا ساسانیان است.

همچنین این مجموعه که زمانی برای استفاده بهینه از آب ساخته شده بوده با عنوان نظام آبی تاریخی شوشتر در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است. نظام آبی تاریخی شوشتر از بخش‌های مختلفی مانند بند میزان، برج کلاه فرنگی، آبشارها، آسیاب‌های آبی، قلعه سلاسل، رودخانه گرگر، پل بند شادروان، پل بند لشکر و… تشکیل شده که هر کدام یک جاذبه گردشگری محسوب می‌شوند.

• قلعه سلاسل:

قلعه سلاسل جاذبه گردشگری شوشتر
قلعه سلاسل که در گذشته دژی بسیار بزرگ بوده یکی از زیر مجموعه‌های نظام آبی تاریخی شوشتر به حساب می‌آید. این قلعه بزرگ شامل حیاط‌های متعدد، سربازخانه، حمام، شبستان، آشپزخانه، نقاره خانه، قورخانه و… می‌شده و با وجود این که بخش عمده‌ای از آن تخریب شده هنوز هم بسیار چشمگیر و تماشایی است. گفته می‌شود که قلعه سلاسل تا ۵۰ سال پیش هنوز آباد بوده است. در سفر به شوشتر بازدید از این قلعه تاریخی را که قدمت آن طبق برخی روایات به دوره هخامنشیان برمی‌گردد از دست ندهید.

• بند میزان:

بند میزان، سدی ساخته دست انسان و یادگاری از دوره ساسانیان است. این بند به شکل نیم دایره ساخته شده و دو بازوی منحرف کننده آب دارد که دو دانگ آب رودخانه را به سمت شرق و چهار دانگ آب را به سمت غرب هدایت می‌کنند. بند میزان بخشی از نظام آبی تاریخی شوشتر است که متاسفانه به خاطر بی توجهی مسئولین دچار مشکلاتی شده است. با این حال یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی این شهر است و افراد بسیاری در سفر به شوشتر از آن بازدید می‌کنند. همچنین می‌توانید از برج کلاه فرنگی که بر فراز تپه‌ای در همان نزدیکی مشرف بر بند میزان ساخته شده نیز دیدن کنید. می‌گویند این برج زمانی محل دیده بانی بوده و از آن‌جا بر کارگرانی که در بند میزان مشغول به کار بوده‌اند نظارت می‌شده است.

• پل بند لشکر:

پل بند لشکر از بناهای مجموعه نظام آبی تاریخی شوشتر
پل بند لشکر یکی دیگر از بناهای مجموعه نظام آبی تاریخی شوشتر است که در کنار بقعه امامزاده عبدالله این شهر قرار دارد. از ماسه سنگ و ملات ساروج برای ساخت آن استفاده شده و بعد از گذشت این همه سال سالم‌ترین پل بند به جا مانده از دوره ساسانی است. در سفر به شوشتر حتما از این پل زیبا و باشکوه دیدن کنید و خاطراتی به یاد ماندنی برای خود رقم بزنید.

• خانه مستوفی:

خانه مستوفی جاذبه گردشگری شوشتر
یکی دیگر از جاهایی که در سفر به شوشتر نباید بازدید از آن را از دست بدهید خانه مستوفی است. این خانه تاریخی زیبا، معماری منحصر به فرد و بی‌نطیری دارد و جزو مهم‌ترین و محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری شوشتر به حساب می‌آید. خانه مستوفی یادگاری از دوره قاجاریان است و به یکی از تجار بزرگ شوشتر تعلق داشته است. در واقع مجموعه تاریخی مستوفی شامل خانه تاریخی، مسجد، حمام و پل می‌شود و اضافه شدن رستوران، موزه، عکاسخانه و مرکز صنایع دستی به آن سبب شده تا گردشگران استقبال بیش‌تری از آن کنند. رستوران خانه مستوفی یکی از معروف‌ترین و بهترین رستوران‌های این شهر است که در سفر به شوشتر می‌توانید انواع غذاهای محلی و ایرانی لذیذ را در آن‌جا نوش جان کنید.

• مسجد جامع شوشتر:

اگر به بازدید از مساجد تاریخی علاقه دارید در سفر به شوشتر می‌توانید به سراغ مسجد جامع این شهر بروید. این مسجد از معماری زیبا و تزئینات چشم‌گیری بهره می‌برد و طبق کتبیه موجود در آن به نظر می‌رسد که در زمان امام حسن عسگری (ع) ساخته شده است. مسجد جامع شوشتر یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شوشتر است که قدمتی طولانی دارد.

مسجد جامع جاذبه گردشگری شوشتر
• آرامگاه براء بن مالک:

آرامگاه براء بن مالک یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های مذهبی این شهر است که گردشگران بسیاری در سفر به شوشتر از آن بازدید می‌کنند. براء بن مالک یکی از اصحاب پیامبر بوده که در جنگ شوشتر به شهادت رسیده و امروزه آرامگاه او قداست ویژه‌ای نزد مردم شوشتر دارد. آرامگاه شیخ شوشتری، مقبره بی بی گزیده و امامزاده عبدالله نیز تعدادی دیگر از جاذبه‌های مذهبی شوشتر هستند. اگر ماه محرم و روز عاشورا را برای سفر به شوشتر انتخاب کنید، می‌توانید شاهد مراسم عزاداری و سینه زنی که در این مکان برگزار می‌شود نیز باشید. دیدن مراسمات مذهبی در شهرهای مختلف می‌تواند تجربه جالبی برایتان باشد.

• بازار تاریخی شوشتر:

برای خیلی از افراد بازارهای تاریخی شهرهای مختلف از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری آن شهرها هستند. شما هم اگر به گشت و گذار در بازارهای تاریخی و آشنایی با فرهنگ مردم بومی علاقه دارید، در سفر به شوشتر حتما به بازار تاریخی آن سر بزنید. بازاری که همیشه پرهیاهو و شلوغ است و روح زندگی در آن جریان دارد. جدای از این‌ها اگر در سفر به شوشتر قصد خرید سوغاتی دارید این بازار بهترین جا برای خرید است. انواع ترشی، لبنیات محلی، کلوچه، ارده و حلوای کنجدی تعدادی از سوغاتی‌های خوشمزه این شهر هستند که بیش‌تر آن‌ها را می‌توانید در بازار پیدا کنید. همچنین محصولات حصیری، کپو، جاجیم، گلیم، زیور آلات سنتی، احرامی و محصولات معرق ساقه گندم از صنایع دستی شوشتر هستند که می‌توانید آن‌ها را از بازار سنتی شوشتر بخرید.

بازار تاریخی شوشتر جاذبه گردشگری شوشتر
کاروانسرای افضل، چهارطاقی، خانه امین زاده، مجموعه خان و بند خاک تعدادی دیگر از جاذبه‌های گردشگری این شهر هستند که بازدید از آن‌ها نیز در سفر به شوشتر خالی از لطف نیست.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب