سفر به شهرکرد، بام ایران و طبیعت ناب رشته کوههای زاگرس

1

راهنمای سفر به شهرکرد، بام ایران

سفر به شهرکرد برایتان حسابی خاطره انگیز می شود اگر در طول سفر بیشتر به اطرافتان دقت کنید. شهرکرد مرکز استان چهار محال و بختیاری است و به عنوان مرتفع‌ترین مرکز استان در ایران، لقب بام ایران را به آن داده‌اند. این شهر که از سرسبزترین و خوش آب و هواترین شهرهای کشورمان است با طبیعتی بکر و قدمتی کهن، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری را در خود جای داده است. همه این‌ها شهرکرد را به یکی از مقاصد اصلی گردشگری تبدیل کرده است که سالانه مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند.

شرایط آب و هوایی:

شهرکرد که از آب و هوای نیمه مرطوب معتدل بهره می‌برد، تابستان‌هایی معتدل و خنک و زمستان‌هایی بسیار سرد دارد. سفر به شهرکرد در هر فصلی جذاب و خاطره ‌انگیز خواهد بود، اما این شهر در فصل بهار و تابستان جمعیت بیشتری از گردشگران را به خود جذب می‌کند. البته این را هم بگوییم که اگر به اسکی علاقه دارید در زمستان می‌توانید به پیست اسکی چلگرد بیایید و بی‌نهایت لذت ببرید.

blogpost-162

جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری شهرکرد:

شهرکرد شهری سرسبز و خوش آب و هوا با طبیعت بکر و چشم‌نواز است که جاذبه‌های گردشگری بسیاری را در خود جای داده است. جاذبه‌های طبیعی و تاریخی شهرکرد و مناطق اطراف آن بی‌شمار است اما در ادامه تعدادی از معروف‌ترین و بهترین آن‌ها را معرفی می‌کنیم تا هنگام سفر به شهرکرد با بازدید از آن‌ها هر لحظه خاطره‌ای خوش از این شهر در ذهنتان ثبت شود.

*برای این که بتوانید خوب شهر را بگردید و تا جایی که ممکن است از بیش‌ترین تعداد جاذبه‌ها بازدید کنید، بهتر است قبل از سفر برای مسائل مختلفی که در حین سفر با آن درگیر می‌شوید برنامه ریزی کنید. برای مثال از قبل محل اقامت خود در شهر مقصد را به شیوه آنلاین انتخاب و رزرو کنید. در این صورت وقتی به شهر می‌رسید وقتتان صرف این کار نمی‌شود و زمان بیشتری برای گشت و گذار و تفریح دارید.

  • مسجد جامع شهرکرد:

مسجد جامع شهرکرد که قدمت آن به سال ۱۲۷۰ هجری قمری برمی‌گردد، از جاذبه‌های تاریخی و مذهبی مهم این شهر است که بازدید از آن در سفر به شهرکرد خالی از لطف نیست. دستور ساخت این مسجد واقع در بافت قدیمی شهر با مساحتی حدود ۲۵۰۰ مترمربع، توسط حاج محمدرضا خان ستوده صادر شده و طرح و سبک ساختمان آن بسیار شبیه مسجد حکیم اصفهان است. در ساخت این مسجد از کاشی‌های هفت رنگ با نقوش اسلیمی، لاجوردی و فیروزه‌ای بسیار استفاده شده که همین موضوع جلوه بیشتری به آن بخشیده است و چشم را به خود خیره می‌کند. نکته خاص در معماری این مسجد داشتن دو شبستان زمستانی و تابستانی به دلیل معماری خاص مناطق سردسیری است.

blogpost-166

  • موزه باستان شناسی شهرکرد(حمام پرهیزکار):

حمام پرهیزکار در سال ۱۳۲۶ هجری شمسی به سبک گرمابه‌های قدیمی ایرانی ساخته شد و اکنون به عنوان موزه باستان شناسی شهرکرد از این بنا استفاده می‌شود. کهن‌ترین آثار مربوط به تاریخ و تمدن چهار محال و بختیاری با بیش از نه هزار سال قدمت، ابزارها و وسایل سنگی و استخوانی و مجسمه‌های گلی به جا مانده از دوران نوسنگی و کتیبه‌ای با خط میخی از دوران هخامنشیان بخشی از میراث تاریخی است که در این موزه می‌توانید مشاهده کنید.

بازدید از این جاذبه تاریخی در سفر به شهرکرد، برای گردشگران و به خصوص دوستداران و علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ می‌تواند تجربه‌ای خاص و جالب باشد.

  • خانه ستوده چالشتری:

خانه ستوده چالشتری بخشی از قلعه چالشتر است که در ۸ کیلومتری شهرکرد واقع شده و قدمت آن به دوره حکومت قاجار برمی‌گردد. این بنای تاریخی از لحاظ معماری و تزئینات اهمیت بسیار زیادی دارد و از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه به حساب می‌آید. این خانه به عنوان بخش اندرونی قلعه چالشتر و محل سکونت یکی از خان‌های چهار محال و بختیاری و خاندانش ساخته شده بوده و تا دهه هفتاد نیز محل اقامت آن‌ها بوده است. در سال ۷۸ نیز دو موزه مردم شناسی و موزه سنگ در این مجموعه دایر شد. اگر علاقه‌مند هستید که با تاریخ، فرهنگ و آداب و رسوم مردم این منطقه آشنا شوید، در سفر به شهرکرد چند ساعتی را به بازدید از این مجموعه اختصاص دهید.

  • پارک ملی تنگ صیاد(تنگه صیاد):

در فاصله ۱۵ کیلومتری از شهرکرد، پارک ملی و منطقه حفاظت شده تنگ صیاد قرار دارد. حیات وحشی زیبا و خارق العاده با بیش از ۲۵۰ گونه متنوع گیاهی، که به خاطر وجود تپه‌های ماهور و منطقه کوهستانی، زیستگاهی برای حیواناتی مانند میش وحشی، قوچ، بز، پلنگ، گرگ، روباه و برخی از پرندگان است. این منطقه با وجود مناظر بی نظیر، آب و هوای معتدل و دره‌های زیبا از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهرکرد نزد دوستداران طبیعت است. در سفر به شهرکرد از این منطقه بازدید کنید و برای چند ساعت به دور از هیاهو غرق در سکوت و آرامش شوید.

blogpost-166

  • آبشار زرد لیمه(بوینه):

آبشار زرد لیمه یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین آبشارهای کشورمان است که در فاصله ۸۴ کیلومتری شهرکرد در منطقه دیناران شهرستان اردل قرار دارد. این آبشار زیبا که در میان رشته کوه‌های سر به فلک کشیده زاگرس واقع شده با چشم‌اندازهای طبیعی و بی نظیر بهشتی ناشناخته برای طبیعت گردان است. همچنین آثار تاریخی ارزشمندی از جمله پل خداآفرین، ایل راه باستانی و سنگ حجاری شده با قدمت ۶۰۰۰ سال را در خود جای داده است. با بازدید از این جاذبه طبیعی، خاطراتی خوش و بی مثال از سفر به شهرکرد را برای همیشه در ذهنتان حک کنید.

فقط این نکته را یادآور شویم که مسیر رسیدن به این آبشار و سایر جاذبه‌های آن نیازمند چند ساعت پیاده روی و پیمودن مسیرهای نسبتا سخت است. مطمئن باشید با رسیدن به آبشار تمام سختی راه از تن شما بیرون می‌رود و محسور این منطقه بکر می‌شوید.

با این وجود باید یک روز را آن‌جا بمانید. جایی برای نگرانی بابت محل اقامت وجود ندارد. شب را در طبیعت کمپ بزنید یا به روستاهای اطراف بیایید و در اقامتگاه‌های بومگردی آن‌جا بمانید.

  • تالاب چغاخور:

تالاب چغاخور در ارتفاعات رشته کوه زاگرس واقع است و در ۶۵ کیومتری شهرکرد قرار دارد. این تالاب زیبا و دیدنی که هر ساله میزبان تعداد بسیار زیادی پرنده بومی و مهاجر است، یکی از منحصربه فردترین و زیباترین جاذبه‌های گردشگری شهرکرد و ایران به حساب می‌آید. در ضمن اگر اهل کوهنوردی باشید، با صعود از کوه‌های اطراف تالاب اوقاتی خوش و خاطره انگیز و چشم‌اندازی فوق العاده نصیبتان می‌شود. در سفر به شهرکرد بازدید از این طبیعت بکر را از دست ندهید. اگر خواستید شب را در این منطقه بمانید، بهتر است بدانید واحدهای اقامتی نیز برای رفاه حال گردشگران وجود دارد.

  • منطقه تفریحی پیرغار:

پیرغار که از مرکز شهر شهرکرد حدود ۴۲ کیلومتر فاصله دارد، از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری و تفریحی این منطقه به حساب می‌آید. اگر عاشق طبیعت گردی هستید با رفتن به این منطقه تفریحی می‌توانید لحظاتی بی‌نظیر را تجربه کنید. وجود آبشار پیرغار، چشمه‌های آب بسیار و غار پیرغار در این منطقه همه آن چه از طبیعت می‌خواهید را یک‌جا به شما می‌دهد. در ضمن کتیبه‌های موجود در این منطقه نیز از جاذبه‌های تاریخی آن به حساب می‌آیند.

سوغات شهرکرد:

صنایع دستی مانند گلیم، جاجیم، فرش بی‌بی باف و گیوه، انواع گیاهان دارویی مانند بابونه و آویشن و خوراکی‌هایی مانند کشک، عسل، بادام و گز را می‌توانید به عنوان ره آوردی از سفر به شهرکرد با خود به شهرتان ببرید.

غذای محلی شهرکرد:

خوردن غذاهای محلی هر شهر از جذاب‌ترین و لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های سفر است. آش شنگ و موچه، کباب بختیاری، تاس کباب، حلیم برنجی، گوش گندم و کله جوش از معروف‌ترین غذاهای محلی هستند که در سفر به شهرکرد می‌توانید نوش جان کنید.

اقامت در شهرکرد:

مساله اقامت همیشه از مهم‌ترین مسائل سفر است. در سفر به شهرکرد خیالتان راحت باشد که امکانات اقامتی خوب و مناسبی برای رفاه حال مسافران در نظر گرفته شده است. اگر قصد دارید شب را در این شهر بمانید گزینه‌های متنوعی مانند اقامت در هتل، هتل آپارتمان، مهمانسرا، سوئیت و اقامتگاه بومگردی پیش روی شماست که به تناسب بودجه و هزینه خود می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید.

1 پاسخ
  1. هلیا نظر داده:

    زرد لیمه هم آبشارش هم طبیعت اطرافش بی نظیره به خصوص اگه عاشق طبیعت باشید. درست گفتید مسیر رسیدن بهش یه کم دشواره ولی از قشنگ ترین جاهای دیدنی ایرانه و قطعا می ارزه بره آدم. و این که کلا شهرکرد جاهای خفن و بکر زیاد داره و هنوز گردشگرا شروع نکردن به نابودیش:))

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب