11 جاذبه نگین ساحلی گیلان؛ گردش در جاهای دیدنی چمخاله

8

صدای موج دریا که به ساحل برخورد می‌کند، ویوی کوهستان در آن سوی پنجره، آرامش و آرامش و آرامش است. این فضا، دقیقا فضایی است که در شهر ساحلی و زیبای چمخاله تجربه می‌کنید. شاید تا چند سال پیش کمتر کسی بود که اسم چمخاله را شنیده باشد، اما حالا کاملا برعکس است و کمتر کسی است که اسم این نگین ساحلی را نشنیده باشد! شهر ساحلی چمخاله، در بخش شرقی استان گیلان و بعد از لنگرود قرار دارد. در واقع چمخاله بخشی از لنگرود است. این بار ما برای درک بهتر زیبایی این شهر، باهم به گشت‌وگذاری در چمخاله می‌پردازیم و جاهای دیدنی چمخاله را باهم مرور می‌کنیم. پس تا انتهای این سفر با ما همراه باشید.

تاریخچه روستای چمخاله

اسکله و بندر چمخاله

روستای چمخاله تا سال ۱۳۸۸، بخشی جدا از دهستان چاف و ده کوچکی از لنگرود بود. تا اینکه در سال ۸۸ چمخاله به همراه دهستان‌ها و روستاهای اطراف خود، بخشی یک‌دست به نام چاف و چمخاله را تشکیل داد و حالا به عنوان بخشی مستقل از لنگرود اما در کنار آن است.

در گذشته چمخاله، محل تبعید (کوچ اجباری) تعدادی از کردهای کرمانشاه بود و به همین خاطر، بسیاری از مردم هنوز به زبان کردی صحبت می‌کنند. این روستا که حالا به دلیل داشتن امکانات تبدیل به شهر شده است، در سال‌های اخیر یکی از مقاصد اصلی مسافران در سفر تابستانی بوده و رشد فراوانی را از نظر اقتصادی و امکاناتی تجربه کرده است. حالا این شهر کوچک و جاهای دیدنی چمخاله، تبدیل به یکی از دلایل اصلی مسافران برای سفر به شرق گیلان شده است.

در مسیر به سوی چمخاله

برای رسیدن به شهر ساحلی و دلربای چمخاله، باید ابتدا به لنگرود بروید. شروع مسیر شما می‌تواند از سمت شرق و مازندران، غرب گیلان یا تهران و شهرهای جنوبی (به نسبت گیلان) باشد. در سفر از تهران و شهرهای مرکزی، باید در مسیر جاده قزوین-رشت قرار بگیرید. سپس از راه میانبر سنگر-کوچصفهان به سمت آستانه و لاهیجان حرکت کنید و به لنگرود برسید. در حرکت از غرب یا شرق، باید در مسیر جاده ساحلی قرار بگیرید.

از غرب گیلان جاده ساحلی که از کیاشهر عبور می‌کند در نهایت به چمخاله می‌رسد و از شهر رشت نیز می‌توانید به لنگرود برسید. از سمت شرق نیز، پس از عبور از مازندران و چابکسر و رودسر، به لنگرود می‌رسید و می‌توانید مسیر را به سمت چمخاله ادامه دهید. در هر شکل بعد از رساندن خود به لنگرود، باید مسیر خود را به سمت ساحل ادامه دهید. تابلوهای راهنما در این مسیر همراه شما خواهند بود.

ساحل چمخاله مقصد نهایی شما است؛ اما در مسیر از سایر جاهای دیدنی چمخاله غافل نشوید و زمان خود را برای دیدن این جاذبه‌ها مدیریت کنید. در ادامه با معرفی این جاهای دیدنی، می‌توانید برنامه دقیق‌تری برای سفر خود به چمخاله تنظیم کنیم.

بخوانید از: جاهای دیدنی مازندران

جاهای دیدنی چمخاله

در ادامه مسیر خود، جاهای دیدنی چمخاله را می‌بینیم و از این زیبایی لذت می‌بریم.

پل چوبی چمخاله کجاست

پل چوبی از جاهای دیدنی چمخاله

پل چوبی چمخاله، در نزدیکی ساحل این شهر و در ورودی پارک جنگلی توسکا قرار دارد. این پل چوبی با نمای خاص خود که از خانه‌های قدیمی روستایی گیلان الهام گرفته شده است، یکی از زیباترین جاهای دیدنی چمخاله و از مناسب‌ترین لوکیشن‌های عکاسی است.

این پل چوبی ورودی پارک چنگلی توسکا است و می‌توانید هنگام بازدید از این سازه زیبا، ساعتی را در این پارک جنگلی زیبا بگذرانید و وعده غذایی مانند ناهار را نیز همین‌جا صرف کنید. برای رسیدن به این پارک چنگلی و پل چوبی چمخاله، از لنگرود به سمت چمخاله بروید و پس از عبور از پل آهنی و رسیدن به جاده ساحلی، مسیر را به سمت چپ ادامه دهید. در ادامه مسیر می‌توانید تابلوهای ورودی پارک توسکا و پل چوبی را ببینید.

برای اجاره ویلا در گیلان کلیک کنید.

جزیره فلامینگو

جزیره فلامینگو

جزیره فلامینگو یا جزیره ارشیا، یک جزیره زیبا در دل شهر چمخاله است. این جزیره در نزدیکی اسکله لنگرود قرار دارد. به دلیل فضای خاص این منطقه و نوع ارتباط آب‌ها، این جزیره به یکی از بهترین مناطق برای استفاده از تفریحات آبی و دریایی مانند جت اسکی، قایق، پاراموتور و … تبدیل شده است.

برای رسیدن به جزیره فلامینگو، پس از عبور از پل آهنی لنگرود به چمخاله، مسیر را به سمت راست ادامه دهید و در انتهای مسیر پس از حدود ۱۰ دقیقه به جزیره می‌رسید.

جهت اجاره ویلا در لنگرود کلیک کنید.

ساحل چمخاله

ساحل چمخاله

ساحل چمخاله یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی چمخاله است. این ساحل امکاناتی مانند ورزش‌های آبی، جت اسکی، پاراموتور، قایق، طرح سالم‌سازی و پلاژ شنا بانوان را در کنار امکانات رفاهی مانند رستوران، سرویس بهداشتی، اقامت و … به مهمانان خود پیشکش می‌کند.

ساحل چمخاله از بخش غربی تا بخش شرق این شهر ادامه دارد و در این مسیر انواع تفریحات و امکانات برای راحتی هرچه بیشتر مسافران وجود دارد. برای رسیدن به ساحل چمخاله کافیست به جاده ساحلی برسید و وارد یکی از مسیرهای دسترسی به ساحل شوید.

جت اسکی؛ از تفریحات جاهای دیدنی چمخاله

جت اسکی

یکی از تفریحات لذت‌بخش آبی، جت اسکی در دریاچه زیبای خزر است. ساحل چمخاله در سال‌های اخیر از نظر امکانات بسیار پیشرفت کرده است و یکی از بزرگترین قطب‌های مسافرپذیر گیلان شده است. جت اسکی نیز از امکانات جدید این ساحل است و در پلاژهای مختلفی می‌توانید از این دستگاه استفاده کنید.

پاراموتور یا پاراگلایدر

پاراموتور

پاراموتور، یکی از تفریحات ساحلی است که البته در کمال تعجب هیچ ارتباطی با آب و دریا ندارد! پاراموتور در واقع موتور محرک پاراگلایدر است که این موتور در کنار چتر متصل به گلایدر، به هدایت این وسیله تفریح هوایی کمک می‌کند. در ساحل چمخاله چندین پاراگلایدر وجود دارد که شما می‌توانید در کنار راننده پاراگلایدر نشسته و از ویوی هوایی ساحل لذت ببرید.

منطقه گالشکلام

گالشکلام

روستای گالشکلام، یک روستای بسیار زیبا با طبیعت بکر و خاص است که در بخش شرقی چمخاله قرار دارد. این روستای زیبا با رودخانه‌ها، تالاب‌ها و مرداب‌ها مزین شده و یکی از دیدنی‌ترین جاهای دیدنی چمخاله است. پیشینه ساکنین گالشکلام به نسل دیلم برمی‌گردد و مردم به کارهایی مانند ماهیگیری و کشاورزی و دامداری مشغول هستند.

برای رسیدن به گالشکلام، قبل از رسیدن به پل آهنی و در میدان چمخاله، باید از سمت راست خارج شوید و با تابلوهای راهنما در مسیر گالشکلام قرار بگیرید.

رودخانه چمخاله

رودخانه چمخاله

یکی از جاهای دیدنی چمخاله که اتفاقا بسیار هم معروف است، رودخانه این شهر است. رودخانه چمخاله دقیقا از میان شهر رد می‌شود و یکی از رودخانه‌های عمیق شمال کشور است. عمق رودخانه در بعضی نقاط به ۶ متر می‌رسد و پس از عبور از بخش‌های مختلف شهر در نهایت در جزیره فلامینگو به دریای خزر می‌پیوندد. سرشاخه اصلی این رود از سفید رود است و در مسیر خود تا چمخاله از شهرهای بسیاری عبور می‌کند.

طبیعت لیلاکوه

لیلاکوه

در سخن از جاهای دیدنی چمخاله، اصلا نباید لیلاکوه را فراموش کنیم. این طبیعت بکر و زیبا، با ارتفاعی که نسبت به شهر دارد یکی از بهترین مقاصد برای دور شدن از شلوغی و غرق شدن در آرامش محض است. مسیر دسترسی به لیلاکوه همچنان به حالت خاکی و شیب‌دار است اما در برخی از مناطق به دلیل توسعه بیشتر امکانات رفاهی و تفریحی این دسترسی آسان‌تر شده است.

برای رسیدن به لیلاکوه باید پیش از رسیدن به شهر لنگرود از تالش محله به سمت ملاط و پرشکوه حرکت کنید. تابلوهای راهنما در طول مسیر به شما در پیدا کردن مسیر کمک می‌کنند. در لیلاکوه سواری بر سورتمه لنگرود و نظاره کردن شهر از بام شهر را فراموش نکنید.

روستای سلیم چاف

روستای سلیم چاف

روستای سلیم چاف یکی از جاهای دیدنی چمخاله است که در بخش چاف قرار دارد. این روستا با شالیزارهای سرسبز، نی‌زارها و ساحل ماسه‌ای خلوت خود انتخاب مناسبی برای گذراندن تعطیلاتی آرام است.

برای رسیدن به سلیم چاف در مسیر جاده ساحلی به سمت غرب و کیاشهر قرار بگیرید و با کمک تابلوهای راهنما خود را به این روستای زیبا برسانید. فاصله سلیم چاف از چمخاله حدود ۲۰ کیلومتر است.

بهترین زمان سفر به چمخاله

مانند همه شهرهای ساحلی، چمخاله نیز در تابستان هوای شرجی و گرمی دارد. پس شاید بهترین زمان سفر به این شهر برای اینکه بتوانید از تمام جاهای دیدنی چمخاله استفاده کنید، بهار تا اوایل تابستان و اواخر تابستان تا اواسط پاییز باشد. همچنین با کمک سایت شب برای اجاره ویلا و اقامتگاه‌های شخصی می‌توانید دست به کار شوید. و تجربه یک اقامت بی‌نظیر را داشته باشید.

بهترین رستوران‌های چمخاله

رستوران‌های چمخاله

در سفر و گشت‌وگذاری در جاهای دیدنی چمخاله، باید به فکر شکم‌گردی هم باشیم. بهترین رستوران‌های چمخاله که امتیاز خوبی بین کاربران دارند عبارتند از:

  • رستوران گلشاهی: رستوران گلشاهی در روستای دستک و جاده ساحلی قرار دارد. ظاهر رستوران کاملا معمولی است اما از نظر کیفیت غذا حرفی برای گفتن دارد و به گفته کسانی که قبلا این رستوران را تجربه کرده‌اند، یک تجربه بی‌نظیر است. برای رسیدن به رستوران گلشاهی، باید در جاده ساحلی به سمت شمال غربی حرکت کنید. پس از رسیدن به دستک رستوران مشخص می‌شود و می‌توانید یک وعده ناب را تجربه کنید.
  • رستوران هتل ستاره دریا: رستوان هتل ستاره دریا در جاده ساحلی و نزدیک به پارک جنگلی و دریاچه توسکا قرار دارد. این رستوران یکی از محبوب‌ترین رستوران‌های چمخاله است.
  • رستوران و پلاکبابی قایقران: پلاکبابی قایقران در جاده ساحلی قرار دارد. برای رسیدن به این رستوران و کبابی، در جاده ساحلی به سمت غربی حرکت کنید. این پلاکبابی برای چشیدن طعم واقعی پلاکباب گیلان یکی انتخاب ایده‌آل است.
  • کافه رستوران جزیره ارشیا: رستوران جزیره ارشیا در ابتدای جاده ساحلی قرار دارد. پس از گذر از ساحل ماسه‌ای اگر مسیر ساحل را ادامه دهید به یک رستوران ساحلی می‌رسید که فضای بسیار زیبایی دارد. علاوه بر فضا، کیفیت غذاها در کافه رستوران جزیره ارشیا نیز خوب است.

هزینه سفر به چمخاله

هزینه‌های سفر به چمخاله بستگی به نحوه سفر شما دارد. اقامتگاه، خورد و خوراک و تفریحاتی که تجربه خواهید کرد همه در تعیین هزینه موثر هستند. در حالت کلی پیشنهاد ما برای تجربه یک سفر به‌‌صرفه در زمان بازدید از جاهای دیدنی چمخاله، اقامت در ویلاها و اقامتگاه‌های شخصی است. هزینه این نوع اقامت نسبت به هتل بسیار به‌صرفه‌تر است و می‌توانید باقی بودجه خود را صرف لذت بردن از جاذبه‌های گردشگری کنید.

به مقصد رسیدیم!

حالا که باهم از جاهای دیدنی چمخاله گذشتیم و با این شهر زیبا آشنا شدیم، نوبت آن است که برنامه سفر خود را نهایی کنیم. البته اصلا نگران اقامت خود نباشید! ما در سایت شب انواع مختلفی از ویلا و اقامتگاه بومگردی داریم که برای یک اقامت راحت مناسب هستند. برای اجاره ویلا و سوئیت در چمخاله کافیست وارد سایت شب بشوید و چمخاله را جستجو کنید و اقامت راحت خود را تضمین کنید.

8 پاسخ
  1. محمدحاجیلری نظر داده:

    با سلام خدمت شما و تشکر از مطالب زیبا و دیدنیتون
    جهت تکمیل اطلاعات شما طبق گفته ی بزرگان ما اندک تحقیقی که بنده داشتم اجداد ما خود را لور میدانستن نه کرد
    بعلت تشابه زبان لکی و کردی متاسفانه بسیاری رو به اشتباه انداخته ،در صورتی ک زبان لکی یکی از زبان های رسمی قوم لر در مناطق شمال غربی لرستان بزرگ شناخته شده و رایج هست،
    در زمان نادرشاه گویا طوایفی از کردها را ب سمت خراسان و گلستان منتقل کردند که به کرمانج معروف هستند،
    ولی در استان گیلان و مازندران عشایر لرستان مستقر شدند

    1. حامد نظر داده:

      دقیقا درست گفتین، کلا وند ها، ب کوردها نمیخوره بیشتر یا لر هستند یا لک، اینا هم لک هستند

  2. ایرانی نظر داده:

    یکم اینکه چم در کوردی به چشمه گفته می‌شود ودوم اینکه بهتر نیست بجای واژه نادرست و بی‌جای اکراد،واژه «کردها» را بکار ببریم.

  3. مهدی نظر داده:

    سلام
    من با زبان کردی آشنایی ندارم و تا به حال چمخاله را هم از نزدیک ندیدم، ولی لازم به توضیح است که “چم” در زبان لری به معنی جلگه حاصلخیز کنار رودخانه است.
    مثلا اگر به روستاهای سیل زده پلدختر لرستان نگاه بیندازید کلمه “چم” در نام بیشتر آنها وجود دارد مثل چم حیدر، چم مهر، چم چمال و … به این دلیل که در منطقه جلگه ای کناره رود کشکان قرار دارند.

    1. بهشته محمدی نظر داده:

      ممنون از نگاهتون و اطلاعاتی که دادید دوست عزیز

  4. سپیده نظر داده:

    چمخاله ام قشنگه ها چرا تا الان نرفتیم پس؟؟؟باید با خانواده یه سفر بریم

    1. بهشته محمدی نظر داده:

      میتونه یه مقصد عالی برای سفر در تعطیلات باشه

  5. محمد نظر داده:

    چه کوردی د چه لری باشه مهم ایرانی بودن اقوام عزیزه پس خدارو شکر ک ریشه ای اصیل و ایرانی در این محل ساکن هستن

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب