سفر به کردان + معرفی جاذبه‌های تفریحی و دیدنی

0

تا به حال به سرتان زده است که در میانه یک روز گرم تابستانی، بیخیال کار و دغدغه‌های زندگی عادی شوید و به طبیعتی کوچک، خلوت و سرسبز پناه ببرید؟ اگر در ذهنتان این موضوع پیش آمده است و همیشه دوست داشتید تا خودتان را مهمان ییلاقی تابستانی کنید، ما به شما سفر به کردان را پیشنهاد می‌کنیم. کردان یکی از مناطق خوش آب و هوای اطراف تهران است که در آن تا چشم کار می‌کند، باغ‌های سرسبز و درختان بی‌شمار دیده می‌شوند. روستایی که در آن خبری از ترافیک و انبوه و دود و دم و آلودگی هوا نیست. پس چمدانهایتان را ببندید و ما را در سفر به کردان همراهی کنید.

تاریخچه شهر و معرفی کردان

کردان یکی از روستاهای شهرستان ساوجبلاغ است که در استان البرز قرار دارد. این روستا در فاصله ۲۵ کیلومتری کرج و  ۶۵ کیلومتری شمال غرب تهران واقع شده و فاصله آن با هشتگرد ۱۵ کیلومتر و با کوهسار ۵ کیلومتر است. کردان در حال حاضر چیزی نزدیک به ۴۵۰۰ نفر جمعیت دارد. مردمی خونگرم و مهمان‌نواز که اغلب به کشاورزی، مرغداری، بافندگی، ریسندگی و کار در کارخانه‌های اطراف کرج مشغولند. بد نیست که بدانید کردان یکی از قدیمی‌ترین روستاهای استان البرز است و بسیاری از مورخان قدمت سکونت در آن را به قرن ۶ هجری نسبت می‌دهند. گرچه کردان در سال‌های گذشته به عنوان روستایی حاشیه‌ای شناخته می‌شده است، اما طبیعت بکر آن باعث شده تا امروز بسیاری از اقشار مرفه پایتخت و کرج، با سرمایه‌گذاری و خرید ویلا، به رونق این منطقه کمک کنند.

در روستای کردان زمین‌های حاصلخیزی از باغ‌های زردآلو، آلبالو، گیلاس، گردو و توت وجود دارد که چیدنشان در فصل تابستان، هیجان انگیز و دیدنی است. یکی از دلایل سرسبزی و حاصلخیزی این زمین‌ها به دلیل رودخانه ارتفاعات کهار است که از شمال شرق روستا جاری می‌شود و زمین‌های کردان را سیراب می‌کند. کردان در سال‌های اخیر به دلیل آب و هوای بکر و دیدنی‌های فراوانش، به یکی از نقاط محبوب گردشگران تبدیل شده است، تا جایی که در گوشه و کنار آن ویلاهای گران قیمت و لوکس بسیاری به چشم می‌خورند.

آب و هوای کردان

همانطور که گفتیم یکی از دلایل علاقه گردشگران در سفر به کردان، به آب و هوای بکر و بی‌نظیرش برمی‌گردد. کردان به دلیل قرار گرفتن در منطقه خاص جغرافیایی، آب و هوای معتدل و ملایمی دارد. هوای این روستا در تابستان‌ها گرم و اذیت کننده نیست و در زمستان‌ها نیز سرمای طاقت فرسایی وجود ندارد. بیشترین دمای ثبت‌ شده در کردان ۳۰ درجه سانتی‌گراد و مربوط به ماه مرداد بوده و کمترین آن ۲ درجه سانتی‌گراد در بهمن ماه است. آب و هوای خنک و ملایم کردان باعث شده است تا بسیاری برای فرار از گرمای شهر و آلودگی‌هایش، حتی برای یک روز هم که شده خودشان را مهمان این روستا کنند. وجود کوه‌های مرتفع، رودخانه‌های بی‌شمار و باغ‌های پر درخت کردان را در بیشتر روزهای سال، دیدنی و جذاب کرده است.

جاهای دیدنی و گردشگری در سفر به کردان

بسیاری از افراد، کردان را تنها به دلیل باغ‌ها، تالارهای عروسی و ویلاهای گران قیمت و جذابش می‌شناسند. در حالی که در این روستای خوش آب و هوا، دیدنی‌های متفاوت دیگری نیز وجود دارند. در ادامه راهنمای سفر به کردان برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی این روستا را به شما معرفی می‌کنیم:

برج مقبره کردان، یادگار دوران سلجوقیان

یکی از جاهای دیدنی در سفر به کردان، برج مقبره است که مورخان قدمت آن را به زمان سلجوقیان نسبت می‌دهند. این برج تاریخی حدود ۸۰۰ متر با روستای کردان فاصله دارد و دسترسی به آن با پای پیاده امکان پذیر است. برج مقبره نقشه‌ای دایره‌ای و مدور دارد و قطر آن به چیزی حدود ۸ متر می‌رسد. بنایی باستانی که با آجر ساخته شده است و  معماری منحصر به فردش، توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند. بد نیست که بدانید بر روی دیواره‌های این برج، منافذی دیده می‌شوند که احتمالاً وظیفه تهویه هوا را برعهده داشته‌اند. از کاربری دقیق این برج اطلاعی در دست نیست و هنوز مورخان نمی‌دانند که آیا این بنا استفاده نظامی داشته و یا تنها مقبره‌ای کوچک در میان طبیعت بوده است. با این حال اهالی کردان، اهمیت فراوانی به این بنای تاریخی می‌دهند و اعتقاد دارند که این مکان مقبره امامزاده حسین از نوادگان امام سجاد (ع) است. قرار گرفتن برج مقبره در نزدیکی درختان توت قدیمی و جوی‌های زلال آب کردان، باعث شده است تا بسیاری این بنای باستانی را یکی از زیباترین جاذبه‌های تاریخی در سفر به کردان معرفی کنند.

جهت مشاهده و اجاره روزانه خانه در تهران کلیک کنید.

پل بانو صحرا، یادگار به جا مانده از تاریخ

در فاصله دو کیلومتری شمال‌ غرب روستای کردان، بقایایی از آجر و سنگ به چشم میخورد که از دوران صفویان به جا مانده است. بنایی قدیمی که مورخان آن را باقیمانده یکی از پل‌های باستانی این منطقه یعنی «پل بانو صحرا» می‌دانند. این پل از دو دهانه شرقی و غربی تشکیل شده که بخش شرقی آن به مرور زمان و با گذشت روزهای متوالی، از بین رفته است. با این حال در ورودی این پل، کتیبه سنگی کوچکی وجود دارد که اطلاعاتی مانند تاریخ مرمت و سال ساخت بر روی آن حک شده است. گرچه اطلاعات زیادی درباره این پل وجود ندارد، با این حال تماشای آن می‌تواند برای هر گردشگری که به تاریخ و سازه‌های قدیمی علاقه مند است، جالب و متفاوت باشد.

رودخانه کردان، طبیعتی سبز و حاصلخیز

اگر به تماشای طبیعت سبز در حوالی رودخانه‌ای پرآب و زیبا علاقه‌مندید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که سر زدن به رودخانه کردان را از دست ندهید. رودخانه کردان از جمله جاهای دیدنی استان البرز است که از شمال‌ شرق روستا به طرف جنوب‌ غربی آن جاری می‌شود و در نهایت به رودخانه شور می‌ریزد. بسیاری، باغ‌های سرسبز، خاک حاصلخیز و وجود درختان پربار میوه در کردان را مدیون جریان آب این رودخانه می‌دانند.

دهکده ورزشی کردان، پاتوق ورزش‌دوست‌ها

جاهای دیدنی کردان تنها به مکانهای تاریخی خلاصه نمیشود. در این روستا امکانات متنوعی هم برای تجربه های هیجان انگیز فراهم شده است که در دهکده ورزشی کردان به سادگی میسر خواهد بود. دهکده ورزشی یکی از معروف‌ترین مکان‌های دیدنی کردان و استان البرز است که در آن امکان تجربه ۲۲ رشته ورزشی مانند فوتبال، والیبال، بسکتبال، بدمینتون، بدنسازی، شنا و تنیس برای علاقه‌مندان وجود دارد. این دهکده ورزشی در سال ۱۳۷۲ تأسیس شده و از آن زمان تا امروز، به عنوان یکی از محبوب‌ترین پاتوق‌های جوانان معرفی می‌شود. علاوه بر امکانات ورزشی موجود، در این مجموعه مکان‌های متعددی نیز برای استراحت و صرف غذای مسافران و گردشگران تعبیه شده است.

بخوانید از: جاهای دیدنی تهران

دهکده آرامش کردان، استراحتی دلچسب و فراموش نشدنی

دهکده آرامش با داشتن مساحتی بالغ بر ۲۲۰ متر، یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین مراکز تفریحی و گردشگری استان البرز به حساب می‌آید. امکانات فراوان این دهکده باعث شده است تا علاوه بر اهالی ساکن کردان و کرج، مسافران بسیاری نیز از این مجموعه برای تفریح و استراحت استفاده کنند. در دهکده آرامش کردان بخش‌های مختلفی از جمله مجموعه‌ ورزشی، مرکز اقامتی، رستوران و کافه، دریاچه مصنوعی، دو زمین فوتبال استاندارد و یک زمین فوتبال چمن مصنوعی، سالن بیلیارد، پیست دوچرخه‌سواری و محوطه تیراندازی برای تفریح علاقه‌مندان فراهم شده است. دهکده آرامش بعد از کردان و در یک کیلومتری کوهسار قرار دارد و می‌تواند محلی ایده‌ال برای استراحتی کوتاه یا چند روزه باشد.

نحوه سفر به کردان + هزینه های سفر

سفر به کردان از طریق راه‌های مختلفی امکان پذیر است. شما می‌توانید با استفاده از اتوبوس، تاکسی و خودروی شخصی خود را به راحتی به این روستا برسانید. تهران تا کردان با وسیله نقلیه حدود ۱ ساعت (۶۲ کیلومتر) از پایانه آزادی فاصله دارد. با این حال چه از تهران و چه از هر شهر دیگری راهی کردان می‌شوید، باید ابتدا خود را به کرج برسانید. بعد از کرج وارد آزادراه قزوین شوید. در این اتوبان مسافت ۲۰ کیلومتری را طی کرده و با دیدن تابلوی خروجی کردان از اتوبان خارج شوید. بعد از وارد شدن به جاده روستای کردان، چند کیلومتر بپیمایید تا به روستای زیبای کردان برسید.

سفر به کردان

هزینه سفر به کردان مانند دیگر شهرهای ایران، کاملا به فصل سفر، اعیاد مذهبی، شیوه رفت و آمد، هزینه اقامتگاه، خرید سوغاتی و بازدید از جاذبه‌های گردشگری بستگی دارد. با این حال یک نکته قابل توجه این است که به علت توریستی بودن کردان، در این روستا برای هر بودجه‌ای، خدمات متناسبی فراهم شده است. به‌طور کلی هزینه سفر به کردان در فصل زمستان و پاییز ارزان‌تر از دیگر فصل‌های سال است و با وجود محدودیت بودجه، می‌توان در این زمان سفری دل انگیز را تجربه کرد. این در حالی است که سفر به این روستا در اوایل بهار و تابستان، می‌توانند کمی گرانتر از دیگر مواقع سال باشد.

بخوانید از: بام تهران

محل های اقامت در سفر به کردان

سفر به کردان

کردان در سال‌های اخیر به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگران تبدیل شده است و از جمله روستاهای پر رفت و آمد اطراف تهران برای سفر به حساب می‌آید. استقبال مسافران از این منطقه باعث شده است تا انواع خانه‌ها و اقامتگاه‌های بومگردی با کیفیت‌ها و قیمت‌های گوناگون پذیرای گردشگران باشند. به همین دلیل بعید است که در سفر به کردان، به دردسرهای پیداکردن محل اقامت دچار شوید. در کردان ویلاهای لوکس بسیاری ساخته شده است که امکان اجاره آن‌ها وجود دارد. علاوه بر این، اقامتگاه‌های توریستی متعددی نیز در این روستا وجود دارند که می‌توانند انتخابی مناسب برای مسافران باشند. این اقامتگاه‌ها در مقایسه با ویلاها قیمت مناسب و مقرون به‌صرفه‌تری دارند و می‌توانند امکان تجربه سبک زندگی روستایی را نیز برای شما به ارمغان بیاورند. به شما توصیه می‌کنیم که با مراجعه به وب سایت شب، از اقامتگاه‌ها و بومگردی کردان دیدن کنید و از تخفیف‌های ارائه شده برای رزرو آن‌ها استفاده نمایید. همچنین می‌توانید در صورت هرگونه سوال با تیم پشتیبانی شب تماس گرفته و سوالات و خواسته‌های خود را با ما در میان بگذارید. تا یادمان نرفته است بگوییم که بسیاری از مسافران در سفر به کردان، به طبیعت پناه برده، در دل آن کمپ می‌زنند و شب را در این منطقه به صبح می‌رسانند. برای کمپ زدن در کردان نیاز به موقعیت جغرافیایی خاصی ندارید؛ زیرا اغلب نقاط این روستا جذاب و سرسبز است. با این حال پیشنهاد می کنیم که در جایی کمپ خود را برپا کنید که بتوانید لذت پیاده روی در طبیعت را نیز تجربه نمایید.

غذاهای محلی کردان

تجربه چشیدن طعم غذاهای محلی در سفر به کردان، جذاب و هیجان انگیز است. در این روستای تاریخی و سرسبز غذاهای متفاوت و خوشمزه‌ای طبخ می‌شود که امتحان کردنشان را به هر گردشگر و مسافری توصیه می‌کنیم. «آش یوان»، «لوبیا پیله» و «مرجو خورش» از جمله غذاهای مردم محلی این منطقه به شمار می‌روند که در بسیاری از اقامتگاه‌های بومگردی این ناحیه نیز پخته و سرو می‌گردند. آش یوان یکی از غذاهای خوشمزه و محلی کردان و استان البرز است که تقریباً در تمامی نقاط این استان طبخ می‌شود. این آش به دلیل داشتن مواد مغذی مانند عدس، شلغم، گوشت و برنج، از جمله غذاهای محبوب در میان مردم روستا به حساب می‌آید.

مرجو خورشت دیگر غذای سنتی و خوشمزه کردان است که شبیه به خورشت قیمه درست می‌شود. با این تفاوت که بانوان کردان در این خورشت به جای لپه از عدس استفاده می‌کنند و آن را با گوشت یا مرغ و یا به‌صورت گیاهی طبخ می‌نمایند. لوبیا پیله هم نوعی خوراک لوبیا است که در آن از ترکیبات مقوی مانند لوبیا چیتی، گوشت، گوجه فرنگی و سیب زمینی استفاده می‌شود. این خوراک خوشمزه یک غذای فصلی است که بیشتر در تابستان طبخ می‌گردد.

جهت مشاهده و اجاره ویلا استخردار کلیک کنید

مراکز خرید و بازارها در سفر به کردان

خرید کردن یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر است؛ به ویژه اگر قرار باشد که مسافران در روستای کردان این لذت را تجربه کنند. اغلب مراکز خرید در کردان شامل بازارهای کوچک و محلی می‌شوند که در «بلوار شهدا»، بلوار اصلی روستا، قرار گرفته‌اند. در این بازارها انواع میوه‌های تازه و سوغات محلی روستا با رنگ و بویی متفاوت به فروش می‌رسند. اما اگر تصمیم دارید تا برای خرید راهی مراکز مدرن شوید، باید بگوییم که در کردان خبری از پاساژها و فروشگاه‌های بزرگ نیست و باید برای این منظور راهی کرج شوید. برخی از مهم‌ترین و بهترین پاساژها و مراکز خرید مدرن کرج شامل پاساژ آزادی، مرکز خرید میلاد، مرکز خرید ایران زمین، مرکز خرید چچلاس و برج یادمان می‌شوند.

بخوانید از: بهترین کافه های تهران

سوغاتی های کردان

نوبتی هم که باشد، نوبت به بخش هیجان انگیز در راهنمای سفر به کردان می‌رسد! خرید سوغاتی همیشه یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر است، به ویژه اگر از روستاهای اطراف تهران باشد. مانند بسیاری دیگر از مناطق کشور، در کردان نیز انواع سوغاتی‌های خوردنی و صنایع دستی وجود دارند که تهیه آن‌ها رنگ و بوی این روستای دیدنی را به خانه‌تان خواهد آورد. از آنجا که در کردان باغ‌های میوه بسیاری وجود دارد و اغلب مردم در این روستا مشغول به باغداری هستند، بهترین سوغات این روستا شامل میوه‌های رنگارنگ فصلی می‌شوند. سیب، توت، آلبالو، گردو و زردآلو از جمله خوشمزه‌ترین و بهترین میوه‌های کردان هستند که بسیاری از ساکنان کرج و حتی تهران را تنها برای خرید و مصارف خانگی، راهی این روستا می‌کنند.

اطلاعات شهری مورد نیاز کردان

یکی دیگر از نکات مهم در راهنمای سفر به کردان، اطلاعات شهری آن است که هر مسافری باید نسبت به آن‌ها آگاه باشد.

برخی از مهم‌ترین شماره‌ها و نشانی‌های مراکز مهم کردان به شرح زیر هستند:  

کد تلفن شهر کردان

۰۲۶

بیمارستان کردان

مرکز بهداشت کوهسار آدرس شهرستان ساوجبلاغ، جاده چندار، بلوار امام خمینی تلفن ۰۲۶۴۴۳۲۷۸۸۴

ترمینال کردان

پایانه حمل ونقل امیرترابر البرز آدرس کردان، جنب پمپ بنزین ایران زمین، نبش بلوار ۳۰ متری، امیرترابر

برای سفر به کردان چه وسائلی با خود ببریم؟

برای سفر یک روزه و یا چند روزه به کردان، باید ببینید که در چه فصلی، چند نفر و چگونه (دارا بودن ماشین شخصی یا سفر با اتوبوس) وارد این روستا می شوید. ولی به طور کلی وسائلی همچون: کوله پشتی، مواد غذایی (به ویژه آب و غذاهای سبک)، زیراندار، چتر، لباس گرم، کلاه، عینک آفتابی، لپ تاپ، لوازم بهداشتی (دستمال کاغذی، کرم و غیره)، لوازم کمک های اولیه، کارت شناسایی، پول و اگر هم اهل عکاسی حرفه ای باشید، بردن دوربین عکاسی برای ثبت تصاویر از مناطق زیبای این روستا اجتناب ناپذیر است.

علاوه بر این، بردن موبایل بدون شک یکی از ضروریات است؛ چرا که اگر با ماشین شخصی به کردان سفر می کنید و یا به دنبال مکان های مختلف در داخل روستا هستید، نیاز به مسیریابی دارید. به همین دلیل نقشه گوگل در هر زمان به سرعت برایتان قابل استفاده خواهد بود. حتی اگر دوربین حرفه ای نداشتید، داشتن موبایل نیز می تواند خاطره سفر را برای همیشه ثبت کند.

نکته: نوع و تعداد لوازم مورد نیاز سفر پیش از هر چیز، به ترجیحات فردی و سپس به محل موردنظر برای سفر بستگی دارد.

جهت مشاهده و اجاره ویلا کلیک کنید.

شهرها و روستاهای اطراف کردان

کردان منطقه ای بزرگ و وسیع است که در اطرافش شهرهای و روستاهای دیدنی بسیاری وجود دارند. روستاهایی با قدمت و تاریخی کهن که طبیعت سرسبزشان چشم هر بیننده‌ای را به خود خیر می‌کند. برخی از مهم ترین شهرها و روستاهای دیدنی اطراف کردان به شرح زیر هستند:

روستای ولیان کردان، یک تابلوی نقاشی

روستای ولیان کردان برای تمام علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی، مقصدی ایده‌ال و جذاب است. جالب است که بدانید بیشتر مسافران بعد از سفر به کردان ترجیح می‌دهند تا سری هم به این روستا بزنند و از طبیعت منحصربه‌فرد و دیدنی‌اش بازدید کنند. ولیان مانند کردان روستایی قدیمی است که نشانه‌های زندگی در آن به ۳ هزار سال پیش برمی‌گردد. روستایی که در آن چشمه‌‌های زیبا، درختان توت، آب‌وهوای مطبوع و فضای سرسبز، به درستی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و مناظری وصف نشدنی را پدید آورده‌اند. تا یادمان نرفته است بگوییم که ارتفاعات روستای ولیان کردان، محل مناسبی برای کوهنوردی است و بسیاری از علاقه‌مندان این ورزش در روزهای بهار و پاییز، راهی کوه‌ها و تپه‌های مرتفع این منطقه می‌شوند. پیاده‌روی در کوچه باغ‌های پردرخت، عکاسی از طبیعت و رودخانه‌های اطراف، چشیدن غذاهای محلی و خرید سوغات سنتی از دیگر تفریحات جذاب در روستای ولیان به حساب می‌آیند.

روستای آغشت کردان، روستایی با قلعه اسرارآمیز

آغشت روستایی کوچک و زیبا در شهرستان ساوجبلاغ است که به دلیل آب و هوای معتدل، یکی از مقاصد اصلی گردشگران پایتخت و کرج شناخته می‌شود. در این روستا، آبشارها، درختان انبوه، رودخانه‌های فراوان و باغ‌های میوه فراوانی وجود دارند که این روستا را به مکانی مناسب برای گردش یک روزه تبدیل کرده‌اند. علاوه بر طبیعت بکر و منحصر به فرد آغشت، در این روستا قلعه‌ای دیدنی و متفاوت وجود دارد که به سبک معماری اروپایی قرون وسطا ساخته شده است و بسیاری را به یاد فیلم‌های قدیمی می‌اندازد. قلعه‌ای که تنها ملک شخصی یک معمار خوش ذوق است و برخلاف تصور بسیاری، تنها ۱۰ سال از ساخت آن می‌گذرد. فراموش نکنید که این قلعه ملک شخصی است و ورود غیرمجاز به آن پیگیرد قانونی خواهد داشت.

بخوانید از: روستای آغشت

روستای برغان کردان، پناهگاهی در شلوغی شهر

در دامنه‌های جنوبی کوهستان البرز، روستایی سرسبز و زیبا به نام برغان وجود دارد که مقصدی ایده‌ال برای گردش یک‌روزه ساکنان پایتخت و کرج شناخته می‌شود. این روستا در شمال غربی کرج و در نزدیکی شهر ساوجبلاغ و هشتگرد واقع شده و فاصله آن تا مرکز شهر کرج ۲۱ کیلومتر است. گرچه در برغان امکانات مدرن برای تفریح مسافران ساخته نشده است، با این حال می‌توان به سادگی و با صرف کمترین هزینه، بهترین لحظات را در این روستا رقم زد. چیدن میوه‌های تازه از میان شاخ و برگ درختان، بازارگردی، پیک نیک، عکاسی، پیاده روی، کوهنوردی، صخره نوردی و دوچرخه سواری و برخی از جذاب‌ترین تفریحات برغان هستند که خاطره سفر به این روستا را برایتان جاودان خواهند کرد.

روستای بانو صحرا کردان، یادگار دوران اشکانیان

یکی از قدیمی‌ترین روستاهای اطراف کردان و استان البرز، روستای بانو صحران است که نسبت به دیگر ییلاق‌های اطراف، جمعیت کمتری دارد و بیشتر از دیگر مناطق، بافت قدیمی خود را حفظ کرده است. این روستا بیشتر از هرچیز به دلیل وجود پل قدیمی‌اش (پل بانوصحرا)، شناخته می‌شود. بسیاری قدمت این روستا را به زمان اشکانیان نسبت می‌دهند. این روستا به دلیل قرار گرفتن در منطقه کوهپایه‌ای، آب و هوای خنک، مطبوع و معتدلی دارد و در روزهای آخر هفته، پذیرای مسافران و گردشگران است.

روستای جلنگدار کردان، یک طبیعت‌گردی ناب

جلنگدار از دیگر روستاهای سرسبز و دیدنی استان البرز است که در حد فاصل کردان و روستای برغان قرار دارد. این منطقه ییلاقی بیشتر از هر چیز به دلیل وجود باغ‌های هلو، آلو و گردو شناخته می‌شود. جاری شدن رودخانه‌ای خروشان و قرار داشتن چشمه‌ای پر آب در این روستا باعث شده است تا بسیاری در روزهای آخر هفته، برای تفریح و استراحت راهی این منطقه شوند.

هرجاب (کوهسار) کردان، زیباترین منطقه استان البرز

هرجاب یا کوهسار، شهری در ۲۵ کیلومتری کرج است که به دلیل ادغام با بخش‌ها و ییلاق‌های اطراف، جمعیتی بالغ بر ۲۲ هزار نفر دارد. این منطقه کوهستانی به دلیل داشتن آبشارهای مرتفع و طبیعت بکر، به عنوان یکی از زیباترین مناطق استان البرز شناخته می‌شود. آب و هوای کوهسار، معتدل و کوهستانی است و در آن باغ‌های پرمیوه به وفور به چشم می‌خورند. بد نیست که بدانید این منطقه در سال‌های اخیر به یکی از نقاط جذاب برای ساخت ویلاها و خانه‌های بومگردی تبدیل شده است.

روستای ورده کردان، پاتوق عکاسان و نقاشان طبیعت دوست

اگر هنگام سفر به کردان، هوس کردید تا از روستایی با بافت قدیمی دیدن کنید و از مناظر کوهستانی و جنگلی آن لذت ببرید، سر زدن به ورده را از دست ندهید. این روستا یکی از قدیمی‌ترین مناطق ییلاقی استان البرز است که طبیعت دیدنی و منحصربه‌فردی دارد. زیبایی‌های طبیعت این منطقه باعث شده است تا بسیاری از عکاسان و طبیت‌دوستان این روستا را برای ثبت تصاویر و الهام گرفتن از نقاشی‌هایشان انتخاب کنند. با این حال نباید فراموش کرد که ورده، بافت مرتفع و کوهستانی دارد و در آن شیب‌های تند و تیزی دیده می‌شود.

بهترین زمان سفر به کردان

همانطور که گفتیم، کردان آب و هوای معتدل و ملایمی دارد و در هر فصلی از سال زیباست. کردان در بهار و تابستان، آب و هوای خنکی دارد و می‌تواند پناهگاه خوبی برای فرار از گرما و آلودگی‌های شهر باشد. پاییز کردان اما برابر است با درختان زرد و قرمز و نارنجی و برگ‌های خشکی که قدم زدن در میانشان، حس و حال عجیبی را تداعی میکند. در زمستان، ارتفاعات کردان با برف و یخ پوشیده می‌شوند و سرمای ملایمی بر روستا جریان می‌گیرد. با این حال سرد بودن هوا قابل تحمل است و بسیاری ترجیح می‌دهند تا در این فصل، از زیبایی‌های طبیعت لذت ببرند. گرچه سفر به کردان در هر زمانی خاطره انگیز و فراموش نشدنی است اما آب و هوای خنک و طبیعت سرسبز این روستا در بهار و تابستان، باعث شده است تا بسیاری این دو فصل را برای گشت و گذار انتخاب کنند.

نکاتی که در سفر به کردان لازم است بدانید

سر زدن به روستای قدیمی کردان و استراحت در طبیعت بی‌مانندش، مانند هر مکان دیگری باید و نبایدهای مشخصی دارد. برخی از مهم‌ترین نکات هنگام سفر به کردان شامل موارد زیر می‌شوند:

  • کردان مناطق دیدنی تاریخی، تفریحی و گردشگری فراوانی دارد. به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم که پیش از سفر به کردان یک برنامه‌ کامل و جامع برای بازدید از دیدنی‌های این روستا فراهم کنید تا بتوانید سر فرصت به آن‌ها سر بزنید.
  • هنگام سفر به کردان و بازدید از جاهای دیدنی آن سعی کنید تا حد ممکن آسیب و آلودگی در محیط ایجاد نکنید، چرا که زحمت تمیز کردن آن بر گردن اهالی خواهد بود.
  • بعد از صرف غذا یا نوشیدنی، زباله‌ها را در سطل زباله بریزید و به پاکیزه نگه‌داشتن این روستای تاریخی کمک کنید.
  • طبیعت کردان برای ثبت عکس‌های یادگاری مناسب است. پس اگر به عکاسی علاقه دارید، همراه داشتن دوربین خود را فراموش نکنید.
  • بسیاری از مسافران بعد از سفر به کردان و تماشای جاذبه‌های دیدنی آن، راهی کرج می‌شوند تا از امکانات اقامتی این شهر استفاده کنند. این در حالی است که در کردان، اقامتگاه‌های متعدد و ویلاهای زیبا و فراوانی وجود دارند که می‌توانند هر سلیقه‌ای را راضی نگه دارند.

کلام آخر، سفر به کردان، تفریحی کوتاه در حوالی پایتخت

در این مطلب، با شما سری به یکی از قدیمی‌ترین روستاهای استان البرز زدیم و از دیدنی‌های آن صحبت کردیم. سفر به کردان، تجربه‌ای لذت بخش است که با گشت و گذار در طبیعت و مکان‌های تاریخی‌اش، به خاطره‌ای فراموش نشدنی تبدیل خواهد شد. اگر هنوز به این روستای سرسبز، سر نزده‌اید و تنها از میان صفحات مجازی، به نظاره تصاویر هیجان انگیز آن نشسته‌اید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که این آخر هفته، زمان خود را برای سفر به این منطقه دیدنی اختصاص دهید. فراموش نکنید که روستای کردان مقصدی مناسب برای سفرهای کوتاه است و می‌تواند شما را در چشم بر هم زدنی، از هیاهوی شهر و آلودگی‌هایش دور کند. خوشبختانه در کردان، خانه‌ها و اقامتگاه‌های بومگردی کوچک و بزرگی وجود دارند که به گرمی میزبان مسافران خواهند بود. می‌توانید برای اجاره ویلا، اقامتگاه و رزرو آپارتمان در کردان از سایت شب نیز کمک بگیرید.

سوالات متداول درباره سفر به کردان

کردان کجاست؟

کردان یکی از روستاهای شهرستان ساوجبلاغ است که در استان البرز قرار دارد. این روستا در ۶۵ کیلومتری شمال غربی تهران و ۲۵ کیلومتری کرج واقع شده است.

بهترین زمان سفر به کردان چه زمانی است؟

کردان آب و هوای معتدل و ملایمی دارد و در هر فصلی از سال زیباست. با این حال آب و هوای خنک و طبیعت سرسبز کردان در بهار و تابستان، باعث شده است تا بسیاری این دو فصل را برای سفر به این روستا انتخاب کنند.

معروفترین جاهای دیدنی کردان کدامند؟

دهکده آرامش کردان، رودخانه کردان، برج مقبره، دهکده ورزشی کردان و پل بانو صحرا از جمله معروف‌ترین جاذبه‌های سفر به کردان به شمار می‌روند.

چطور به کردان برویم؟

برای دسترسی به کردان باید از شهر تهران به کرج رفته و وارد اتوبان کرج قزوین شوید. در این اتوبان مسافت ۲۰ کیلومتری را طی کرده و با دیدن تابلوی خروجی کردان، از اتوبان خارج شوید. بعد از وارد شدن به جاده روستای کردان چند کیلومتر حرکت کنید تا به روستای زیبای کردان برسید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب