راهنمای سفر به ایلام

0

وقتی اندیشه سفر به جایی را در ذهن پرورش می دهیم، ناخودآگاه به کوچه ها، خیابان ها، طبیعت، آثار باستانی، اقامتگاه ها و به طور کلی هر آنچه که ما را به چیزهای جدید پیوند می دهد، می نگریم. برای ما سفر به مناطق خاص از جذابیت بالایی برخودار است، این می تواند در برگیرنده مجموعه ای از زیبایی ها و ترکیبی جادویی از دیدنی های آن استان یا شهر باشد، ایلام دقیقا همینجاست، برای سفر به ایلام خواندن این مطلب را حتما توصیه می کنیم. با وبسایت شب همراه باشید.

راهنمای سفر به ایلام

استان ایلام در میان کبیر کوه (تشکیل شده از چندین کوه) در دامنه کوه زاگرس و در غرب و جنوب غربی ایران واقع شده است. ایلام با استان کرمانشاه در شمال، استان خوزستان در جنوب، استان لرستان در شرق و کشور عراق در غرب هم مرز است.  پایتخت این استان ایلام است و به دلیل زیبایی‌های طبیعی فراوان آن به نام عروس زاگرس نام‌گذاری شده است.

مهمترين شهرهای اين استان عبارتند از: ايلام، ايوان، دهلران، مهران و شيروان. همچنین چندین شهر و شهرستان کوچک در مسیر وجود دارد که از آن به راحتی می توانید از گوشت بره و نان ساجی برای صرف ناهار و شام استفاده کنید و با نوشیدن چای گیاهی خوش طمع محلی آن، غروبی دل انگیز را تجربه کنید.

آب و هوا

عید نوروز بهترین زمان سفر به ایلام

خوب، همه می دانند که فروردین و اردیبهشت و بهتر بگوییم زمان عید نوروز بهترین زمان برای سفر به هر استان در ایران است، به ویژه ایلام که ماهیت کوهستانی شگفت انگیزی دارد.

آب و هوای ایلام دارای ویژگی های متنوعی است. در حالی که در مناطق شمالی شرایط هوایی سرد و کوه ها با برف پوشیده شده اند، مناطق جنوبی دارای هوای گرم، طبیعت سبز و بکر است که مسافران و گردشگران را به خود می خواند.

کمترین احتمال بارش باران در ایلام، خرداد، تیر و سپس مرداد است که از اواخر ماه اردیبهشت شروع می شود. در مقابل، احتمال باران در اواخر آبان و در اوایل بهمن شاهد برف خواهیم بود.

این استان ماه هاى مرطوب و بسیار خشکی نیز دارد. میزان رطوبت در تیر ماه (رطوبت نسبی 10.5٪) است و مرطوب ترین ماه (56٪)، دی است. همچنین باد در ایلام معمولا آرام است، ولی در تیر ماه پرباد‌ترین لحظات سال را احساس خواهید کرد.

سفر به ایلام در فصل های سال

بهار – بارش باران به میزان 2 تا 5 روز در اوایل فروردین قابل توجه خواهد بود و در اواخر هوا رو به گرم شدن می رود. بهار شلوغ‌ترین و بهترین زمان برای حضور مسافران و گردشگری است.

تابستان – ماه های میانه سال دارای آب و هوای گرم با درجه حرارت بالا وعدم بارندگی است. اواخر شهریور دومین زمان شلوغ سال برای سفر به ایلام است. مهم است به مانند بهار از قبل اقامتگاه مورد نظر خود را رزرو کنید.

پاییز – در این فصل رطوبت و باد به خوبی احساس می شود. باران در در اوایل ماه به کمی و در اواخر ماه رو به فزونی می رود. مسافرت در طول این ماه ها به دلیل شرایط آب و هوایی کاهش می یابد، بنابراین می توانید با قیمت مناسب و مقرون به صرفه اقامتگاهی مناسب را اجاره کنید.

زمستان – به طور متوسط، باران و برف در این ماه به حداکثر مقدار خود می رسد؛ در دی و بهمن سرد ترین ماه های سال را تجربه خواهید کرد. با این حال در اواسط اسفند هوا رو به گرمی می رود و طبیعت تا نزدیکی بهار جانی تازه می گیرد.

جاذبه های توریستی

جاذبه های گرشگری ایلام  به مانند هر جای دیگر کشور زیبای ایران به مناظر طبیعی و تاریخی تقسیم می شود. ما در زیر به برخی از مهمترین مکان ها اشاره می کنیم:

دریاچه دوقلوهای سیاه گاو

دریاچه دوقلوهای سیاه گاو ایلام

«دریاچه‌ی سیاه گاو» واقع در شهرستان آبدانان در جنوب استان ایلام، پدیده ای به غایت شگفت انگیز است که همانند آن را به ندرت می توان در تمام کشور مشاهده کرد. دشت ها و کوه های نسبتا مرتفعی اطراف این دریاچه زیبا را احاطه کرده اند؛ اما آنچه که بیش از هر چیز دیگری چشم را نوازش می کند، آب بسیار زلال آن است، به طوری که می توان ماهی ها را به راحتی در آن مشاهده کرد.

تنگه رازیانه

جاده ای را که از سمت جنوب به دره شهر می رسد، 45 دقیقه نیاز دارد تا به مکانی زیبا به نام «تنگه رازیانه» برسد. مناظر زیبا در امتداد جاده و البته در اطراف دره، کوه ها و درختان بلوط، زمین های سبز و رودخانه، باعث زیبایی دو چندان این منطقه شده است.

تنگه کافری

در امتداد رود سیمره در ایلام، تنگه دیگری به نام «کافری» وجود دارد. مناظر طبیعی موجود در این تنگه بسیار زیبا و چشمگیر هستند. همچنین می توان قایقی را در آن جا و در کنار رودخانه که دو کوه بلند اطراف را به هم دوخته است، اجاره کرد.

غار زینگان

 

غار زینگان ۵۰ کیلومتری غرب شهر ایلام

یکی از جالب ترین مکان ها در ایلام، «غار زینگان» است که در نزدیکی صالح آباد واقع در 50 کیلومتری غرب شهر ایلام یعنی مرکز استان قرار دارد. زینگان در نزد مردم محلی به به عنوان غار بهشت ​ شناخته می شود. هوای دلپذیر داخل غار، نفوذ نور خورشید که از طریق سقف شکسته می شود، گیاهان زیبا بر روی دیواره های غار، صدای تکان دهنده آب از دیوارها و سقف و انعکاس صدا، محیط بسیار دل انگیزی را ایجاد کرده است.

قلعه میرغلامی هاشمی

این دژ در نزدیکی دره شهر قرار دارد که مربوط به عصر قاجار است. جالب ترین ویژگی قلعه، معماری آن است که در سبک معمول ایرانی با داشتن حیاطی بزرگ در وسط و تعداد زیادی اتاق در اطراف طراحی شده است. در وسط حیاط سرسبز استخری کوچک از آب وجود دارد و اتاق‌ها به دلیل دیوارهای ضخیم و قوس‌های سقفی حس خوشایندی را در انسان ایجاد می کند.

قلعه سه کسان

این قلعه در جنوب غربی شهرستان دره شهر و در ارتفاعات سنگی و دشت های این منطقه در بالاترین سطح قرار گرفته است که به «سه نفر دیگر (به لری سه کسو) یا سه کسان» مشهور است. سه کسان یکی از بزرگترین قلعه های تاریخی ساسانی است.

قلعه سام

قلعه باستانی سام در منطقه شروان چرادول

یکی از بناهای تاریخی ایران در استان ایلام، «قلعه باستانی سام» است که در منطقه شروان چرادول واقع در نزدیکی روستای چم‌بور در منطقه هُلیلان واقع شده است.

آبشار گچان

در فاصله 15 کیلومتری ایلام و بعد از گذر از تونلی بزرگ، «آبشار گچان» در ابتدای ایلام به جاده سرابله (شیروان و چرادول) و در نزدیکی منگشت و کوه های قلاجه در دره زیبا گچان قرار گرفته است. درختان بلوط زیبا تمام این منطقه را پوشش داده اند.

آبشار وه ریز

در نزدیکی روستای چشمه کبود در حدود 5 کیلومتری جنوب ایلام در جاده ارتباطی ایلام تا بدره آبشاری زیبا به نام «وه ریز» واقع شده است.

تالاب چکر

در بخش غربی ايلام در منطقه بُلی و چاکر، تالاب بسیار چشم نوازی به نام «چاکر» وجود دارد.

چشمه های آب گرم دهلران

چشمه های آب گرم دهلران

«چشمه های آب گرم دهلران» با ویژگی های درمانی به عنوان یکی از جاذبه های طبیعی و گردشگری استان ایلام شناخته می شود.

معبد مشکان

در میان اماکن تاریخی ایلام، در فاصله 33 کیلومتری از شهر سرابله، «معبد مشکان» قرار دارد که مرتبط به دوران ساسانیان است.

تنگه شمشه

یکی از زیباترین مکان های طبیعی در روستای هِلسِم با تاریخ هزار ساله، «تنگه شمشچه» است که کوه های چارمین را به دو قسمت تقسیم کرده است. این تنگه محل اتصال آب دو شهرستان شیروان و چرادول است.

تاریخ

تاریخ استان ایلام

ایلامیان یکی از قومیت هایی بودند که پنج هزار سال قبل از میلاد وارد آسیای میانه شدند و در جنوب غربی جایی در همین ایران امروزی ساکن شدند. آنها دارای امپراتوری قدرتمند سه هزار ساله از 3500 تا 645 قبل از میلاد بودند که از امپراطوری سومری تشکیل شده بود که شامل خوزستان، کوه های باختر، لرستان، پشتو و انشان که شوش را به عنوان پایتخت خود انتخاب کرده بودند.

گویش

گویش ایلام یکی از گویش های کردی همچنین کلهری، سنایی، لکی و انواع دیگری از گویش جنوب کردی است.

اقامتگاه ها

استان ایلام دارای مکان های زیادی برای اقامت گردشگران است، هتل یکی از آنهاست.

هتل های ایلام

هتل زاگرس (3 ستاره)

هتل زاگرس ایلام

هتل سه ستاره زاگرس در میدان امام حسین (ع) در نزدیکی پارک چوگا سبز واقع شده است که دارای آب و هوای بسیار دلپذیری است. هتل زاگرس با ارائه امکاناتی نظیر: سالن کنفرانس، رستوران، کافی شاپ، اینترنت در لابی ها و اتاق ها، خدمات تاکسی، صندوق ایمنی، پارکینگ، وجود مناطق سرسبز، لباسشویی، صبحانه رایگان، خدمات اتاق، پرسنل آموزش دیده و باتجربه و نزدیک بودن به فرودگاه و راه آهن آماده ارائه خدمات به مهمانان است.

  • فاصله تا فرودگاه ایلام: 8 دقیقه با ماشین
  • آدرس: هتل زاگرس، پارک چوگا سبز، میدان امام حسین (ع)

هتل خلاش (2 ستاره)

خلاش یکی از هتل های دو ستاره ایلام است که در خیابان آیت الله حیدری واثع شده است که 22 واحد و دو طبقه دارد. هتل خلاش با کارکنان آموزش دیده و باتجربه آماده ارائه خدمات به مهمانان است.

  • آدرس: میدان کوهستانی، خیابان آیت الله حیدری

هتل دالاهو (2 ستاره)

  • فاصله تا فرودگاه: 9.5 کیلومتر
  • آدرس: خیابان واستی، خیابان فردوسی

هتل لاله (2 ستاره)

  • آدرس: خیابان آیت الله حیدری، بعد سازمان تبلیغات

نکته: به غیر از هتل ها، مسافران و گردشگران می توانند برای اقامت، آپارتمان، ویلا و خانه های محلی را نیز اجاره کنند.

خرید و سوغاتی

گردشگران در طی سفر به دنبال تهیه سوغاتی هستند، به طور یقین وقتی پا به ایلام می گذارید، نمی توانید بدون خرید سوغاتی خارج شوید. این استان دارای صنایع دستی و همچنین کوکی ها و شیرینی های محلی بسیار خوشمزه ای نیز است که در ادامه راهنمای سفر به ایلام آنها را معرفی می کنیم.

سوغات

بژی برساق ایلامی

شیرینی و کلوچه محلی، کیک و حلوای مخصوص، گردو، کشک، عسل به عنوان سوغات در دسترس هستند.

کوکی های سنتی ایلام

کاک، نان پیگ، بژی برساق، کله کنجی، گمکه، شل کین، نان ساجی، سقز، نان پنجه کِش و دیگر کوکی های خوش طمع.

حلوا بَگل

حلوا بگل یکی از غذاهای سنتی ایلام است، زیرا این شیرینی سنتی دارای ارزش غذایی بالا است که بسیاری از مردم به آن علاقه مند هستند.

نان ساجی

ساجی یکی از نان های سنتی استان ایلام است که بر روی صفحه فلزی دوار به نام ساج ساخته می شود.

بژی برساق

یکی از کوکی های خوشمزه این استان، بژی برساق است که از نظر شهرت داری قدمت بالایی است.

شُله کین

شله کین یکی دیگر از نان های اصلی و سنتی ایلام است همانند نان ساجی و دیگر نان ها در این استان پخته شده است. این کوکی پر انرژی و بدنام دارای ارزش تغذیه ای بالا است.

نان پیگ

یکی از کوکی های سنتی دیگر این استان زیبا نان پیک است که به طور خاص متعلق به ایلام است. زنان باهوش ایلام مخلوط نمک، آرد، پیاز و آب را به یک خمیر بزرگ و مسطح می دهند و آن را زیر خاکستر زغال چوب قرار می دهند.

صنایع دستی

گیلیم و جاجیم صنایع دستی استان ایلام

گیلیم، گیوه (کفش های سنتی)، فرش های نمدی دست ساز، ایهرام، چادر سیاه، جاجیم، سفال، چپق و طلا و جواهر ساخته شده توسط دست از جمله صنایع دستی معروف این استان زیبا است که برخی از آنها را معرفی کردیم.

گیلیم برجسته

گیلیم برجسته یکی از صنایع دستی ایلام است که شهرت زیادی دارد و سوغاتی منحصر به فرد برای مسافران است. این محصول ترکیبی از فرش و گیلیم است.

چپق

یکی از صنایع دستی این استان است که از نی ساخته می شود.

گیوه

بسیاری از مردم علاقه مند به صنعت گیوه ایلام و مهارت مردمان این سرزمین هستند. قهوه بیشتر در مکان های سرد استفاده می شود، زیرا ضد آب است و باران در آن نفوذ نمی کند.

حمل و نقل در استان ایلام

فرودگاه شهدای ایلام

گردشگران می توانند از حمل و نقل عمومی برای سفر به این شهر دیدنی و جذاب بهره مند شوند. به طور کلی منابع مسافرتی استان ایلام شامل: فرودگاه، ترمینال مسافربری داخل شهری و ترمینال اتوبوس است.

فرودگاه شهدای ایلام

  • تلفن: 2236800-841 (98+)
  • اطلاعات پرواز: 199
  • آدرس: خیابان شهر دره، میدان غور، ایلام

ترمینال مسافربری

ترمینال ایلام یکی از پایانه های مطلوب کشور است. مکان سکونت، وسایل نقلیه، ایستگاه بلیط، سالن انتظار و … در ترمینال شهدای ایلام به خوبی سازمان یافته است.

تلفن: 222808-841 (98+)

  • آدرس: ترمینال شهدای شهرداری، بلوار شهدای چاله سارا

ترمینال اتوبوس

  • تلفن: 3331822-841 (98+)
  • آدرس: سازمان حمل و نقل ترمینال ایلام، بلوار مدرس

کلام آخر

کوه قلاقیران ایلام

به طور کلی سفر به مناطق غربی کشور به ویژه ایلام می تواند تجربه ای بسیار خاطره انگیز باشد. آب و هوا، فرهنگ و بافت محلی این استان به معنای گذر و ثبت هر گونه رویدادهای بی مانند در ناخودآگاه آدمی است. لازمه این مهم، تنها پا گذاردن و خود را به آن سپردن است.

در این راستا، امیدواریم مقاله راهنمای سفر به ایلام مورد توجه شما قرار گرفته باشد. جهت اجاره آنلاین هتل، ویلا و آپارتمان در سراسر استان ایلام به وبسایت شب مراجعه کرده و با اطمینان خاطر اقامتگاه خود را رزرو کنید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب