راهنمای سفر به استان فارس (بخش دوم)

0

اینجا با استانی طرف هستید که مرکز درگیری های تاریخی بوده و در بطن خود جنبش های فرهنگی را هدایت کرده است که هویت و ادبیات کشور را شکل داده اند. همه اینها وام گرفته رخدادهایی است که با قدم زدن در کوچه های شهر شیراز و مست شدن از عطر بهار نارنج و تنها با خواندن غزلی عاشقانه در شیراز شهر عشاق، می توان 2500 سال امپراتوری را در ذهن تجسم کرد؛ به استان فارس خوش آمدید.

در بخش اول راهنمای سفر به استان فارس با جاذبه های گردشگری، آب و هوا و تاریخ این استان آشنا شدیم. در ادامۀ این مطلب به اقامتگاه ها، صنایع دستی و وسایل حمل و نقل به استان فارس می پردازیم. با ما همراه باشید.

سوغاتی ها

در ادامه راهنمای سفر به استان فارس باید این بار به سوغاتی های این استان اشاره کنیم:

صنایع دستی

گلیم

گلیم فرش و محصولات بافته شده با دست در رنگ های مختلف

گلیم اشاره به فرش و محصولات بافته شده با دست در طرح های رنگارنگ است که به خوبی نشان دهنده جنبه های سنتی استان فارس است. در حقیقت، در آنچه تولید می شود، تنها یک شباهت ساختاری وجود دارد، اما رشته های تحمیل شده توسط مواد و تکنیک ها اغلب به طرح ها و ترکیبات کاملا شبیه به هم پیوسته اند. گلیم نوع پارچه است که از تار و پود در ساخت آن استفاده می شود که اغلب سطح جلویی یا پشتی ندارد و می توان از هر دو طرف آن استفاده کرد.

گبه بافی

گبه، فرشی دستباف است که توسط عشایر استان فارس در جنوب غرب ایران ساخته شده است که شهر مشهور شیراز پایتخت آن است. گبه مانند بسیاری دیگر از انواع قالی های ایرانی از پشم محلی ساخته می شود که وجه تمایز آن وجود نقوش متفاوت از حیوانات، درختان و گل و گیاه است.

فرش و قالیچه

شیراز برای قرن ها به عنوان شهر گل رز شناخته شده است، که در نقوش بسیاری از فرش ها منعکس شده است. فرش های استان فارس بسیار نرم است و معمولا وسط فرش به شکل الماسی در رنگ روشن یا آبی تیره و پس زمینه به طور معمول در رنگ قرمز با طرح گیاهان و گل ها بافته می شود. از جمله مشهورترین فرش های قبیله ای، قشقایی است که در ارتفاعات منطقه فارس توسط قوم قشقایی بافته می شود.

خاتم کاری تکنیک باستانی ایرانی است. این نوعی تزیین سطح چوب و دیگر مواد است که در آن فرم های هنری با الگوهای پیچیده هندسی ساخته می شوند. مواد معمولی مورد استفاده در ساخت آن، طلا، نقره، برنج، آلومینیوم و سیم پیچ خورده است.

خاتم کاری

خاتم کاری صنایع دستی استان فارس

منبت کاری یکی از ظریف ترین صنایع دستی استان فارس است که ترکیبی از هنر و تکنیک با استفاده از مواد ارزان و ساده و تولید آثاری با ارزش است. هنرمندان با قلم و چکش خطوط، نقوش اسلاوی، گل و مرغ را حکاکی می کنند. این هنر دست ساز نمادی از احساسات، ادراک، افکار و خلاقیت هنرمندانی است که آن را به نهایت خود رسانده اند.

غذاها

مسقطی

مسقطی شیرینی محبوب و سوغات  شهر شیراز

مسقطی در میان شیرینی های محبوب ایرانی و سوغاتی از شهر شیراز در استان فارس است. همچنین مشهورترين سوغات شهر لارستان است. بنابراین به عنوان مسقطی شیرازی یا لاری نیز شناخته می شود. این شیرینی بسیار خوشمزه که در سفره نوروزی بسیاری از ایرانیان یافت می شود از: نشاسته، شکر، زعفران آب کرده، خلال بادام، گلاب، روغن مایع و آب تهیه می شود.

فالوده

این دسر سنتی ایرانی با استفاده از رشته برنج به علاوه شربتی ساده و شیرین با آب، شکر و گلاب ساخته می شود. به طور معمول آن را با آب لیمو طعم می دهند، ولی می توان از آلبالو، نعناع و عرقجیات نیز آن را تهیه کرد.

هتل و اقامتگاه

مسافران و گردشگرانی که وارد فارس می شوند می توانند بی دغدغه، هتل، آپارتمان، سوئیت و اقامتگاه در استان فارس برای یک یا چندین روز اجاره کنند. علی الخصوص برای اقامت در شیراز هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت. یکی از بهترین گزینه ها برای اقامت در شیراز اجاره سوئیت خانه و آپارتمان از وبسایت شب است.

هتل بزرگ شیراز

هتل لوکس بزرگ شیرازنزدیک به دروازه قرآن

هتل لوکس بزرگ شیراز مجهز به مدرن ترین تجیهزات است که به آن جاذبه و زیبایی منحصر به فردی داده است. شکل کشتی مانند آن چشم ها را از دور خیره می کند. این هتل زیبا با توجه به مکان آن در نزدیکی دروازه قرآن، اولین ساختمانی است گردشگران را به خود مجذوب می کند. بهترین مزیت هتل این است که نزدیکی آن به تمام مکان های گردشگری در این شهر است. این هتل مساحتی در حدود 40000 متر مربع دارد و دارای 14 طبقه است که راهرو آن با استفاده از نور و رنگ در هماهنگی کامل طراحی شده است. این هتل 170 اتاق و سوئیت مجهز با امکانات مدرن برای راحتی مهمانان را در اختیار دارد.

  • آدرس: شیراز، دروازه قرآن

هتل زندیه

هتل مدرن زندیه در شهر شیراز قرار دارد که با ظاهری منحصر به فرد ساخته شده و عمیقا از معماری تاریخی شیراز الهام گرفته است. این هتل فضایی چشمگیر و آرام برای مهمانان را ارائه می دهد.

  • آدرس: شیراز، خیابان هجرت

هتل درب شازده بوتیک

خانه ای با شکوه قاجار، جواهری در قلب شهر شیراز است. درست در بالای بازار وکیل واقع شده است که اساس کامل آن برای کشف و تحول در منطقه افسانه ای سلطنتی زندیه است. وقتی به این هتل نزدیک می شوید، جهان را با یک لیوان قهوه با شیرینی های خانگی و یا ناهاری سنتی در کافه شازده تماشا کنید. این هتل دارای حیاطی با فضایی خیره کننده و مدرن شرقی است که تجربه لذت خوردن غذاهای بسیار ارگانیک و خانگی را به شما می دهد.

  • آدرس: شیراز، خیابان کریم خان زند

هتل سنتی طاها

یکی از ویژگی های فوق العاده این اقامتگاه، ظاهر پر زرق و برق دار و باستانی است که در جای دیگر شبیه آن را نخواهید دید. این هتل دارای ساختار حیاط حوض دار و معماری ایرانی است.

  • آدرس: شیراز، سه راه نمازی، محله سنگ سیاه، روبروی کلیسای ارامنه، پلاک ۴۳

خانه سنتی پرهامی

خانه قدیمی 200 ساله است که در شیراز واقع شده است و در فاصله نزدیک به بسیاری از جاذبه های تاریخی مانند: مساجد، موزه، خانه های قدیمی و غیره قرار دارد. دارای 6 اتاق به علاوه حیاط و سقفی زیبا است که می توانید نهایت لذت را با حضور در این خانه تجربه کنید.

  • آدرس: شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، بعد از سه راه احمدی گود عربان، ضلع مقابل مسجد نصیرالملک، کوچه نون بربری

هتل سنتی فروغ

هتل سنتی فروغ شیراز

هتل فروغ که مجتمع بازسازی شده سه ستاره می باشد که با 18 اتاق تزئین شده در مرکز شهر شیراز واقع شده است. این هتل کوچک است، اما فضایی دلپذیر و محیط آرامی در داخل اتاق ها به علاوه حیاط و تراس های زیبا، حوض پر آب با کاشی های شگفت انگیز را خواهید دید.

  • آدرس: شیراز، تقاطع نمازی، خیابان دستغیب

خانه سنتی سی راه

خانه سنتی سی راه  دارای 3 اتاق سه نفره، 3 اتاق دو نفره است. این خانه در منطقه قدیمی شهر شیراز نزدیک به بازار سنتی، موزه، مسجد و مکان های مورد علاقه گردشگران واقع شده است.

  • آدرس: شیراز، سه راه نمازی، به سمت شاه چراغ، گذر تاريخی سنگ سياه، پشت آرامگاه بی بی دختران، کوچه موزه ی مشکين فام

هتل لطفعلی خان

این ساختمان چهار طبقه با 23 اتاق است که دارای تعداد 66 تخت می باشد. لابی ظرفیت 20 نفر را دارد. این هتل در فاصله 20 دقیقه ای به بازار وکیل و بازار مشرق واقع شده است که در سال 2004 ساخته شده و در سال 2016 بازسازی شده است. دسترسی به بخش های مختلف شهر بسیار راحت است و به راحتی می توانید به مراکز تفریحی و تاریخی دسترسی داشته باشید. خانه زینت الملوک، حیاط مقدس شاه مقبر و نارجستان قوام، برخی از جاذبه های مجاور این هتل هستند.

  • آدرس: شیراز، خیابان لطفعلی، خيابان یزد، مقابل موزه قوام

هتل جهان نما

هتل جهان نیما بهترین هتل سه ستاره در شیراز است و یکی از بهترین ها در نوع خود در ایران. این هتل در سال 2016 افتتاح شد و 25 اتاق و سوئیت در ساختمان 9 طبقه بزرگ خود دارد. تمام اتاق ها دارای Wi-Fi، تهویه مطبوع و تلویزیون های LED هستند.

  • آدرس: شیراز، بلوار هجرت، خیابان جاوید

خانه سنتی سپهری

خانه سنتی سپهری

لذت بردن از پذیرایی شما در هتل سنتی ما است. ما 7 اتاق (2، 3، 4 اتاق خواب) داریم. مکان واقعا امن و آرام است و برای اقامت خوب است. امکانات اقامتی کامل برای جلب توجه شما است. ما بهترین کیفیت و قیمت را در اینجا ارائه خواهیم داد. ما منتظر شما هستیم.

  • آدرس: شیراز، خیابان ۹ دی، سه راه نمازی، گذر سنگ سیاه، رو به رو بی بی دختران

خانه سنتی همایونی

همایونی، خانه ای قاجاری است که در شیراز و در کنار بسیاری از جاذبه های توریستی قرار دارد. دارای حیاطی دوست داشتنی با استخر کوچک در وسط و محلی برای نشستن است که فضایی بسیار دل انگیزی را ایجاد کرده است. مهمانان همچنین می توانند از Wi-Fi با سرعت بالا و چای رایگان در طول روز بهره مند شوند. تمام اتاق ها دارای حمام اختصاصی و پنجره هایی رو به حیاط هستند.

  • آدرس: شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، کوچه 12/2

خانه سنتی پنچ دری

خانه سنتی پنج دری در مساحت 720 متر مربع است و دارای سابقه 120 ساله است که به دوران قاجار می رسد. بعد از بازسازی، این خانه تاریخی و سنتی در سال 2018 درهای خود را به عموم مردم باز کرد. حانه سنتی چنج دری دارای 11 اتاق در 2 طبقه است که روح شیوه زندگی سنتی ایران در داخل دیوارها و فضای منحصر به فرد آن جریان دارد.

  • آدرس: شیراز، خیابان 9 دی، روبروی پارکینگ زائر، کوچه 6/30

خانه سنتی راز

خانه سنتی راز در شیراز و در نزدیکی بناهای تاریخی و نزدیک به یکی از زیباترین مساجد ایرانی، ناصر الملک است. تمام اتاق ها دارای حمام و تهویه مطبوع هستند و با دارا بودن حیاطی زیبا، حوضچه ای با ماهی های قرمز و غذای ایرانی، هر گردشگری را به خود فرا می خواند.

  • آدرس: شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، کوچه 36

خانه باغ ایرانی

باغ ایرانی واقع در یک خانه تاریخی در وسط باغ می باشد که متعلق به 100 سال پیش است. ظرفیتی تا حدود 45 نفر را با دارا بودن 15 اتاق دارد. این خانه با شعر از مهمانان خود استقبال می کند: «هیچکس تا به حال بهتر از شما از این در وارد نشده است!» همچنین، تمام درآمدهای اقامتگاه به فعالیت های خیرخواهانه می رسد.

  • آدرس: شیراز، چهارراه گمرک، خیابان مشیر شرقی، کوچه 18 پلاک 39

اقامتگاه در شهرهای دیگر استان فارس

هتل جهانگردی مرودشت در استان فارس

مرودشت

هتل جهانگردی تخت جمشید – آدرس: جاده مرودشت، تخت جمشید

هتل آپادانا تخت جمشید – آدرس: تخت جمشید

سپیدان

هتل پولادکف – آدرس:سپیدان، کیلومتر ۱۵ محور سپیدان، روستای کمهر

داراب

هتل نقش شاپور – آدرس: داراب، بلوار دانشجو

لارستان

هتل جهانگردی لارستان – آدرس: لارستان، شهر جدید، بولوار جمهوری

جهرم

هتل پاسارگاد – آدرس: جهرم، میدان چمران، جنب بانک چمران

آباده

هتل لاله – آدرس: آباده

فسا

هتل جهانگردی فسا – آدرس: فسا، بولوار شهید بهشتی

نی ریز

هتل نای ذی – آدرس: نی ری، خیابان طالقانی، نبش بولوار دانش

اقلید

هتل شهرداری اقلید – آدرس: شهر اقلید

حمل و نقل

فرودگاه های بین المللی استان فارس

سیستم حمل و نقل استان فارس به دلیل ظرفیت بالای گردشگری آن بسیار کارآمد است.

فرودگاه ها

این استان دارای 3 فرودگاه بین المللی در شهرهای شیراز، لار و لامرد و 3 فرودگاه داخلی در جهرم، فسا و زرقان است که بسیاری از شرکت های هوایپمایی داخلی و خارجی در این فرودگاه ها جهت نشست و برخاست اقدام می کنند.

فروشگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز دومین فرودگاه مجهز ایران است که امکانات بسیار پیشرفته ای دارد.

شمار تماس: ۰۷۱۳۷۱۱۵۰۰۰

راه آهن

ایستگاه راه آهن فارس در شهره شیراز و در ابتدای ورودی شهرک صدرا واقع شده است. خطوط مسیرهای ریلی

  • شیراز – تهران
  • شیراز – مشهد
  • شیراز – قم

هم ‌اکنون مسیرهای ریلی: شیراز – یزد، شیراز – بوشهر – عسلویه و همچنین شیراز – جهرم – لار – بندرعباس در دست ساخت است.

شماره تماس: ۳۶۲۰۱۲۷۰-۰۷۱ و ۳۶۲۰۱۸۱۵-۰۷۱ و ۳۶۲۰۰۳۲۱-۰۷۱

ترمینال اتوبوسرانی

شهر شیراز دارای 4 پایانه اتوبوسرانی است:

  • پایانه شهید کاراندیش – بلوار سلمان فارسی، نبش ساحلی شرقی
  • پایانه شهید مدرس (کاوه) – واقع در بلوار شهید مدرس
  • پایانه امیر کبیر – واقع در ورودی شهر و انتهای بلوار امیر کبیر
  • پایانه سپیدان – واقع در نزدیکی میدان قصردشت

همچنین تمامی شهرهای استان فارس دارای پایانه اتوبوسرانی هستند که مسافران و گردشگران می توانند به راحتی در کل استان سفر کنند.

کلام آخر

سفر به استان فارس به معنای روبروی شدن با فرهنگ غنی در دل خیابان ها است. اینجا جایی است که در گذشته صحنه برخی از مهمترین اتفاقات تاریخ بوده است که شناسنامه ای بر هویت یک ملت می باشد. همه اینها دلایلی آشکار برای دیدن، پیمودن و نفس کشیدن هوای آن می باشد و لازمه آن تنها سفر کردن است. امیدواریم مقاله راهنمای سفر به استان فارس مورد توجه شما قرار گرفته باشد. جهت اجاره آنلاین هتل، ویلا و آپارتمان در سراسر استان ایلام به وبسایت شب مراجعه کرده و با اطمینان خاطر اقامتگاه خود را رزرو کنید.

 

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب