سفر با کودک را ممکن و خوشایند کنید اما حتما به این نکات توجه کنید

0

“بچه که به دنیا بیاد تا چند سال باید بیخیال سفر بشی”، “مگه با بچه هم میشه رفت مسافرت؟”، “سفر با بچه فقط دردسر داره” و… حتما این جملات و جملات مشابه را بارها از زبان دیگران شنیده‌اید. شاید هم خودتان چنین تصوراتی از سفر با کودک دارید و به این خاطر مدت‌هاست قید سفر را زده‌اید. در این مقاله سعی داریم با آوردن نکاتی مهم به شما کمک کنیم که ذهنیت خود را عوض کنید و تجربه‌ای لذت بخش از سفر با کودک برای خود بسازید. با رعایت نکاتی ساده اما مهم، بالا بردن صبر و تحمل و اگر نیاز شد تغییر در سبک سفر (از محل اقامت گرفته تا تفریح و سرگرمی) می‌توانید سفری خاطره‌انگیز برای خود و کودکتان رقم بزنید.

 

منعطف باشید و خود را با شرایط وفق دهید

هنگام سفر با کودک مهم‌تر از هر چیز صبر و انعطاف پذیری شماست. وقتی با بچه‌ها به سفر می‌روید از قبل باید برای همه چیز برنامه ریزی کنید، ولی این احتمال هم هست که مساله‌ای رخ دهد و برنامه سفرتان نیاز به تغییراتی داشته باشد. حضور کودکان ممکن است برای شما محدودیت‌هایی ایجاد کند. این موضوع طبیعی است و باید با آرامش مسائل را حل کنید. از کوره در نروید.

پیش از سفر به پزشک مراجعه کنید

مریض شدن کودک در سفر از بزرگ‌ترین نگرانی‌ها و دغدغه‌های والدین است. کودکان در برابر تغییرات آب و هوایی سریع‌تر واکنش نشان می‌دهند و احتمال ابتلا به بیماری در آن‌ها بالا می‌رود. پس بهترین کار این است که قبل از سفر با کودک، برای چکاپ و تایید سلامت عمومی او حتما به پزشک مراجعه کنید و توصیه‌های لازم را دریافت کنید. یادتان باشد داروهای ضروری را نیز با خود بردارید.

blogpost-82

محل اقامت خود را قبل از سفر انتخاب و رزرو کنید

هنگام سفر با کودک تا جایی که ممکن است از تصمیم گیری‌های لحظه‌ای و هر چه پیش آید خوش آید پرهیز کنید. آستانه تحمل کودکان با بزرگسالان فرق دارد. برای حفظ آرامش و آسایش خود و کودکتان، انتخاب و رزرو آنلاین محل اقامت خود را قبل از سفر انجام دهید. غیر از رزرو هتل می‌توانید به اجاره ویلا یا سوئیت در مقصد سفرتان نیز فکر کنید. در این صورت کودکتان آزادی عمل بیشتری برای بازی و شیطنت‌هایش دارد و شما هم دائم مجبور نیستید مراقبش باشید و با تذکر مدام کلافه‌اش کنید.

زمان حرکت را با ساعت خواب بچه تنظیم کنید

با هر وسیله‌ای که سفر می‌کنید اگر برایتان مقدور بود زمان حرکت را طوری تنظیم کنید که کودک در طی مسیر چند ساعتی را خواب باشد. در سفر با کودک توجه به این نکته خیلی مهم است. کودک اگر بد خواب شود بدخلقی‌هایش شروع می‌شود و کام خودش و شما را تلخ می‌کند.

blogpost-81

مسئولیت‌ها را تقسیم کنید

سفر با کودک مسئولیت‌های بیشتری برای شما می‌آورد ولی یادتان باشد قرار نیست بار این مسئولیت‌ها بر دوش یک نفر باشد. والدین باید از قبل وظایف را بین خودشان تقسیم کنند. خستگی بیش از حد یک نفر تجربه ناخوشایندی از سفر را برای همه رقم می‌زند. حتی اگر فرزند بزرگتر دارید می‌توانید از او کمک بگیرید، به این طریق مسئولیت پذیری را هم یادش می‌دهید.

با کودک درباره مقصد سفر صحبت کنید

قبل از سفر با کودک درباره مقصد مورد نظر صحبت کنید. به او بگویید قرار است کجا بروید، از جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری مقصد برایش بگویید، عکس‌ها و فیلم‌هایی از آن‌جا به او نشان بدهید تا برای سفر هیجان و اشتیاق داشته باشد و قوه تخیلش فعال شود. حتی درباره مسائلی که ممکن است با او مشورت کنید و سوال کنید که چه کارهایی دوست دارد انجام دهد.

زیاد به کودکان سخت نگیرید

هنگام سفر با کودک خیلی از موارد روتین و معمول ممکن است به هم بریزد. ممکن است کودک دلش بخواهد بیشتر بازی کند و کمتر بخوابد، شب دیرتر به رختخواب برود یا خیلی موارد دیگر. سعی کنید خیلی به او سخت نگیرید و به احساساتی مثل کنجکاوی، ماجراجویی و حتی شیطنت‌های معقولش بها دهید.

 

blogpost-80اسباب سرگرمی و بازی کودک را مهیا کنید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که هنگام سفر با کودک باید به آن توجه کرد ایجاد سرگرمی برای اوست. مخصوصا هنگامی که در راه هستید کودک زود کلافه می‌شود. تعدادی از اسباب بازی‌های سبک و کوچک، کتاب و وسایل نقاشی‌اش را برایش بردارید. در ضمن اگر با ماشین شخصی مسافرت می‌کنید بین مسیر چند بار توقف کنید. به این طریق هم خودتان و هم کودک استراحت می‌کنید، کودک با اسباب‌‎بازی‌هایش بازی می‌کند، خوراکی‌ای به او می‌دهید و برای ادامه مسیر بهانه نمی‌گیرد.

ساک کوچکی جداگانه بردارید

غیر از چمدان، کوله پشتی و یا هر چیزی که برای حمل وسایل کودک برداشتید، یک ساک کوچک شامل وسایل ضروری آماده کرده و آن را دم دستتان بگذارید. این وسایل شامل چند دست لباس، پوشک (اگر نوزاد است)، آب و خوراکی‌‌، داروهای مورد نیاز کودک و…می‌شود.

به اندازه کافی لباس برایش ببرید

قبل از سفر آب و هوای مقصد را چک کنید و متناسب با آن و به اندازه کافی برای کودک لباس بردارید. حواستان به این نکته هم باشد که زود به زود لباس‌هایش را بشویید و خشک کنید که آلودگی به لباس‌ها منتقل نشود.

غذا و خوراکی به مقدار کافی برای بچه‌ها بردارید

هنگام سفر با کودک باید به مقدار کافی از آب و خوراکی‌های سالم با خود ببرید. به خصوص اگر مسیر طولانی باشد کودک گرسنه می‌شود و بهانه می‌گیرد. با دادن خوراکی به او می‌توانید سرگرمش کنید. تعدادی آبمیوه، میوه، ساندویچ‌های خانگی، آجیل و خشکبار، شکلات و کیک را همراه خود داشته باشید.

برنامه خلوت و آرامی برای سفر بچینید

سعی کنید زمان سفر با کودک برنامه سفرتان فشرده نباشد. کودکان خیلی چیزها را برای اولین بار در سفر تجربه می‌کنند و بسیار کنجکاو هستند، پس طبیعی است که برنامه‌هایشان کندتر از شما پیش برود و زمان زیادی را صرف کشف دنیای اطرافشان کنند. این فرصت را از آن‌ها دریغ نکنید.

blogpost-79

به خواب کودک توجه کنید

با هر وسیله‌ای که سفر می‌کنید همیشه یک بالش و پتوی مسافرتی برای کودکتان بردارید تا بتواند خواب راحتی داشته باشد.

در ضمن در طول سفر معمولا برنامه خواب کودک به هم می‌ریزد و این موضوع روی او تاثیر می‌گذارد. پس هر زمان کودکتان احساس خستگی کرد حتی اگر میان روز بود به محل اقامت خود ( ویلا و یا خانه) برگردید و اجازه دهید که او استراحت کند و بخوابد. از قبل بدانید محل اقامت شما کجاست . حتی المقدور آن را از قبل بصورت آنلاین رزرو کنید تا در محل دچار مشکل نشوید.

امنیت کودک را لحاظ کنید

یکی از مواردی که هنگام سفر با کودک والدین را نگران می‌کند گم شدن بچه‌هاست. برای این که خیالتان از این بابت راحت شود اطلاعاتی مثل شماره موبایلتان و آدرس و شماره محل اقامت را روی کاغذ بنویسید و در جیب کودک بگذارید تا در صورت گم شدن به راحتی پیدایش کنید.

حرف آخر این که سفر با کودکان بر خلاف تصورات آن‌قدر کار سخت و دشواری نیست که بخواهید قیدش را بزنید. اگر این نکات را رعایت کنید یقین کنید که خود و فرزندتان سفری خاطره انگیز را تجربه می‌کنید. سفر به کودکان چیزهای زیادی می‌آموزد و برای شناخت دنیا کمک‌شان می‌کند.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب