صفر تا 100 هر آنچه در سفر به مشهد باید بدانید

0

بسیاری از ما مشهد را با حرم امام رضا (ع) و صحن زیبایش می‌شناسیم. شهری که یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های گردشگری مذهبی ایران شناخته می‌شود و هر سال زائران و مسافران از دور و نزدیک، برای زیارتی دلنشین و سر زدن به دیگر دیدنی‌هایش، برنامه‌ریزی می‌کنند.

نباید فراموش کرد که مشهد در هر فصلی از سال، مملو از مسافران داخلی و خارجی است. بنابراین برای سفر به این شهر باید به دقت آن را شناخت و اطلاعات مهم و ضروری آن را مطالعه کرد. در این راهنمای سفر به مشهد، با شما از این شهر دیدنی و جذاب صحبت می‌کنیم و مهم‌ترین نکات مربوط به آن را برایتان شرح می‌دهیم.

معرفی شهر؛ راهنمای کامل برای سفر به مشهد

بد نیست که پیش از پرداختن به جاهای دیدنی مشهد و توضیح اطلاعات ضروری شهر، کمی هم درباره جزئیات آن بدانیم. مشهد مرکز استان خراسان رضوی است و در قسمت شمال شرقی کشور قرار دارد. این شهر از شمال با شهرستان کلات، از شمال غربی به درگز، از غرب به چناران و نیشابور و از شرق به سرخس و تربت جام منتهی می‌شود. مشهد در میان رشته‌ کوه‌های بینالود و هزار مسجد واقع شده است و با داشتن ۳۵۱ کیلومتر مربع مساحت، دومین شهر بزرگ ایران بعد از تهران به حساب می‌آید.

شهرستان مشهد همچنین از ۴ بخش مرکزی، احمدآباد، رضویه و طرقبه تشکیل شده است. این کلان‌شهر نزدیک به سه میلیون نفر جمعیت دارد و در سال حدود ۳۰ میلیون نفر مسافر و زائر داخلی و خارجی را میزبانی می‌کند. جالب است که بدانید مشهد در روزهای دور و پیش از شهادت امام رضا (ع) با عنوان “سناباد” نامیده می‌شده است. مشهد همچنین در زمان نادر شاه افشار بعد از شکست شاه طهماسب دوم، به عنوان پایتخت ایران برگزیده شد.

به دلیل وجود آرامگاه‌های بزرگان دین، شعر و ادبیات در این شهر، مشهد در سال‌های اخیر به شهری مدرن و توریستی تبدیل شده است. تا جایی که بسیاری از مدیران و مهندسان شهری برای ساخت و احداث مراکز تفریحی و تجاری در آن، اقدامات فراوانی انجام داده‌اند.  در حال حاضر بیشتر مردم خونگرم این شهر به مشاغل صنعتی، خدماتی و تجارت مشغولند.

آب و هوای مشهد
آب و هوای مشهد

به‌طور کلی مشهد آب و هوای متغیری دارد و در هر فصل و زمانی از سال، شکل جدیدی به خود می‌گیرد. آب و هوای بخش غربی مشهد تا حدودی سرد و خشک است و در بخش‌های دامنه‌ها و ارتفاعات، رطوبت به شدت احساس می‌شود. با این حال بخش عظیمی از این شهر در منطقه‌ای خشک و نسبتا کویری واقع شده است. بنابراین اغلب اوقات، این شهر روزهای گرم و شب‌های خنک و مطبوعی دارد.

اگر مشهد را به عنوان مقصد سفرتان انتخاب کرده‌اید و به‌خصوص اولین‌باری‌ست که به این شهر سفر می‌کنید، می‌توانید در روزهای بهاری و اوایل تابستان ، سفر به مشهد را انتخاب کنید. در این زمان هوا مطبوع و ملایم است و چرخیدن و گشت زدن در کوچه‌های شهر، لطف دیگری دارد.

جهت اجاره سوئیت در مشهد کلیک کنید.

جاهای دیدنی و گردشگری شهر مشهد

مشهد از جمله مقاصدی است که در هر فصلی از سال گردشگران مخصوص به خود را دارد. با این حال جاهای دیدنی این شهر در هر زمانی جذاب و هیجان انگیز است. در ادامه راهنمای سفر به مشهد، برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های این شهر را به شما معرفی می‌کنیم. بسیاری از جاذبه های دیدنی برای سفر به مشهد را میشناسیم؛ مانند طرقبه و شاندیز، آرامگاه فردوسی و نادرشاه افشار، پارک های آبی و … اما در این بخش به سایر دیدنی های آن به صورت مختصر اشاره میکنیم و در مقاله جاهای دیدنی مشهد به طور کامل میتوانید مطالعه کنید.

مسجد گوهرشاد، زیارت در بنای تاریخی

یکی از جاذبه‌های زیارتی-تاریخی مشهد، مسجد گوهرشاد است که در کنار بعد مذهبی، به دلیل معماری چشم نواز و متفاوتش اهمیت فراوانی دارد. این مسجد در سال ۷۹۴ شمسی در ضلع جنوبی حرم امام رضا (ع) بنا شد و نام خود را از یکی از زنان معروف عصر تیموری گرفت.

بنای کلی مسجد گوهرشاد از یک صحن، چهار ایوان، یک گنبد فیروزه‌ای، دو گلدسته و هفت شبستان تشکیل شده است و به دلیل قدمت تاریخی، سبک معماری و زیبایی‌های هنری، یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی مشهد و معماری ایرانی اسلامی شناخته می‌شود.

این مسجد وسیع‌ترین مسجد در مجموعه آستان قدس رضوی به شمار می‌آید و مساحت صحن آن ۲۸۵۰ مترمربع است. بازدید از این مجموعه زیارتی تاریخی رایگان است و در تمام ساعات روز، امکان سر زدن به آن وجود دارد. با توجه به نزدیکی مسجد گوهرشاد در صحن امام رضا (ع)، زائران معمولا بازدید از این مسجد و حرم را به‌طور همزمان انجام می‌دهند.

پارک کوهسنگی؛ یک طبیعت‌گردی جانانه

اگر به طبیعت‌گردی در سفر به مشهد علاقه‌مندید، به شما توصیه می‌کنیم که سر زدن به پارک کوه سنگی را از دست ندهید. پارک کوهسنگی یکی از بهترین پارک‌های مشهد است که به دلیل فضای باز و وسیع، دریاچه، آبشار و اشکال سنگی متفاوت، محلی ایده‌ال برای استراحت و لذت از طبیعت به حساب می‌آید.

جالب است که بدانید این پارک در سالیان دور، محل تاجگذاری شاه عباس صفوی بوده و به همین دلیل از نظر تاریخی اهمیت فراوانی دارد. پارک کوه سنگی مشهد در حوالی بلوار کلانتری این شهر واقع شده است.

بخوانید از: پارک های آبی مشهد

خانه توکلی؛ سفر به مشهد قدیم

خانه توکلی مشهد

گرچه مشهد را با اماکن زیارتی و جاذبه‌های مذهبی‌اش می‌شناسند، اما در این شهر بناهای تاریخی متعددی نیز وجود دارند که از گذشته‌های پر رمز و راز حکایت می‌کنند. خانه توکلی از جمله آثار به جا مانده از زمان قاجاریان است که در نزدیکی حرم و در خیابان نواب صفوی قرار دارد.

این بنای تاریخی و جذاب، روزگاری محل سکونت یک تاجر خشکبار بوده است. در دوران پهلوی، این خانه توسط فردی به نام توکلی خریداری شده و از آن زمان در مشهد با نام خانه توکلی شناخته می‌شود. کاشی‌کاری و آجرکاری‌های ظریف، درب و پنجره‌های چوبی قدیمی و شیشه‌های رنگی، در کنار یکدیگر ترکیبی از زیباترین معماری سنتی ایرانی را ایجاد کرده‌اند که این روزها در کمتر جایی به چشم می‌خورد.

در حال حاضر درب این خانه به روی عموم باز است و موزه‌ای به نام موزه مکتب خانه نیز در آن دایر شده است. بازدید از این خانه قاجاری همه روزه بین ۸ صبح تا ۹ شب امکان‌پذیر خواهد بود

خانه تاریخی داروغه؛ بنای اصیل قاجاری

خانه داروغه یکی دیگر از خانه‌های قدیمی و اصیل مشهد شناخته می‌شود که از دوران قاجار به جا مانده است. این خانه در نزدیکی خانه توکلی و در موازات بازار مسگرها قرار دارد. خانه‌ای با حیاطی وسیع، باغچه‌ای پردرخت و حوضی آبی رنگ که ماهی‌های قرمز در آن شنا می‌کنند.

این بنای تاریخی در اواخر دوره قاجار به دستور آخرین داروغه شهر ساخته شد و تا سال‌ها به‌منظور اقامت شخصی و پذیرایی‌های رسمی از مهمانان مورد استفاده قرار می‌گرفت. در سال ۱۳۶۶، هیئت روستای شهیدیه میبد یزد، خانه داروغه را از ورثه خریداری کرده و از آن برای برگزاری مراسم مذهبی استفاده می‌کردند. با این حال گذر زمان، این خانه را به دست فراموشی سپرد و تا مدتها بنای تاریخی‌اش بدون استفاده و فرسوده باقی ماند.

خوشبختانه در سال ۱۳۹۱ خانه تاریخی داروغه توسط شهرداری و برخی شرکت‌های خصوصی مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت و پس از انجام عملیات عمرانی، به یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر مشهد تبدیل شد. در حال حاضر این بنای تاریخی هر روز از ساعت هشت تا ۱۴ و ۱۶ تا ۱۹ پذیرای مسافران، گردشگران و علاقه‌مندان است.

خانه تاریخی داروغه در خیابان طبرسی و در کوچه طبرسی دوم واقع شده است.

جهت اجاره ویلا کلیک کنید.

حمام شاه مشهد یا موزه مردم شناسی

حمام شاه مشهد

مشهد از روزگاران قدیم، شهری پر رفت و آمد بوده است و غیر از اهالی آن، زائران حرم امام رضا (ع) نیز در فواصل مختلف سال راهی شهر می‌شدند. به همین دلیل در این شهر حمام‌های سنتی و قدیمی فراوانی ساخته شده است که بیشتر آن‌ها با گذشت زمان تخریب شده و از بین رفته‌اند. با این حال حمام شاه یا حمام مهدی قلی بیک، از معدود حمام‌های قدیمی است که هنوز معماری سنتی خود را حفظ کرده و به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری مشهد شناخته می‌شود.

حمام شاه مشهد یکی از بزرگترین حمام‌های قدیمی ایران است که قدمت آن به سال ۱۰۲۷ هجری قمری و دوران صفویان بازمی‌گردد. در حال حاضر بخشی از بنای این مجموعه به یک موزه تبدیل شده و در آن غرفه‌های مختلفی برای نمایش اشیاء و لوازمی که در حمام‌های قدیمی مورد استفاده قرار می‌گرفتند، دیده می‌شود. به همین دلیل به این حمام، موزه مردم شناسی نیز می‌گویند.

حمام شاه در نزدیکی بازار بزرگ و مسجد هفتاد و دو تن واقع شده است و دسترسی به آن از طریق خروجی ضلع غربی صحن جامع رضوی امکان پذیر خواهد بود. این مجموعه هر روز از ۸ صبح تا ۱۲ ظهر پذیرای مسافران است.

چگونه به مشهد سفر کنیم؟

خوشبختانه مشهد از جمله شهرهایی است که برای سفر به آن، راه‌های فراوانی وجود دارد. در ادامه راهنمای سفر به مشهد به متداول‌ترین مسیرهای دسترسی به این شهر اشاره می‌کنیم.

سفر به مشهد با ماشین شخصی

فاصله تهران تا مشهد حدود ۸۹۰ کیلومتر است و با ماشین شخصی سفر به این شهر تقریبا ۹ ساعت طول می‌کشد. برای سفر به مشهد با خودرو شخصی، دو مسیر اصلی وجود دارد. مسیر اول از جاده سمنان می‌گذرد و مسیر دیگر به کمک جاده شمال میسر می‌شود.

سفر به مشهد با حرکت در جاده سمنان تقریبا سه ساعت کمتر طول خواهد کشید، با این حال این مسیر یکنواخت و کویری است و ممکن است کمی برایتان خسته کننده باشد. گرمسار، سرخه، سمنان، دامغان، شاهرود، سبزوار و نیشابور از جمله شهرهایی هستند که در طول این مسیر باید از آن‌ها عبور کنید.

اما سفر به مشهد از طریق جاده شمال، با وجود مسیر طولانی‌تر، جذابیت بیشتری دارد. زیرا جاده شمال، سرسبز و خوش‌آب‌وهواتر است و از میان درختان سر به فلک کشیده، جنگل‌های گلستان و طبیعت بکرش می‌گذرد. آمل، بابل، قائم‌شهر، ساری، بهشهر، گلوگاه، گرگان، گالیکش، آشخانه، بجنورد، قوچان و چناران شهرهایی هستند که در این مسیر پیش رویتان قرار دارند.

بخوانید از: بهترین مرکز خرید مشهد

سفر به مشهد با اتوبوس

یکی دیگر از راه‌های مقرون به صرفه برای سفر به مشهد، استفاده از اتوبوس است. سفر به مشهد با اتوبوس از تهران حدود ۱۳ ساعت طول می‌کشد؛ زیرا باید مسافتی ۹۰۰ کیلومتری را طی کنید. با این حال این شیوه یکی از ارزان‌ترین راه‌ها برای دسترسی به مشهد به حساب می‌آید. فراموش نکنید که اغلب اتوبوس‌های مشهد از جاده سمنان-شاهرود حرکت می‌کنند.

سفر به مشهد با قطار

مسیر ریلی تهران-مشهد یکی از  پررفت‌وآمدترین مسیرهای ریلی کشور شناخته می‌شود. سفر به مشهد بسته به تندور یا معمولی بودن قطار، چیزی حدود ۸ تا ۱۱ ساعت است. در حال حاضر قطارهای فدک، رجا و جوپار در زمینه حمل و نقل مسافران به مشهد فعالیت می‌کنند و هر یک بسته به سرویس‌دهی خود، امکانات متنوعی را برای مسافران فراهم می‌نمایند.

سفر به مشهد با هواپیما

بدون شک سریع‌ترین راه رسیدن به مشهد، سفر با هواپیما است. سفر هوایی به مشهد از طریق فرودگاه مبدا به فرودگاه هاشمی نژاد که در جنوب شرقی این شهر قرار دارد، انجام می‌شود. این فرودگاه روزانه میزبان ۲۲ هزار مسافر داخلی و خارجی بوده و در آن امکانات متعددی برای گردشگران تعبیه شده است. خبر خوب این است که در فرودگاه مشهد امکان استفاده از وسایل نقلیه عمومی مانند مترو، اتوبوس و تاکسی‌ برای رفت و آمد وجود دارد.

اگر از تهران با هواپیما عازم مشهد هستید، فراموش نکنید که چیزی حدود یک ساعت و بیست‌وپنج دقیقه در راه خواهید بود.

حمل و نقل مشهد
حمل و نقل عمومی در مشهد

در مشهد انواع وسایل حمل و نقل عمومی برای رفت و آمد ارزان شهروندان و مسافران فراهم شده است. مترو، تاکسی‌های خطی و تاکسی‌های اینترنتی از جمله روش‌های رفت و آمد مقرون به صرفه در این شهر شناخته می‌شوند که در محله‌های مختلف، امکان دسترسی به آن‌ها وجود دارد. همچنین در خیابان‌های شهر به ویژه خیابان امام رضا که به حرم منتهی می‌شود، اتوبوس‌های بی آر تی با کمترین هزینه آماده حمل و نقل مسافران هستند.

محل های اقامت در سفر به مشهد

مشهد یکی از مقاصد محبوب گردشگری کشور شناخته می‌شود و از جمله شهرهای پر رفت و آمد برای زیارت، گردش و کار به حساب می‌آید. استقبال مسافران از این شهر باعث شده است تا انواع هتل‌ها، خانه‌ها و اقامتگاه‌های متنوع با کیفیت‌ها و قیمت‌های گوناگون پذیرای گردشگران باشند. به همین دلیل بعید است که در سفر به مشهد، دچار دردسر برای پیدا کردن محل اقامت شوید.

با این حال نباید فراموش کرد که قیمت اقامتگاه‌ها در مشهد بسیار به خدمات و فاصله‌شان از حرم بستگی دارد. برای مثال اقامتگاه‌های نزدیک حرم معمولا قیمت بیشتری دارند و مجموعه‌های اقامتی دورتر، ارزان‌تر هستند. به دلیل تنوع فراوان امکانات گردشگری در مشهد، می‌توانید با توجه به بودجه موردنظرتان، محل اسکان مناسب خود را انتخاب کنید.

به خاطر داشته باشید که در فصول پر گردشگر مشهد مانند بهار و اوایل تابستان، بیشتر خانه‌ها و اقامتگاه‌ها با حجم عظیمی از مسافران روبه‌رو می‌شوند و ممکن است در این زمان پیدا کردن اقامتگاهی مناسب با بودجه و سلیقه شما، کمی سخت و دشوار باشد. بنابراین باید به سرعت نسبت به رزرو آنلاین محل اقامت مد نظر خود اقدام نمایید.

شما همچنین می‌توانید با مراجعه به وبسایت شب، از اقامتگاه‌ها و خانه‌های بومی مشهد دیدن کنید و از تخفیف‌های ارائه شده برای رزرو آن‌ها استفاده نمایید. همچنین می‌توانید در صورت هرگونه سوال با تیم پشتیبانی شب تماس گرفته و سوالات و خواسته‌های خود را با ما در میان بگذارید.

بخوانید از: سوغات مشهد

غذاهای محلی شهر مشهد

بعد از زیارت و گردش در مشهد، وقت آن است که غذاهای محلی، خوشمزه و معروف آن را امتحان کنید. مانند دیگر شهرهای ایران، مردم مشهد با توجه به اقلیم و کشاورزی خاص این منطقه، غذاهای بومی خود را طبخ می‌کنند. غذاهایی که به دلیل عطر و طعم بی‌نظیرشان، برای بسیاری از غیرمشهدی‌ها هم آشنا هستند! پلوی مخلوط، خورش ریواس، آش لخشک مشهدی، یتیمچه، آش ماستی و البته کباب شیشلیک از غذاهای معروف و محبوب در مشهد به حساب می‌آیند که چشیدن‌شان به هر مسافری پیشنهاد می‌شود.

رستوران مشهد
رستوران های مشهد

یکی از جذاب‌ترین برنامه‌ها در مشهد، سر زدن به رستوران‌های کوچک و بزرگ شهر و امتحان کردن غذاهای طبخ شده در آن‌هاست. خوشبختانه در مشهد رستوران‌های زیادی وجود دارند که با توجه به سلیقه‌های غذایی گوناگون، انواع خوراک را آماده و سرو می‌کنند.

بهترین رستوران‌‌های مشهد شامل رستوران رضایی، رستوران امیر شاهان، رستوران باباقدرت، رستوران ارم و رستوران پدیده شاندیز می‌شوند که می‌توانید در آن‌ها، غذاهای سنتی ایرانی و محلی را نوش جان کنید.

اگر به دنبال رستوران‌های بین المللی می‌گردید که فضای متفاوتی دارند، می‌توانید با مراجعه به رستوران معین درباری در خیابان پاسداران، رستوران ایتالیایی لیو در بلوار احمدآباد، کافه رستوران تراس در بلوار وکیل‌آباد و پیتزا شبدیز، از یک وعده غذای فرنگی لذت ببرید.

هزینه های سفر به شهر مشهد

هزینه سفر به مشهد مانند دیگر شهرهای ایران، به فصل سفر، اعیاد مذهبی، شیوه رفت و آمد، هزینه اقامتگاه، خرید سوغاتی و بازدید از جاذبه‌های گردشگری بستگی دارد. با این حال یک نکته قابل توجه این است که در مشهد برای هر بودجه‌ای، خدمات متناسبی فراهم شده است.

به‌طور کلی هزینه سفر به مشهد در فصل پاییز ارزان‌تر از دیگر فصل‌های سال است و با وجود محدودیت بودجه، می‌توان در این زمان سفری دل انگیز را تجربه کرد.

مراکز خرید و بازارها در شهر مشهد

مرکز خرید مشهد

مگر می‌شود راهی مشهد شد و سری به بازارهای هیجان انگیز آن نزد؟ به دلیل توریستی بودن مشهد، در این شهر انواع بازارهای سنتی و مراکز خرید مدرن وجود دارند که کالاهای متنوع خود را به مسافران و شهروندان عرضه می‌کنند.

بازار رضا، الماس شرق و فروشگاه آرمیتاژ از جمله مراکز خرید اصلی مشهد به حساب می‌آیند که اغلب زائران و گردشگران برای خرید به آن‌ها مراجعه می‌نمایند. در این مراکز انواع پوشاک، کالای الکترونیکی، مبلمان و صنایع دستی با قیمت‌های مناسب عرضه می‌شوند. وجود فودکورت و رستوران در این فروشگاه‌ها باعث شده است تا اغلب خانواده‌ها به همراه فرزندانشان نیز از این مراکز بازدید کنند.

بخوانید از: بهترین رستوران ها در مشهد

سوغاتی های مشهد

خرید سوغاتی همیشه یکی از جذاب‌ترین و لذت‌بخش‌ترین بخش هر سفری به شمار می‌رود؛ به ویژه اگر قرار باشد که از شهری مانند مشهد تهیه شود! در این شهر انواع صنایع دستی، خوراکی‌های رنگارنگ و یادگاری‌های دوست داشتنی وجود دارند که به عنوان نمادی از مشهد شناخته می‌شوند و پای ثابت چمدان سوغاتی‌ها به حساب می‌آیند.

از جمله مهم‌ترین سوغات مشهد، زرشک، زعفران و نبات هستند که گزینه‌های اصلی خرید سوغاتی در این شهر به شمار می‌روند. چرم، فیروزه، دیگ سنگی، جانماز و تسبیح برخی دیگر از دست سازه‌های نفیس مشهد هستند که معمولا توسط تولیدکنندگان بومی شهر ساخته می‌شوند.

جیلی بیلی یکی دیگر از سوغاتی‌های مشهد است که ظاهری شبیه به پاستیل دارد و در رنگ‌ها و طعم‌های متفاوت عرضه می‌شود. جیلی بیلی در حقیقت خوراکی مقوی و پروتئین دار است که در تزیین غذا و دسر از آن استفاده می‌کنند. عطر مشهدی هم که از دیرباز شهرت خاص و عام خودش را داشته و ماندگاری‌اش احتمالا در هیچ محصول خوشبو کننده‌ای پیدا نخواهد شد!

اطلاعات شهری مورد نیاز در مشهد

مشهد

یکی دیگر از نکات مهم در راهنمای سفر به مشهد، اطلاعات شهری آن است که هر مسافری باید نسبت به آن‌ها آگاه باشد. برخی از مهم‌ترین شماره‌ها و نشانی‌های مراکز مهم مشهد به شرح زیر هستند:

·         کد تلفن شهر

۰۵۱

·         فرودگاه مشهد

فرودگاه هاشمی نژاد، میدان پانزده خرداد، انتهای بلوار جمهوری اسلامی، فرودگاه هاشمی نژاد

شماره تماس:  ۳۳۴۰۰۰۰۱

·         پایانه مسافربری مشهد

مشهد، بزرگراه شهید کلانتری، میدان انقلاب

شماره تماس: · ۰۵۱۳۸۵۹۹۰۰۱

·         بیمارستان و مرکز درمانی مشهد

 

بیمارستان امام رضا: ۳۸۵۴۳۰۳۱-۰۵۱

بیمارستان دکتر شیخ: ۳۷۲۶۹۰۲۱- ۰۵۱

بیمارستان شهید هاشمی نژاد: ۳۲۷۳۷۰۱۱- ۰۵۱

کلام آخر، مشهد پایتخت معنوی ایران

در راهنمای سفر به مشهد، با شما از این خطه تاریخی سخن گفتیم و مهم‌ترین اطلاعات و نکات مربوط به آن را برشمردیم. مشهد از دیرباز، جایگاه ویژه‌ای در میان مردم ایران داشته و هر سال، پذیرای خیل عظیمی از زائران و گردشگران داخلی و خارجی بوده است. گرچه هر روز در صفحات مجازی و شبکه‌های اجتماعی، تصاویر زیبایی از این شهر منتشر می‌شود، اما نباید فراموش کرد که هیچ چیز مانند سفر و تجربه کردن لحظات ناب، به درستی حق مطلب را درباره جاذبه‌های این شهر ادا نمی‌کند.

خوشبختانه در مشهد، خانه‌ها و اقامتگاه‌های بوم گردی کوچک و بزرگی وجود دارند که به گرمی میزبان مسافران خواهند بود. می‌توانید برای اجاره ویلا، اقامتگاه و رزرو آپارتمان در مشهد از سایت شب نیز کمک بگیرید.

سوالات متداول

در راهنمای سفر به مشهد، چه فصلی بهترین زمان برای سر زدن به این شهر است؟ 

بهار و اوایل تابستان، بهترین فصل‌های سفر به مشهد هستند.

ارزان‌ترین راه سفر به مشهد چیست؟

سفر به مشهد با اتوبوس، ارزان‌ترین راه برای دسترسی به این شهر شناخته می‌شود.

در مشهد چه سوغاتی‌های وجود دارد؟

زرشک و زعفران، نبات، چرم، فیروزه، دیگ سنگی، جانماز و تسبیح از جمله معروف‌ترین سوغات شهر مشهد به حساب می‌آیند.

 

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب