سفر به جلفا، شهری با فرهنگ و تاریخچه غنی در آذربایجان شرقی

0

خیلی از افراد زمانی که برای مسافرت رفتن برنامه ریزی می‌کنند، بیش‌تر مقصدشان را طوری انتخاب می‌کنند که مهمان طبیعت سرسبز و بکر باشند. برخی دیگر نیز به سمت شهرهایی می‌روند که جاذبه‌های تاریخی بسیاری را در خود جای داده باشند. اگر شما جزو افرادی هستید که طبیعت زیبا و آثار تاریخی را در کنار هم می‌خواهید جلفا مقصد خوبی برایتان است. با سفر به جلفا می‌توانید هم از بودن در طبیعت تماشایی و شگفت انگیز آن لذت ببرید و هم با بازدید از جاذبه‌های تاریخی آن تاریخ سرزمین‌مان را مرور کنید.

جاذبه های تاریخی و گردشگری جلفا

جلفا شهری است با فرهنگ و تاریخچه غنی در استان آذربایجان شرقی که با جمهوری آذربایجان و ارمنستان هم مرز است. همچنین از زمان‌های قدیم به خاطر موقعیت تجاری و جغرافیایی خود جزو شهرهای مهم ایران محسوب می‌شده و فرهنگ غنی مردمان آن همیشه زبانزد بوده است. در این مطلب با ما همراه شوید تا بیش‌تر با این شهر آشنا شوید و با شناخت بهتری بتوانید برای سفر به جلفا برنامه‌ریزی کنید.

بهترین فصل سفر به جلفا

جلفا شهری است با طبیعتی منحصر به فرد که در هر فصلی از سال به طریقی زیبایی‌اش را به رخ می‌کشد. پس در همه فصل‌ها مسحور کننده است و می‌تواند مقصد سفر شما باشد. اما بهترین زمان سفر به جلفا به لحاظ شرایط آب و هوایی و برای این که از گرما یا سرمای زیاد اذیت نشوید دو ماه اول فصل بهار یعنی فروردین و اردیبهشت ماه است. می‌توان گفت تعطیلات نوروز بهترین فرصت است برای این که چمدان را ببندید و راهی جلفا شوید تا یکی از خاطره‌انگیزترین سفرهای عمرتان را رقم بزنید.

بهار بهترین فصل سفر به جلفا


اقامت در جلفا

چندین واحد اقامتی در جلفا در حال ساخت است اما در حال حاضر اقامتگاه‌های زیاد و متنوعی در این شهر وجود ندارد. در هر صورت اگر در سفر به جلفا می‌خواهید در هتل بمانید می‌توانید به هتل چیپال، هتل گیلبرتون، مهمانسرای جهانگردی و هتل آپارتمان ارس بروید که از معروف‌ترین هتل‌های این شهر هستند. فقط به شما توصیه می‌کنیم که قبل از سفر حتما اقامتگاه مورد نظرتان را رزرو کنید. به خصوص در ایام نوروز که جلفا شلوغ است و اگر از قبل فکر محل اقامتتان را نکرده باشید ممکن است به سختی بتوانید جایی را پیدا کنید. همچنین برای اقامت در جلفا اجاره ویلا و آپارتمان هم می‌تواند انتخاب شما باشد.
در نهایت گزینه دیگری که پیش روی شماست این است که با توجه به نزدیکی جلفا به تبریز، برای اقامت شبانه به شهر تبریز بروید. جلفا تا تبریز حدود ۱۳۹ کیلومتر فاصله دارد و در تبریز می‌توانید اجاره ویلا و سوئیت و یا رزرو هتل را برای اقامت انتخاب کنید و از جاذبه های گردشگری تبریز هم دیدن فرمایید.

جاذبه‌های گردشگری جلفا

• جاده ارس- جلفا:

در سفر به جلفا فقط جاذبه‌های گردشگری این شهر نیست که مسافران را شگفت زده می‌کند. شما در مسیر رسیدن به جلفا نیز محو زیبایی‌های جاده خواهید شد به طوری که چشم برداشتن از جاده برایتان سخت می‌شود. جاده مرزی ارس جلفا یکی از زیباترین جاده‌های کشور است که در امتداد رودخانه ارس قرار دارد. تصور کنید از یک سمت چشم انداز جنگل و کوه دارید و از سمت دیگر رودخانه ارس پیداست، چه حال خوشی نصیب آدم می‌شود.

جاده ارس جلفا جاذیه گردشگری جلفا


• رود و سد ارس:

رود تماشایی ارس که طول آن ۱۰۷۲ کیلومتر است از ارتفاعات هزار برکه در جنوب ترکیه سرچشمه می‌گیرد. همچنین این رود از ارمنستان، جمهوری آذربایجان و کشورمان ایران نیز می‌گذرد و یکی از جذابیت‌های جلفا به حساب می‌آید. در فاصله ۴۰ کیلومتری جلفا نیز بر روی این رود سد ارس احداث شده، که علاقه‌مندان به طبیعت می‌توانند در سفر به جلفا اوقات خوشی را در آن‌جا سپری کنند.

• کلیسای استپانوس مقدس:

یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری که در سفر به جلفا حتما باید از آن بازدید کنید، کلیسای استپانوس مقدس یا همان کلیسای سن استپانوس است. این کلیسا در ۱۶ کیلومتری غرب جلفا قرار دارد و دومین کلیسای مهم ارامنه بعد از قره کلیسا محسوب می‌شود. معماری چشم نواز این کلیسا آن را تبدیل به یکی از زیباترین کلیساهای ایران کرده که می‌تواند ساعت‌ها گردشگران را مات و مبهوت کند. استپانوس مقدس از اولین شهدای دین مسیحیت بوده که نام کلیسا از او گرفته شده است.

• مجموعه تاریخی کردشت:

مجموعه تاریخی کردشت جلفا


مجموعه کردشت که شامل ۸ بنای حمام بزرگ، حمام کوچک، مسجد، عمارت، دیوانخانه، یخچال، قلعه و پادگان نظامی می‌شود، یکی از ارزشمندترین جاذبه‌های تاریخی جلفا است. این مجموعه تاریخی که در روستای کردشت واقع شده زمانی پایگاه عباس میرزا ولیعهد قاجار در برابر ارتش روس بوده است. بازدید از مجموعه کردشت در سفر به جلفا می‌تواند خاطراتی فراموش نشدنی را برای شما رقم بزند.

• کاروانسرای خواجه نظر:

در فاصله تقریبا ۵ کیلومتری جلفا کاروانسرای خواجه نظر قرار دارد که مانند بسیاری از کاروانسراهای دیگر ایران یادگاری از شاه عباس صفوی است. این کاروانسرا نام خود را از خواجه نظر یکی از ارامنه معتبری گرفته که به دلیل پیشرفت در تجارت، شاه عباس او را کلانتر ارامنه کرد. بعد از آن به افتخار خواجه نظر این کاروانسرا در کنار رودخانه ارس ساخته شد و امروزه گردشگران بسیاری در سفر به جلفا از آن بازدید می‌کنند.

• آبشار آسیاب خرابه:

آبشار آسیاب خرابه جاذبه گردشگری جلفا


جلفا همان‌قدر که با جاذبه‌های تاریخی منحصر به فردش می‌تواند مسافران را شگفت زده کند، همان‌قدر هم با طبیعت بی‌نظیرش می‌تواند باعث حیرت گردشگران شود. آبشار آسیاب خرابه یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی استان آذربایجان شرقی است که در سفر به جلفا می‌توانید آن را ببینید. آسیاب خرابه حدودا ۳۰ دقیقه با شهر جلفا فاصله دارد و به خاطر آسیابی که قبلا در آن‌جا وجود داشته و مدت‌هاست که تخریب شده به این نام خوانده می‌شود.

• روستای اشتبین:

در جلفا روستاهای سرسبز و خوش آب و هوای بسیاری وجود دارد که یکی از زیباترین آن‌ها روستای اشتبین است. روستای اشتبین که به خاطر پلکانی بودن آن را ماسوله آذربایجان شرقی نیز می‌نامند، یادگاری از دوران صفویان است. همچنین مقبره ابوالقاسم نباتی شاعر بزرگ آذربایجان در این روستا قرار دارد. در سفر به جلفا به این روستای زیبا سر بزنید و اگر فصل انار بود حتما از انارهای مرغوب و خوشمزه آن بخرید.
اگر اهل کمپینگ در طبیعت باشید چادر زدن در روستا برای اقامت شبانه می‌تواند تجربه جالبی برایتان باشد.

روستای پلکانی اشتبین آذربایجان شرقی

• بازارچه مرزی جلفا:

جلفا از شهرهای مرزی ایران است و بازارگردی جز جدایی ناپذیر سفر به جلفا محسوب می‌شود. بازارچه مرزی جلفا در مرز ایران با جمهوری نخجوان در کنار رودخانه ارس قرار دارد و یکی از بازارهای پر رفت و آمد منطقه محسوب می‌شود. قیمت بسیاری از اجناس این بازار مناسب و ارزان‌تر از سایر بازارهاست و اگر قصد خرید داشته باشید می‌توانید کالاهای باکیفیتی در آن پیدا کنید. تا این بازار رفتید یادتان نرود برای عزیزانتان که چشم انتظار برگشت شما و گرفتن سوغاتی‌شان هستند هم چیزی به عنوان یادگاری بخرید.
کلیسای چوپان، حمام جلفا، آبشار ماهاران، پارک ملی کمتال، پل ضیا الملک، روستای دوزال و برج تاریخی آن نیز از دیگر جاذبه‌های گردشگری جلفا و اطراف آن هستند، که در سفر به جلفا می‌توانید بازدید از آن‌ها را هم در برنامه خود قرار دهید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب