20تا از بهترین جاهای دیدنی رشت؛ شهر شگفتی‌ها

0

رشت یکی از شهرهای جذاب و پرطرفدار شمال است که به عنوان یکی از مقاصد همیشگی گردشگران شناخه می‌شود. این شهر در کنار طبیعت بکر و بی‌نظیرش، آثار کهن و دیدنی‌های تاریخی فراوانی را در دل خود جا داده است. در این مطلب به این شهر همیشه سبز سفری کوتاه می‌کنیم و با شما به جاهای دیدنی رشت سر می‌زنیم.

معرفی و تاریخچه رشت؛ این شهر دیدنی

رشت یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای شمالی است و به دلیل قرار گرفتن در جوار دریای خزر، آب و هوای معتدل و مرطوبی دارد. این شهر از شمال به دریای خزر و بندر انزلی می‌رسد و از جنوب به رودبار و سنگر محدود می‌شود. رشد همچنین از سمت غرب با فومن و صومعه‌سرا و از شرق با آستانه اشرفیه و کوچصفهان همسایه است.

رشت در طول تاریخ، به دلیل قرار گرفتن در موقعیت خاص جغرافیایی، دستخوش اتفاقات و حوادث گوناگونی بوده است. جالب است که بدانید رشت در دوران صفویه و در زمان شاه عباس، به عنوان مرکز گیلان معرفی شد و در آن داد و ستد ابریشم و نوغان رونق گرفت. تا جایی که تجار معروف و بازرگانان روسی، یونانی و ارمنی بخشی از فعالیت و حتی رفت و آمد خود را در این شهر آغاز کردند. بنابراین حتی در گذشته هم جاهای دیدنی رشت ، مشتریان خود را داشته…

رشت همچنین در عصر قاجاری در تحولات دوران مشروطیت، نقش موثری داشت و بسیاری از روزنامه‌ها و فعالان سیاسی آن دوره، از این شهر برخاستند. در حال حاضر نیز این شهر یکی از مناطق مهم در اقتصاد، سیاست و تجارت کشور به حساب می‌آید و هرسال بخش عظیمی از تولیدات کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

تاریخچه رشت
جاهای دیدنی رشت در بهار

یکی از جذاب‌ترین فصل‌های سفر به رشت، بهار است! در این زمان نسیم خنک بهار از کوه‌های پر درخت بر شهر می‌وزد و آسمان بیشتر از هر زمانی دیگری آبی‌ست. آب و هوای معتدل و سبزی طبیعت و درختان، بهار رشت را بیشتر از زمان دیگری تماشایی می‌کنند.

برخی از جاهای دیدنی رشت در بهار به شرح زیر هستند:

خانه ابریشمی رشت، بنای تاریخی منحصر به فرد

خانه‌ای ویلایی را تصور کنید که به سبک بناهای قدیمی ساخته شده است و در حیاط پرنور و باصفایش، درخت‌های سرسبز با شکوفه‌های صورتی جا خوش کرده‌اند. چنین تصوری چندان دور از واقعیت نیست و به راحتی با سفری کوچک به رشت و سرزدن به خانه ابریشمی، به حقیقت تبدیل خواهد شد.

خانه ابریشمی رشت یکی از زیباترین بناهای تاریخی استان گیلان است که قدمت آن را به دوران قاجار نسبت می‌دهند. مورخان نقل کرده‌اند که این خانه برای نخستین بار، به یکی از افسران کلانتری رشت به نام حاج میر اسماعیل حاکمی تعلق داشته است. با گذشت زمان این خانه به شخصی به نام حاج میرزا احمد ابریشمی فروخته شده و از آن پس این بنا با نام خانه ابریشمی شناخته می‌شود.

خانه ابریشمی رشت ۲ هزار متر وسعت دارد و از حیاطی بزرگ و باصفا، حوضی پر از آب و باغچه‌ای سبز با درختان تنومند تشکیل شده است. برای دیدن این بنای تاریخی می‌توانید به کوچه شاعری واقع در میدان بسیج مراجعه کنید و ساعاتی را در آرامش بی‌بدیل آن طی نمایید.

جهت اجاره ویلا رشت کلیک کنید.

موزه میراث روستایی، یک تجربه جذاب

اگر به آشنایی با معماری، فرهنگ، سبک زندگی، غذاهای محلی و صنایع‌ دستی رشت و مردمانش علاقه‌مندید، سر زدن به موزه میراث روستایی یک فرصت جذاب و هیجان انگیز برای این منظور است. این موزه که در دل جنگل‌های رشت و زمینی به وسعت  ۲۶۳ هکتار برپا شده است، به سادگی و زیبایی زندگی روستایی مردم گیلک را نمایش می‌دهد.

در این موزه ۲۸ مجموعه مسکونی و فضاهایی مانند شالیزار و کاهدان، لانه مرغ و… دیده می‌شود. جالب است که بدانید قدمت برخی از بناهای این موزه به ۱۵۰ سال پیش می‌رسد. در این طبیعت بکر، انواع کارگاه‌های آموزشی صنایع دستی مانند گمج‌سازی و سفالگری، مرواربافی و رشتی‌دوزی نیز برقرار است.

موزه میراث روستایی گیلان در پارک جنگلی سراوان، واقع در کیلومتر ١٨ آزادراه رشت- قزوین، نرسیده به پلیس راه، کیلومتر ۳ جاده‌‏ سراوان- شفت قرار دارد و از ساعت 10 صبح تا 5 بعد از ظهر پذیرای مسافران خواهد بود.

دریاچه و روستای سقالکسار، بهشتی با دیدنی‌های فراوان

سقالکسار

بعد از سر زدن به خانه ابریشمی و موزه روستایی، نوبت به گشت و گذار در روستای سقالکسار و دریاچه معروف آن می‌رسد. این روستای سحرانگیز، یکی از جاهای دیدنی رشت است که فضایی بکر و دل انگیز دارد. شاید جالب باشد که بدانید فیلم سینمایی ماهی و گربه در حوالی این روستا و در مجاورت دریاچه سقالکسار ضبط و گرفته شده است.

بسیاری از مردم محلی، دریاچه سقالکسار را پاک‌ترین دریاچه گیلان می‌دانند و طبیعت اطراف روستا را، به تکه‌ای از بهشت تشبیه می‌کنند. آرامش و سکوت جاری در این طبیعت، از دیگر دلایلی است که هر گردشگری را به سمت خود می‌کشاند. سازه غرق شده در میان دریاچه نیز، بر زیبایی‌های این منطقه افزوده است.

پیاده‌روی در اطراف دریاچه، قایق سواری، عکاسی و پیک نیک از جمله تفریحات رایج در این محدوده به حساب می‌آیند. با این حال نباید فراموش کرد که شنا و ماهیگیری در این دریاچه ممنوع است. در حوالی روستای سقالکسار، امکاناتی مانند سرویس بهداشتی، نمازخانه، چایخانه‌های سیار و کافه رستوران با غذاهای محدود نیز وجود دارند که خدمات خود را به مسافران ارائه می‌دهند.

دریاچه و روستای سقالکسار در۱۰ کیلومتری جاده جیرده، بعد از بقعه آقاسید شریف واقع شده‌اند.

بازار بزرگ رشت، بازی رنگ‌ها و بوها

بدون اغراق یکی از متفاوت‌ترین جاهای دیدنی رشت، بازار بزرگ این شهر است که به یک مهمانی پر از رنگ و بو شباهت دارد. در این بازار همه چیز، از شیر مرغ گرفته تا جان آدمیزاد به فروش می‌رسد. از خوراکی‌های محلی تازه بگیرید تا رشته خوشکار، ماهی‌های تازه صید شده و سبزیجات بومی که از چیدنشان ساعاتی بیش نگذشته است.

بازار سنتی رشت شامل یک میدان بزرگ، یک میدان کوچک، چهارسوق‌ها و کاروانسراهای متنوعی می‌شود که ساخت آن‌ها را به اواخر دوران قاجار و اوایل دوره پهلوی نسبت می‌دهند. این بازار در میدان شهرداری، خیابان امام خمینی قرار دارد و ساعات کاری آن از ۸ صبح تا ۱۰ شب است.

فراموش نکنید که رفت و آمد و عبور از این بازار با خودرو امکان پذیر نیست. ضمن اینکه این محدوده در روزهای تعطیل و آخر هفته‌ها، شلوغ‌ترین زمان خود را تجربه می‌کند.

جهت اجاره ویلا شمال کلیک کنید.

تالاب عینک، بزرگترین تالاب شهری

تالاب عینک از جمله جاهای دیدنی رشت به حساب می‌آید که برخلاف دیگر تالاب‌ها، نه در طبیعت بلکه در میانه شهر واقع شده است. به همین دلیل است که این دریاچه را بزرگترین تالاب شهری ایران معرفی می‌کنند. تالاب یا دریاچه عینک، ۴۴ هکتار پهنه آبی داشته و در نزدیکی پارک دانشجو قرار دارد. این تالاب در عکس‌های هوایی شبیه به عینک است و به همین دلیل به این نام خوانده می‌شود.

تالاب عینک از شرق به تقاطع غیرهمسطح شهدای گمنام، از شمال به بلوار شهید افتخاری، از جنوب به پارک دانشجو و از غرب به شرکت دخانیات رشت منتهی می‌گردد.

بقعه دانای علی، آرامگاه مذهبی شهر

بقعه دانای علی یکی از قطب‌های گردشگری و مذهبی گیلان شناخته می‌شود که در ایام مذهبی سال، محلی برای برگزاری عزاداری‌ها، سوگواری‌ها و برپایی مراسم محرم است. این مجموعه، آرامگاه یکی از عرفای محبوب رشت است که در محله چمارسرا قرار دارد.

دانای علی، عارفی وارسته و مردی متقی و پرهیزگار بود و مقام بالایی داشت. بسیاری از ساکنان رشت و مردم گیلک، برای وی احترام فراوانی قائلند و بر این اعتقادند که این عارف می‌توانست طی الارض کند و نمازهای خود را در مکه بخواند.

بنای بقعه دانای علی با الهام از گنبد مقبره شیخ زاهد گیلانی ساخته شده است و در آن کاشی‌کاری‌ها و عناصر معماری به زیبایی هرچه تمام‌تر دیده می‌شوند. این آرامگاه در خیابان آیت الله طالقانی (بیستون)، نرسیده به سه‌راه رجایی (رشتیان) و در محله چمارسرا واقع شده است.

میدان مصلی رشت، گذر قدیمی شهر

یکی دیگر از جاهای دیدنی رشت، میدان مصلی است که با نام‌های دیگری همچون مصلی بزرگ و میدان توشیبا شناخته می‌شود. در حوالی این میدان یک مسجد جامع وجود دارد که در فواصل مختلف سال، مسافران از فضای آن برای زیارت و استراحت استفاده می‌کنند. رفت و آمد فراوان در این میدان باعث شده است تا انبوهی از چایخانه‌ها، کافه‌های کوچک و ایستگاه‌های تاکسی در این محدوده مستقر شوند و پذیرای مسافران و گردشگران باشند.

میدان مصلی در مسیر قزوین به رشت و در بلوار امام خمینی (ره) قرار دارد و یکی از معابر پر رفت و آمد و دیدنی این شهر به حساب می‌آید.

خانه میرزا کوچک خان جنگلی، ساده و دلنشین

خانه میرزا کوچک خان جنگلی

در رشت، شخصیت‌های تاریخی مهمی زندگی می‌کرده‌اند که با رشادت‌هایشان، بخشی از سرگذشت این سرزمین را به درستی تغییر داده‌اند. نمونه این شخصیت‌ها، میرزا کوچک خان جنگلی است که در تمام این پهنه خاکی، به شجاعت و وطن پرستی شناخته می‌شود.

میرزا کوچک خان از رهبران مبارزان نهضت جنگل و از سرداران معروف گیلک بود که تلاش خود را برای آزادی ایران از نفوذ قوای روس و انگلیس به کار گرفت. گرچه این مبارز غیور در 43 سالگی جان خود را از دست داد، اما میراث او همچنان در زندگی و کتاب‌های تاریخی این مرز و بوم، پابرجا مانده است.

خانه میرزا کوچک خان جنگلی از معدود بناهای قدیمی رشت شناخته می‌شود که قدمت آن را به حداقل ۲۰۰ سال پیش نسبت می‌دهند. این خانه امروز به عنوان موزه اسناد و وسایل دوران نهضت جنگل در معرض بازدید عموم قرار گرفته است و ارزش تاریخی فراوانی دارد.

خانه میرزا کوچک خان جنگلی در یکی از خیابان‌های قدیمی رشت به نام خیابان استاد سرا قرار گرفته است.

بخوانید از: بهترین رستوران های رشت

جاهای دیدنی رشت در تابستان

مهم نیست که تابستان رسیده باشد و گرما، هوا را بیشتر از قبل مرطوب و شرجی کرده باشد. رشت در تابستان نیز زیباست و گشت و گذار در آن، یک ماجراجویی شگفت انگیز به حساب می‌آید. در ادامه به معرفی برخی از جاهای دیدنی رشت در تابستان می‌پردازیم:

باغ محتشم رشت، یادگار تاریخ

احتمالا در شبکه‌های مجازی و یا بسیاری از مجلات و کتاب‌ها، با تصاویری از باغ محتشم رشت که به عنوان یکی از نمادهای این شهر شناخته می‌شود، آشنا شده‌اید. این طبیعت بکر که امروز با عنوان پارک شهر نیز نامیده می‌شود، از جمله جاهای دیدنی رشت است که قدمت آن را به دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار نسبت می‌دهند.

این باغ در زمان قاجار، به اکبر خان بیگلربیگی، یکی از مالکان و ثروتمندان تراز اول ایران تعلق داشت. در دوره پهلوی، این پارک در ازای بدهی‌های مالیاتی به تصرف دولت درآمد و از آن تاریخ به‌عنوان پارک عمومی مورد استفاده اهالی شهر قرار گرفت.

در حال حاضر در این باغ امکانات رفاهی متنوعی همچون زمین ورزشی، زمین بازی کودکان، نمازخانه، دیوار سنگنوردی، سرویس بهداشتی و میزهای تنیس وجود دارد. باغ محتشم رشت در خیابان حافظ و در حوالی رودخانه گوهر رود واقع شده است.

سبزه میدان رشت، پاتوق اهالی شهر

یک رشت است و یک سبزه میدان! جاذبه‌ای که به عنوان قدیمی‌ترین پاتوق شهر شناخته می‌شود و حال و هوای دلپذیری دارد. سبزه میدان رشت یکی از میادین نوستالژیک این شهر است که در آن تا چشم کار می‌کند، درختان کهنسال و تنومند و پرندگان در حال پرواز، دیده می‌شوند.

در این فضای سبز، تندیس‌هایی از مشاهیر بزرگ گیلان نیز نصب شده‌اند تا تاریخ و فرهنگ این استان را به جوانان امروزی‌ یادآوری کنند. جالب است که بدانید سبزه میدان رشت پاتوق افراد زیادی از اهالی شهر است که گرد یکدیگر جمع می‌شوند و با گپ و انجام بازی‌های شطرنج و دومینو، اوقات فراغتشان را با دلی خوش می‌گذرانند.

سبزه میدان رشت در قسمت غربی شهر قرار دارد و در نزدیکی میدان شهرداری واقع شده است.

آرامگاه استاد ابراهیم پورداوود، آرامگاهی قدیمی در سبزه میدان

استاد «ابراهیم پورداوود» یکی از بنیان‌گذاران ایران‌شناسی است که با حفظ و تدوین فرهنگ و زبان‌های ایران باستان، گامی بی‌بدیل در اعتلای تاریخ و ادب این مرز و بوم برداشته است. این استاد میهن پرست، پس از سال‌ها آموختن و آموزش فرهنگ ایران، در  آبان ماه ۱۳۴۸ در ۸۳ سالگی در تهران درگذشت. با این حال او را بر اساس وصیتش، در کنار اجدادش در کوی حاجی داوود رشت و در آرامگاه خانوادگی وی به خاک سپردند.

قدمت بنای آرامگاه استاد پورداوود به دوره قاجاریه بازمی‌گردد؛ بنایی که امروز به عنوان یکی از جاهای دیدنی رشت شناخته می‌شود. این آرامگاه در سبزه میدان رشت و در داخل کوچه آفخرا واقع شده است.

بخوانید از: جاهای دیدنی شمال

جاهای دیدنی رشت در پاییز

مگر می‌شود در فصل پاییز راهی رشت شد و با دیدن باران‌های گاه و بیگاه، برگ‌های زرد و نارنجی درختان و هوای مطبوع، دل به این شهر نسپرد؟ رشت در پاییز، به بهشتی می‌ماند که نظیرش را در هیچ کجای دیگر نمی‌توان پیدا کرد.

برخی از جاهای دیدنی رشت در پاییز به شرح زیر هستند:

مجموعه میدان شهرداری، شناسنامه رشت

جاهای دیدنی رشت

میدان شهرداری، نماد اصلی رشت است که با ساختمان‌هایی سفید و پیاده‌روهای سنگفرش شده، فضایی گرم و متفاوت به این شهر بخشیده است. قدمت میدان شهرداری رشت به زمان سلطنت رضا شاه باز می‌گردد. گرچه بنای این میدان در سال ۱۳۶۹ و در زمان زلزله منجیل آسیب دید، با این حال مرمت‌های انجام شده توسط معماران حاذق، به این جاذبه تاریخی جان دوباره بخشید.

در حال حاضر میدان شهرداری رشت از ساختمان‌های شهرداری، برج ساعت، مقبره‌ ابوجعفر، هتل ایران، کتابخانه ملی و اداره پست تشکیل شده است. با گذشت بیش از ۹۰ سال، همچنان بناهای این مجموعه زیبایی خود را حفظ کرده‌اند.

در این میدان موسیقی زنده در مناسبت‌های مختلف سال برپا می‌شود و هنرمندان خیابانی نیز با نواختن سازهای کوچک، لحظات شادی را برای رهگذران فراهم می‌کنند. این میدان در مرکز شهر رشت و در مسیر خیابان‌های علم‌ الهدی، امام و شریعتی قرار دارد.

جاده سراوان فومن، طبیعتی نفسگیر

برای افرادی که به رانندگی در طبیعت و جاده‌های پردرخت علاقه‌ دارند، مسیر سراوان به فومن می‌تواند گزینه‌ای ایده‌ال و وسوسه انگیز باشد. این جاده یکی از جاهای دیدنی رشت شناخته می‌شود و هر سال پاتوق گردشگرانی است که دلبستگی فراوانی به مسیرهای پر پیچ و خم دارند.

جاده سراوان فومن در روزهای پاییزی و ساعات اولیه روز، با مهی صبحگاهی به چشم می‌آید که درختان را در برگرفته است. این درختان کهنسال، پربار و مرتفع جنگل‌های رشت، طبیعتی را به گرد خود آورده‌اند که نظیرش در کمتر جایی دیده خواهد شد.

در اطراف جاده سراوان فومن، تعداد زیادی روستا، کافه رستوران و سفره خانه‌های سنتی نیز وجود دارند که با روی خوش از مسافران پذیرایی می‌کنند. جاده سراوان به فومن از بهترین جاده‌های جنگلی استان گیلان است که از ورودی شهر رشت و از مقابل موزه میراث روستایی گیلان آغاز می‌شود و تا شهر فومن امتداد میابد.

پارک ملت رشت، باغ قدیمی شهر

پارک ملت در رشت

پارک ملت یکی از باغ‌های قدیمی شهر رشت است که با نام سیاه باغ نیز شناخته می‌شود. این پارک از جمله پاتوق‌های ورزشی شهر به حساب می‌آید، تا جایی که هر روز ورزشکاران زیادی برای سوزاندن کالری و نفس کشیدن در هوایی مطبوع، راهی این فضای سبز می‌شوند. پارک ملت در بلوار شهید انصاری، سه راه کانادا قرار گرفته است و یکی از قدیمی‌ترین جاذبه‌های طبیعی رشت به شمار می‌رود.

امام‌زاده هاشم، استراحتگاه مسافران

از جمله روستاهای سرسبز استان گیلان، روستای امامزاده هاشم است که در دامنه کوه‌های جنگلی دهستان سراوان قرار دارد. این روستا به دلیل واقع شدن در حاشیه جاده رشت به قزوین، یکی از نقاط مورد توجه گردشگران و مسافران شناخته می‌شود.

کافه‌های کوچک و بزرگ، بقعه زیارتی، وجود مناظر زیبا، استراحتگاه‌های متعدد و رستوران‌های متنوع در حوالی این روستا باعث شده است تا امام‌زاده هاشم به یکی از پاتوق‌های محبوب گردشگران تبدیل شود. این روستا همچنین فضای مناسبی برای عکاسی از مناظر طبیعی، کمپینگ و کوهنوردی دارد.

روستای امام زاده هاشم در ابتدای جاده رشت به قزوین، بخش سنگر، دهستان سراوان قرار گرفته است.

بخوانید از: بهترین مقاصد سفر در تابستان

دریاچه و پارک سراوان رشت، طبیعت ناب

بخشی از بکرترین جنگل‌های شمال، در استان گیلان و در حوالی شهر رشت واقع شده‌اند. پارک سراوان، نمونه‌ای از این جنگل‌های طبیعی و دست نخورده است که وسعتی به اندازه پنج هزار هکتار دارد. فضای سبز این جنگل باعث شده است تا بسیاری، این پارک را زیباترین پارک‌ جنگلی شمال کشور تلقی کنند.

در کنار طبیعت دلپذیر و بی‌مانند این جنگل، دریاچه‌ای آرام و طویل در بخش غربی پارک وجود دارد که بر سطح آن، جلبک‌ها و خزه‌های سبزرنگ جا خوش کرده‌اند؛ تا جایی که آب دریاچه بیشتر از آنکه آبی باشد، با رنگ سبز دیده می‌شود. قایق سواری روی دریاچه و قدم زدن در دل جنگل و لذت بردن از طبیعت و آرامش، از جمله تفریحات مقرون به صرفه این پارک به شمار می‌روند. گرچه که در بخش‌هایی از این فضای سبز، امکان موتورسواری، پینت بال و تیراندازی برای علاقه‌مندان فراهم شده است.

پارک جنگلی و دریاچه سراوان در اتوبان رشت قزوین و در کیلومتر هفده این جاده قرار دارند.

رشت پاییز
جاهای دیدنی رشت در زمستان

بهترین جاهای دیدنی رشت در زمستان، موزه‌ها و آثار باستانی هستند که در فضای سرپوشیده قرار دارند. در ادامه برخی از این جاذبه‌های گردشگری را به شما معرفی می‌کنیم:

موزه رشت، گشتی در دل تاریخ

سر زدن به موزه‌ها مانند سفر در ماشین زمان است. با گشت و گذار در موزه‌های شهر است که تاریخ در میان چشمان متحیرمان، جانی دوباره می‌گیرند. رشت نیز مانند بسیاری از شهرهای ایران، موزه‌های جذابی برای بازدید دارد.

موزه اصلی شهر، از جمله جاهای دیدنی رشت است که به دو بخش مردم‌شناسی و باستان‌شناسی تقسیم می‌شود. در بخش مردم‌شناسی، صحنه‌های بازسازی شده زندگی مردم و تندیس‌های بومی گیلان به چشم می‌آیند و در قسمت باستان‌شناسی موزه، اشیا و آثار باستان‌شناسی کشف شده در نقاط مختلف گیلان به ویژه تپه‌های مارلیک رودبار، تالش، دیلمان و … نگهداری می‌شوند.

یک گورستان باستانی و مجموعه‌ای از سنگ قبرهای قدیمی نیز در این بخش دیده می‌شود که در سال‌های مختلف مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. این موزه در شهر رشت و در خیابان طالقانی (بیستون)، روبه‌روی بیمارستان دکتر فامیلی قرار دارد.

بخوانید از: بهترین تفریحات شمال

مسجد صفی رشت، قدیمی‌ترین عبادتگاه شهر

مسجد صفی رشت از جمله مساجد قدیمی و باستانی رشت است که در مرکز شهر و در محدوده بازار بزرگ قرار دارد. این مسجد با نام‌های «مسجد سفید» و «مسجد شهیدیه» نیز شناخته می‌شود و دسترسی به آن از طریق خودرو شخصی و وسایل نقلیه عمومی به‌راحتی امکان‌پذیر است.

تاریخ ساخت این مسجد به درستی مشخص نیست، با این حال برخی از مردم محلی داستان ساخت این عبادتگاه را به زمان شیخ زاهد گیلانی نسبت می‌دهند. براساس روایت‎‌های تاریخی، شیخ صفی‌الدین اردبیلی با شیخ زاهد گیلانی دوست بوده و به همین دلیل به گیلان سفر می‌کند و در محل فعلی چاهی حفر می‌کند و عبادتگاهی می‌سازد که بعدها به مسجد تبدیل می‌شود.

تاریخ نامشخص ساخت این عبادتگاه باعث شده است تا بسیاری این بنای کهن را قدیمی‌ترین مسجد رشت بدانند.

مراکز خرید رشت، هم فال و هم تماشا

یکی از جذابیت‌های رشت، قدم زدن در مراکز خرید و تهیه سوغات رنگارنگ این شهر است. در رشت مراکز خرید و بازارهای متنوعی وجود دارند که محصولات خود را با کیفیتی مناسب عرضه می‌کنند.

مرکز خرید گلسار از جمله فروشگاه‌های مدرن رشت است که در آن محصولاتی مانند پوشاک زنانه، مردانه، بچه‌گانه و انواع بدلیجات به فروش می‌رسند. مرکز خرید ایرانیان و مرکز خرید رز از دیگر فروشگاه‌های معروف و شناخته شده رشت به حساب می‌آیند که بیشتر محصولات آن‌ها شامل پوشاک، کیف و کفش، لوازم آرایشی و صنایع دستی می‌شوند.

اما اگر هوس کردید تا سری به پاساژهای قدیمی شهر بزنید، ما به شما گشت و گذار و دیدن ” پاساژ پله برقی” ( یکی از خاصترین جاهای دیدنی رشت ) را پیشنهاد می‌کنیم. این پاساژ قدیمی که تاریخ ساختش به سال 1356 برمی‌گردد، به دلیل مجهز شدن به نخستین پله برقی‌های آن زمان، به چنین نامی شناخته می‌شود.

بازار رشت

کلام آخر؛ رشت شهر طبیعت و تاریخ

در این مطلب با شما از جاهای دیدنی رشت سخن گفتیم و تاریخ این شهر ناب و کهن را مرور کردیم. رشت از دیرباز، با طبیعت بکر و مردمان روشنفکر و فرهیخته‌اش شناخته می‌شده است و امروز نیز یکی از زیباترین و بهترین شهرهای ایران برای زندگی است. خوشبختانه در رشت، خانه‌ها و اقامتگاه‌های بوم گردی کوچک و بزرگی وجود دارند که به گرمی میزبان مسافران خواهند بود. فراموش نکنید که می‌توانید برای اجاره ویلا، اقامتگاه و رزرو آپارتمان و اقامتگاه بوم گردی در رشت از سایت شب نیز کمک بگیرید.

سوالات متداول

جاهای دیدنی رشت در زمستان شامل چه مکان‌هایی می‌شوند؟

مسجد صفی و موزه اصلی شهر، از جمله جاهای دیدنی رشت در زمستان به حساب می‌آیند.

در رشت چه مراکز خریدی وجود دارد؟ 

مرکز خرید گلسار، مرکز خرید ایرانیان، پاساژ پله برقی و مرکز خرید رز بخشی از محبوب‌ترین مراکز خرید رشت شناخته می‌شوند.

موزه میراث روستایی در کدام قسمت از رشت واقع شده است؟

موزه میراث روستایی گیلان در پارک جنگلی سراوان، واقع در کیلومتر ١٨ آزادراه رشت- قزوین، نرسیده به پلیس راه، کیلومتر ۳ جاده‌‏ سراوان- شفت قرار دارد و از ساعت 10 صبح تا 5 بعد از ظهر پذیرای مسافران خواهد بود.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب