جاذبه‌ها و جاهای دیدنی قشم؛ سیر تا پیاز

0

اغلب مسافران و گردشگران قشم بر سر یک موضوع با یکدیگر توافق دارند! و آن هم این است که خاک این جزیره آنقدر گیراست که با یک سفر، قلب و روحتان را از آنِ خودش خواهد کرد. شاید به همین دلیل است که هر مسافرِ از قشم آمده‌ای، به دنبال فرصت و تعطیلاتی دیگر برای سفر دوباره به این جزیره می‌گردد! سفری که نظیرش بدون اغراق در هیچ نقطه ای از دنیا قابل تجربه نخواهد بود. در این مطلب با شما از جاهای دیدنی قشم صحبت می‌کنیم و به معرفی بهترین جاذبه‌های گردشگری این جزیره گرم و سحرآمیز می‌پردازیم.

معرفی جزیره قشم

قشم با داشتن ۱۳۵ کیلومتر طول و ۴۰ کیلومتر عرض، بزرگترین جزیره ایران و خلیج فارس است. این جزیره در استان هرمزگان و در نزدیکی تنگه هرمز و بندر عباس واقع شده و از جنوب به جزیره هنگام، از جنوب غربی به جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، از شرق به جزیره لارک، از شمال به بندرعباس و از شمال شرقی به جزیره هرمز منتهی می‌شود. 

براساس آخرین سرشماری‌ها، جمعیت این جزیره چیزی حدود ۱۴۸ هزار نفر برآورد شده است. اغلب مردم خونگرم قشم، مسلمانان اهل سنت و مهاجران اهل تشیع هستند و به زبان‌ فارسی با گویش جزیرتی یا قشمی صحبت می‌کنند. این جزیره از 35 ژئوسایت طبیعی تشکیل شده و در آن مجموعه‌ای فوق العاده از آئین‌های بومی و سنتی متنوع جریان دارد.

در حال حاضر جزیره قشم با داشتن جاذبه‌های تفریحی و طبیعی و امکانات مدرن و سنتی، به عنوان یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگران شناخته می‌شود. 

جاهای دیدنی قشم

قشم، این جزیره پهناور خلیج فارس، یکی از میراث‌داران فرهنگ غنی و طبیعت بکر در ایران به شمار می‌رود. در این جزیره بیش از ۲۰۰ مقصد گردشگری، تاریخی و طبیعی به ثبت رسیده است که هریک جذابیت‌های منحصر به فرد خود را دارند. 

در ادامه، بهترین و جذاب‌ترین جاهای دیدنی قشم در فصل‌های مختلف را به شما معرفی می‌کنیم و از جزئیات آن‌ها سخن می‌گوییم.

جهت اجاره ویلا کلیک کنید.

جاهای دیدنی قشم در بهار

جزیره قشم تا اواسط بهار، آب و هوای مناسبی دارد. در حقیقت بهار قشم فرصت خوبی است تا به دیدن برخی از شگفت انگیزترین جاهای دیدنی آن رفت:

جنگل حرا، طبیعت همیشه سبز جزیره

حرا قشم

احتمالا برای بسیاری، باور وجود جنگلی با درختان انبوه در میان جزیره‌ای داغ و سوزان، کمی عجیب باشد! با این حال قشم جزیره شگفت انگیزی است و در آن همه چیز، متفاوت و دیدنی خواهد بود.

جنگل حرا از جمله جاهای دیدنی قشم است که به عنوان یکی از عجایب هفتگانه این جزیره شناخته می‌شود. این جنگل که بر روی آن اسامی دیگری همچون “طلای سبز” و “جنگل دریایی” نیز گذاشته‌اند، مجموعه‌ای از درختان سرسبزِ آب شور و گل‌های زرد رنگی است که در میان خاک دریا، ریشه کرده‌اند. درختانی که با هر جزر و مد، از دل آب بیرون می‌زنند و پربار تر و زیباتر از همیشه دیده می‌شوند.

جنگل حرا مساحتی بالغ بر ۸۵ هزار هکتار دارد و به دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش، زیستگاه پرندگان، دوزیستان و آبزیان مختلفی مانند انواع ماهی‌ها، خرچنگ‌ها، میگو‌ها، دلفین‌ها و لاک‌پشت‌های دریایی است. جالب است که بدانید درختان این جنگل با دفع نمکِ آب شور دریا، آن را به آب شیرین تبدیل کرده و مصرف می‌کنند.

جنگل حرا در بهار به ویژه خرداد ماه به اوج زیبایی و شکوه خود می‌رسد و سرشار از گل‌های رنگارنگ و پرندگان بومی می‌شود که بر فراز آسمان‌ها در حال پروازند. قایق سواری و تماشای طبیعت بکر جنگل، از جمله تفریحات هیجان انگیز در این فضای سبز به شمار می‌رود.

جنگل‌های حرا در مسیر شهرک جدید گورزین، جاده جنگل حرا قرار دارند و بازدید از آن‌ها در هر زمانی از روز امکان‌پذیر است.

تنگه چاهکوه ؛ از اعجاب انگیزترین جاهای دیدنی قشم

چاهکوه قشم

بدون اغراق یکی از شگفت انگیز‌ترین جاذبه‌های طبیعی قشم، تنگه چاهکوه است که سالانه هزاران گردشگر از آن بازدید می‌کنند. تنگه چاهکوه در ۷۰ کیلومتری جزیره و در نزدیکی روستای چاهوی شرقی واقع شده و یکی از متفاوت‌ترین جاهای دیدنی قشم به حساب می‌آید.

این تنگه مجموعه‌ای از صخره‌های آهکی، حفره‌ها، سنگ‌ها و دیواره‌های مرتفعی است که در نتیجه میلیون‌ها سال باد و باران و فرسایش خاک به‌وجود آمده‌اند. یک پدیده طبیعی نادر و منحصر به فرد که هر گردشگری را مجذوب عظمت خود خواهد کرد. بسیاری از اهالی قدیم جزیره، این تنگه را با نام دره مقدس نیز صدا می‌کنند. زیرا گذشتگان، آب این دره را مقدس می‌دانستند و برای شفای بیماری‌هایشان از آن استفاده می‌کردند.

قدم زدن در میان صخره‌های پرپیچ و خم و ثبت تصاویر شگفت انگیز از گوشه و کنار ارتفاعات، از جمله رایج‌ترین تفریحات تنگه چاهکوه قشم به شمار می‌رود. این طبیعت بکر و کم‌نظیر هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۵ عصر پذیرای گردشگران است و گشت و گذار در آن چیزی حدود ۳ ساعت به طول می‌انجامد. فراموش نکنید که برای ورود به این تنگه باید هزینه کمی را به راهنمایان محلی مستقر در آن بپردازید.

جهت اجاره سوئیت قشم کلیک کنید.

جاهای دیدنی قشم در تابستان

آب و هوای قشم در تابستان، گرم و سوزان و شرجی است و گشت زدن در جزیره به شدت طاقت‌فرسا خواهد بود. در این فصل به دلیل کاهش مسافرت، قیمت اقامتگاه‌ها و هزینه‌های گردشگری پایین می‌آید و تنها جاذبه‌های قابل دیدن جزیره، در پاساژ‌ها و مکان‌های سرپوشیده خلاصه می‌شود. 

غار نمکدان قشم، طولانی‌ترین غار نمکی جهان

غار نمکدان قشم

از معدود جاهای دیدنی قشم در فصل تابستان، غار نمکی یا غار نمکدان است که به دلیل داشتن فضای سرپوشیده، نسبت به دیگر جاذبه‌های جزیره آب و هوای خنک‌تری دارد. این غار در ارتفاعات گنبد نمکی قشم و در فاصله ۹۰ کیلومتری جزیره واقع شده و قدمتش به ۵۷۰ سال پیش باز می‌گردد.

زمین‌شناسان طول این غار را بیش از شش هزار متر تخمین زده‌اند. غاری که در آن تا چشم کار می‌کند، استلاگمیت‌ها و استالاکتیت‌های بلورین نمک، قندیل‌های رنگارنگ و دالان‌های کوچک و بزرگ دیده می‌شوند. در غار نمکدان همچنین یک چشمه کوچک آب به‌صورت دائمی در جریان است که با نمک‌های اطراف ترکیب شده و در حوضچه‌ای طبیعی که در بیرون غار قرار دارد، می‌ریزد.

اگر هوس کردید تا از این جاذبه و گزینه گردشگری خاص دیدن نمایید، فراموش نکنید که برای بازدید از قسمت‌های داخلی آن باید به وسایلی مانند چراغ‌قوه و تجهیزات غارنوردی مجهز باشید؛ زیرا نور خورشید فقط قسمت ورودی غار را روشن می‌کند.

جاهای دیدنی قشم در پاییز

پاییز یکی از بهترین فصل‌ها برای سفر به قشم است! آب و هوای خنک و نسیم مطبوعی که از دریا بر شهر جریان می‌گیرد، لذتی وصف نشدنی را در قلب و روح مسافران زنده می‌کنند. در حقیقت قشم از اواخر مهرماه، مقصد جذابی برای ماجراجویی و علاقه‌مندان جنوب خواهد بود.

دره ستارگان قشم، پرطرفدارترین جاذبه گردشگری جزیره

دره ستارگان قشم

اغراق نیست اگر بگوییم که تمام مسافران قشم، برای دیدن و ثبت تصاویرشان در دره ستارگان، از روزهای پیش از سفر برنامه ریزی و رویاپردازی‌های فراوانی انجام داده‌اند. چرا که این جاذبه متفاوت و بی‌نظیر جزیره، یکی از پرطرفدارترین و زیباترین جاهای دیدنی قشم است و طرفداران بی‌شماری در ایران و سراسر دنیا دارد!

دره ستارگان بیشتر از هرچیز با ویژگی‌های فرازمینی منحصربه‌فردش مانند دیواره‌های بلند، صخره‌های مخروطی نوک‌تیز و ستون‌های عظیم شناخته می‌شود. پدیده‌ای طبیعی و منحصر به فرد که زمین شناسان قدمت آن را به دو میلیون سال پیش نسبت می‌دهند.

برخی از بومیان جزیره بر این باورند که برخورد یک ستاره یا شهاب سنگ باعث به‌وجود آمدن این دره‌ و صخره‌های شگفت‌انگیزش شده است؛ در حالی که زمین شناسان معتقدند دره ستارگان در نتیجه فرسایش خاک و فشار باد و آب به‌وجود آمده است.

برای بسیاری از گردشگران، تماشای این دره در آرامش شب و آسمانی پرستاره‌ تجربه متفاوت و بی‌نظیری است که نظیرش در کمتر جایی پیدا می‌شود. دره ستارگان در ۵ کیلومتری ساحل جنوبی جزیره و در حوالی روستای برکه خلف قرار دارد و هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود. بی شک دره ستارگان از بهترین جاهای دیدنی قشم است.

روستا و غار خربس، قدیمی‌ترین بنای قشم

لقب قدیمی‌ترین روستای قشم به روستای تاریخی خربس تعلق می‌گیرد؛ روستایی در ۱۵ کیلومتری جزیره که از گذشته‌های پر رمز و راز حکایت می‌کند. بنابر اعتقاد مورخان، این روستا پیشینه‌ای هزار و چهارصد ساله دارد و قدمت آن به دوره ساسانیان باز می‌گردد؛ گرچه امروز تنها ویرانه‌های سنگی از آن باقی مانده است.

محبوبیت و شهرت این غار و روستا بیش از هرچیز به شیوه معماری صخره‌ای آن مربوط می‌شود. ارتفاع دیواره‌های روستا در برخی محدوده‌ها نزدیک به ۳۰ متر است و در آن تا چشم کار می‌کند، حفره‌ها، دهلیزها و دالان‌های کوچک و بزرگ دیده می‌شوند. وجود آثار باستانی، قلعه‌های شگفت‌انگیز و تپه‌های مرجانی بلند و کوتاه در اطراف این روستا باعث شده است تا خربس به یکی از مقاصد پر گردشگر قشم تبدیل شود. 

روستا و غار خربس در ۱۵ کیلومتری جنوب قشم واقع شده است. 

قلعه پرتغالی ها، سفر در ماشین زمان

اگر دوست دارید سوار ماشین زمان شوید و به گذشته‌‎های دور سری بزنید، تنها کافی است سری به قلعه پرتغالی‌ها بزنید و از نزدیک با زندگی مردم ۵۰۰ سال پیش آشنا شوید. این قلعه از جمله جاهای دیدنی قشم است که ساخت آن به زمان حضور پرتغالی ها در جزیره هرمز باز می‌گردد.

جالب است که بدانید قلعه پرتغالی‌ها با استفاده از خاک سرخ جزیره و به کمک عناصر معماری ایرانی طراحی و ساخته شده است. انبار تسلیحات، آب انبار و سالن‌های متعدد، از جمله فضاهای باقی‌مانده از این قلعه به شمار می‌روند. 

قلعه پرتغالی‌ها توسط یکی از باستان‌شناسان ایرانی در سال ۱۳۸۷کشف شد؛ بنایی که امروز محیط اطراف آن به محل زندگی پرندگان دریایی مانند پلیکان و مرغ‌های ماهی‌خوار تبدیل شده است.

قلعه پرتغالی‌ها در ضلع شمالی جزیره قشم و در بلوار ژئوپارک قرار دارد.

جزیره هرمز، کلید خلیج فارس

هرمز در قشم

هرمز، جزیره‌ای در ۴۲ کیلومتری خلیج‌فارس است که با بندرعباس چیزی حدود ۸ کیلومتر فاصله دارد. این جزیره به دلیل خاک سرخ، رسوبات زمین شناختی و مواد معدنی‌اش معروف است؛ تا جایی که بسیاری این خطه کوچک را بهشت زمین‌شناسان معرفی می‌کنند. 

در این جزیره تا چشم کار می‌کند، کوه‌های رنگین کمانی و صخره‌های اعجاب انگیز دیده می‌شوند. رنگ‌های قرمز، مشکی، نقره‌ای و زرد بیشترین رنگ‌هایی هستند که در خاک این جزیره به چشم می‌آیند. جالب است که بدانید در این جزیره تنها یک روستای کوچک وجود دارد که در آن ساکنان اندکی، مشغول زندگی‌اند و در دیگر قسمت‌های آن کسی زندگی نمی‌کند.

برای رسیدن به هرمز دو راه متداول وجود دارد. راه اول این است که از طریق اسکله شهید حقانی بندرعباس به این جزیره برسید که بسته به جو آب‌وهوایی و وضعیت دریا، چیزی حدود نیم ساعت طول می‌کشد. راه دوم هم این است که صبح زود از طرف جزیره قشم به اسکله شهید ذاکری بروید و با قایق‌موتوری با حدود نیم ساعت قایق‌سواری خود را به این جزیره رنگارنگ برسانید.

ساحل سرخ هرمز (معدن خاک سرخ)، گنجینه ناب جزیره

یکی از دلایل شهرت و محبوبیت هرمز، وجود خاک‌های رنگارنگ در گوشه و کنار سواحل جزیره است. این خاک قرمز رنگ که از ترکیب مواد معدنی مختلف پدیده آمده، در قسمت‌های کم عمق دریا نیز دیده می‌شود؛ تا جایی که در برخی روزها، آب دریا و امواجش با رنگ قرمز به چشم می‌آیند! جالب است که بدانید در این خاک شگفت انگیز، حتی صدف‌ها و سنگ‌ها نیز به رنگ سرخ درآمده‌اند.

در سال‌های اخیر در بخش‌هایی از ساحل هرمز، معادن سیار و روبازی احداث شده است که با انتقال بخشی از این خاک، از آن در صنایعی مانند تولید رنگ، شیشه‌ سازی، کاشی و سرامیک استفاده می‌کنند. 

مسافران و گردشگران علاقه‌مند می‌توانند از مسیر بلوار امام خمینی و خیابان خلیج فارس به ساحل و معدن خاک سرخ دسترسی داشته باشند.

بخوانید از: راهنمای سفر به قشم

فرش خاکی هرمز، رنگین کمان قشم

فرش خاکی هرمز، یکی دیگر از دیدنی‌های جذاب این جزیره است که معمولا در نیمه دوم سال و در حوالی ساحل، به کمک ۵۰ نفر از هنرمندان هرمز و قشم و با استفاده از خاک رنگارنگ جزیره خلق می‌شود. با این حال ماندگاری این اثر هنری طبیعی، کاملا به شرایط آب و هوایی، وزش باد و بارش باران بستگی دارد. 

فرش خاکی هرمز نزدیک به ۱۳۰۰ متر مربع مساحت دارد و در آن از ۱۲ نوع خاک رنگی جزیره استفاده می‌گردد. بسیاری از ساکنان قشم بر این باورند که این فرش بزرگترین فرش خاکی جهان است.

دره سکوت، آرامش مطلق در جزیره

همانطور که از نامش پیداست، سکوت و آرامش محض، اولین چیزی است که هنگام سر زدن به این دره شگفت انگیز حس می‌کنید. دره سکوت، دره‌ای زیبا و سراسر آرامش است که اسمش را به دلیل سکوت مطلقی که در آن جریان دارد، به این نام می‌خوانند. این دره همچنین به “دره انرژی” و “دره نمک تبر زن” نیز شهرت دارد.

این دره سحرانگیز از چشم اندازهایی بی‌نظیر، کوه‌های رنگی و مرتفع، سنگ‌های نمکی و دیواره‌های بلورین تشکیل شده است. پدیده‌هایی طبیعی و زمین شناسی که با جذب امواج صدا، ساکت‌ترین محیط را به دور خود گرد آورده‌اند. در نزدیکی دره سکوت، غار مراقبه در میان کوه‌هایی با اشکال گوناگون نیز دیده می‌شود که سر زدن به آن را به شدت توصیه می‌کنیم. 

برای رسیدن به دره سکوت باید چند صد متری با پای پیاده طی کنید و از خاک‌های رنگی و صخره‌های نمکی لذت ببرید. با این حال به شما قول می‌دهیم که با عکاسی و ثبت تصاویر در میانه راه، یک لحظه هم احساس خستگی نخواهید کرد.

مسیر دسترسی به دره سکوت از بلوار امام خمینی قشم و از خیابان خلیج فارس امکان پذیر خواهد بود.

دره تندیس های قشم، نمایشگاه طبیعت

دره تندیس های قشم

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد قشم، طبیعت بکر و عناصر جغرافیایی و زمین شناسی آن است که به ندرت در دیگر مناطق ایران دیده می‌شود. دره تندیس‌ها، نمونه‌ای از این طبیعت اعجاب انگیز است که بی‌شباهت به نمایشگاهی حرفه‌ای از آثار هنرمندان صاحب نام نیست، گرچه خلق کنندگان این اثر هنری، باد و خاک و باران‌های پی در پی هستند.

دره تندیس‌ها مجموعه‌ای از تپه‌ها، سنگ‌ها و صخره‌های کوچک و بزرگی است که با گذر زمان، به اشکال متفاوتی در آمده‌اند. دره‌ای که در جای جایِ آن، پدیده‌‎های رسوبی به شکل مجمسمه‌های سنگی از حیوانات و حتی انسان‌ها دیده می‌شوند. طبق گفته برخی پژوهشگران، دره تندیس‌ها روزگاری بستر دریا بوده است و انواع ماهی‌ها، نرم‌تنان و آبزیان لای این شکاف‌ها زندگی می‌کرده‌اند. 

این دره قدمتی بیش از دو میلیون سال دارد و از نظر ظاهری به دره ستارگان شبیه است. برای رسیدن به این پدیده شگفت انگیز باید از جاده شمالی جزیره به روستای طبل بروید و پس از آن، مسیر دره را پیش بگیرید.

کارگاه لنج سازی گوران، خلاصه‌ای از زندگی مردم بومی جزیره

حتما می‌دانید که بخشی از حمل و نقل دریایی در جزیره قشم و دیگر شهرهای جنوبی، به کمک لنج انجام می‌شود. لنج‌هایی که از صدها سال پیش، در همین خاک ساخته می‌شدند و به اهالی جزیره در رفت و آمد و صید ماهی کمک می‌کردند. به همین دلیل است که سر زدن به کارگاه‌های لنج سازی قشم، می‌تواند یک تجربه ناب از زندگی روزمره مردم و صنایع رایج در این جزیره باشد و آن را به عنوان یکی از جاهای دیدنی قشم معرفی کنیم.

کارگاه لنج سازی گوران یکی از جاهای دیدنی قشم است که در حوالی روستای گوران و در ۹۰ کیلومتری ساحل شمالی جزیره قرار دارد. در این کارگاه، کارگران پیر و جوان و سخت کوش جزیره‌ با تلاش بی‌وقفه، بر روی ساخت لنج‌های نیمه آماده کار می‌کنند. بازدید از این کارگاه به ویژه در حوالی ظهر و زمان استراحت کارگران جذاب و دیدنی خواهد بود. علاوه بر این، مشاهده لنج‌های نیمه کاره از نزدیک، با رعایت نکات ایمنی امکان پذیر است.

بخوانید از: رستوران های قشم

جاهای دیدنی قشم در زمستان

زمستان قشم یکی از بهترین زمان‌ها برای گشت و گذار در این جزیره باصفا است. برخی از بهترین جاهای دیدنی قشم در زمستان به شرح زیر هستند:

جزایر ناز، صخره‌هایی در میان دریا

بدون اغراق یکی از جالب‌ترین پدیده‌های طبیعی قشم، جزیره ناز است که سر زدن به آن، کاملا به جریان آب و جزر و مد دریا بستگی دارد. این جزیره که در نزدیکی ساحل شرقی جزیره قشم واقع شده و نزدیک به سه هزار هکتار مساحت دارد و اطراف آن با دیواره‌های صخره‌ای به ارتفاع ۵ تا ۱۰ متر احاطه شده است.

این جزیره کاملاً مسطح است و در هنگام جزر و مد آب و در اثر ایجاد باریکه‌ای از خشکی، به قشم متصل می‌شود؛ بنابراین برای سر زدن به آن باید منتظر جزر دریا و پایین آمدن آب باشید. جزیره ناز همچنین ساحلی زیبا، بکر و دست نخورده دارد و خالی از سکنه است؛ ضمن اینکه در آن خبری از امکانات رفاهی و اقامتی نیست. با این حال تماشای غروب آفتاب، دریا و دیگر جزایر اطراف از آن، لذتی تکرار نشدنی خواهد بود.

جالب است که بدانید در برخی از موقعیت‌ها و روزهای خاص سال، در این جزیره تفریحاتی مانند آفرود سواری، شتر سواری و اسب سواری برای مسافران و علاقه‌مندان برقرار می‌شود. فراموش نکنید که جزیره ناز یکی از بهترین جاهای دیدنی قشم است و انتخاب خوبی برای قشم گردی در نیمه دوم سال به حساب می‌آید. 

پارک کروکودیل قشم، آشنایی با حیات وحش جزیره

پارک کروکودیل تمساح قشم

بعد از طبیعت گردی در قشم، نوبت آن است که با برخی از دیدنی‌های متفاوت جزیره هم آشنا شوید. یکی از این جاذبه‌های تماشایی، پارک کروکودیل است که در آن نزدیک به ۲۰ کروکودیل کوچک و بزرگ نگهداری می‌شوند. کروکودیل‌هایی که از بهترین گونه‌های پرورشی در جهان به شمار می‌روند و در آب‌های شور زندگی می‌کنند.

پارک کروکودیل‌ها همچنین به عنوان زیستگاه حیوانات دیگری مانند شترمرغ، طاووس، عقاب تالابی و لاک‌پشت کوهی شناخته می‌شود. فراموش نکنید که این مجموعه به عنوان یکی از پارک‌های شگفت انگیز خاورمیانه معرفی شده است و سر زدن به آن می‌تواند تجربه و لذتی هیجان انگیز برای تمامی افراد به ویژه کودکان باشد.

پارک کروکودیل قشم در چهار کیلومتری جزیره و در اتوبان قشم به درگهان قرار دارد و بازدید از آن هر روز از ساعت ۳ تا ۸ شب امکان پذیر است.

ژئو پارک قشم، چکیده‌ای از جاذبه‌های طبیعی

ژئوپارک‌ها مناطق جغرافیایی و زمین‌هایی‌اند که با مطالعه آن‌ها، اطلاعات مهمی در مورد اقلیم و تاریخ طبیعی آن منطقه بدست می‌آید. جالب است که بدانید در خاورمیانه فقط یک ژئوپارک وجود دارد و آن هم در قشم واقع شده است!

در سال ۱۳۸۵ ژئوپارک قشم برای نخستین بار در انجمن‌های محیط زیستی کشور فرانسه به ثبت رسید. غار نمکدان، دره ستارگان، بام قشم، دره تندیس‌ها، دره شور، تنگه چاهکوه، موزه ژئوپارک، ساحل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها، جنگل حرا، جزیره ناز، صخره خرچنگ‌ها و تالاب لافت از جمله جاهای دیدنی قشم هستند که به عنوان زیرمجموعه و یا بخشی از این ژئوپارک شناخته می‌شوند. 

تنوع زمین شناختی، اهمیت باستان شناسی و حیات وحش منحصر به فرد این مناطق، باعث شده است تا ژئوپارک قشم به عنوان یکی از مهم‌ترین مکان‌های طبیعی در قاره آسیا تبدیل گردد. مناطق قرار گرفته در این مجموعه طبیعی، در محدوده جغرافیایی روستای طبل، روستای سلخ، روستای گوری، منطقه ریگو و حوالی ساحل جزیره واقع شده‌اند.

روستا و سد گوران قشم، سکونتگاه مردم بومی

اگر به دیدن زندگی مردم بومی جزیره علاقه دارید و دوست دارید با فرهنگ سنتی مردم خونگرم قشم آشنا شوید، می‌توانید با سر زدن به روستای قدیمی گوران، این تجربه ناب را بدست آورید. گوران یکی از قدیمی‌ترین روستاهای قشم است که به مهد دریانوردی و لنج‌سازی جزیره شهرت دارد. در حقیقت وجود کارگاه‌های لنج سازی در این روستا باعث شده است تا هرسال مسافران فراوانی از این خطه منحصر به فرد دیدن کنند.

بسیاری از مورخان قدمت و پیشینه این روستا را به دوران زرتشتیان نسبت می‌دهند. در این روستا همچنین یک سد قدیمی با نام سد گوران وجود دارد که مورخان آغاز ساخت آن را به زمان هخامنشیان و ساسانیان و احداث و پایان آن را به زمان پهلوی مربوط می‌دانند. 

روستا و سد گوران به دلیل قدمت دور و دراز، آثار تاریخی، اماکن باستانی و جاذبه‌های گردشگری و دیدنی متنوعی که دارد، به عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی قشم شناخته می‌شود. روستا و سد گوران در ۷۸ کیلومتری شهر قشم واقع شده است.

روستای شیب دراز، زیستگاه لاک ‌پشت‌های پوزه عقابی

یکی دیگر از روستاهای دیدنی قشم، روستای شیب دراز است که به دلیل ویژگی‌های زمین شناختی خاص و تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری، به عنوان یکی از مقاصد پرطرفدار در میان گردشگران شناخته می‌شود. بسیاری از طبیعت دوستان بر این باورند که همه چیزِ این روستا، از ساحل و دریایش گرفته تا حیواناتی که در آن زندگی می‌کنند، همگی خاص و نایاب هستند.

یکی از جذابیت‌های روستای شیب دراز، تخم گذاری لاک‌پشت‌ها در ساحل آن است که هر سال تماشا و بازدید از آن با رعایت اصول زیست محیطی انجام می‌شود. لاکپشت پوزه عقابی از دیگر گونه‌های جانوری نایاب قشم است که در سواحل این روستا زندگی می‌کند.

در روستای شیب دراز همچنین اقامتگاه‌های بومگردی متنوعی ساخته شده که ماندن در آن‌ها، با تجربه زندگی مردم روستا همراه خواهد بود. روستای شیب دراز در ۲۲ کیلومتری بندرعباس و ۴۰ کیلومتری جنوب شهر قشم قرار دارد و سر زدن به آن با خودروی شخصی امکان پذیر است.

جزیره هنگام، لذت قایق سواری در دریای دلفین‌ها

هنگام در قشم

هنگام یکی از جزایر کوچک قشم است که با نخلستان‌هایی دلنشین و گونه‌های گیاهی و جانوری منحصر به فرد شناخته می‌شود. این جزیره نزدیک به ۵۰ کیلومتر مربع وسعت دارد و در دو کیلومتری جنوب شرقی قشم واقع شده است.

با وجود مساحت نسبتا کم، این جزیره سرشار از شگفتی‌هایی است که نظیرشان در کمتر جایی دیده می‌شود. نخستین بخش جذاب هنگام، مسیر دسترسی به آن است. برای رفتن به این جزیره، باید سوار قایق‌های موتوری شد و مسافتی نزدیک به ۴۵ دقیقه را طی کرد. در این مسیر اما جست و خیز دلفین‌ها و بازیگوشی‌هایشان، هر بیننده‌ای را به وجد خواهد آورد.

بخش هیجان انگیز دیگر جزیره و از جاهای دیدنی قشم و اطراف آن، ساحل منحصر به فرد آن است. تماشای ساحل صخره‌ای و ماسه‌ای تمیز و زیبای هنگام که با امواج نیلگون احاطه شده، یکی از بهترین تجربه‌های هر گردشگر و مسافری خواهد بود. ضمن اینکه در برخی اوقات سال، ساحل هنگام به دلیل حضور فیتوپلانکتون‌های دریایی، در شب‌ها به رنگ آبی درخشان دیده می‌شود. 

کوه‌های آهکی، بازارچه ساحلی، کشتی پرتغالی‌ها و نخلستان‌های جزیره، از دیگر دیدنی‌های منحصر به فرد هنگام به حساب می‌آیند. برای رفتن به جزیره هنگام باید به بندر کندالو در قشم رفته و سپس از آنجا با قایق‌های موتوری به جزیره هنگام سفر کنید.

ساحل نقره ای، شن‌های براق جزیره هنگام

ساحل گردی، بخش جدایی ناپذیری از سفر به قشم به حساب می‌آید؛ به ویژه اگر قرار باشد تا لحظاتی را در ساحل نقره‌ای هنگام سپری کرد.

ساحل نقره ای در شمال غربی جزیره هنگام واقع شده و یکی از زیبایی‌ترین سواحل کشور به حساب می‌آید. دلیل آن هم واضح و مشخص است! شن‌های این ساحل به دلیل وجود کانی‌های متعدد، به رنگ مشکی و نقره‌ای براق دیده می‌شوند و در پاییز و زمستان، نور درخشان آفتاب را به زیبایی هرچه تمام‌تر منعکس می‌کنند. 

در سال‌های اخیر قدم زدن در بخش‌های بکر این ساحل، به دلیل حفظ اکوسیستم منطقه ممنوع شده است. با این حال همچنان می‌توان با رعایت اصول زیست محیطی، از برخی نقاط آن دیدن کرد و غرق در شگفتی نور ماسه‌های نقره‌ای سطح ساحل شد.

روستای لافت، حکایت بادگیرهای جزیره

روستای تاریخی لافت از قدیمی‌ترین روستاهای قشم و محدوده خلیج فارس است که در سواحل شمالی جزیره قرار دارد. بسیاری از مورخان قدمت روستا و یا بندر لافت را به هزاره اول پیش از میلاد مسیح نسبت می‌دهند. ادعایی که با مشاهده معماری باستانی و قدیمی خانه‌های روستا و آثار تاریخی به جا مانده، چندان پر بیراه نیست.

روستای لافت بیشتر از هر چیز با ساحل پر از لنج و خانه‌های قدیمی‌اش شناخته می‌شود. ساحلی که تماشای غروب آن، یکی از زیباترین چشم اندازهای سفر را برایتان خلق می‌کند؛ و خانه‌هایی که نسیم گرم دریا را از میان بادگیرهایشان در آغوش می‌گیرند.

در بخش دیگر لافت، نخلستان‌های بلند قامت و سرسبز، ظاهری متفاوت و منحصر به فرد به این روستا بخشیده‌اند. در نزدیکی روستا همچنین، مسیرهایی برای سر زدن به جنگل حرا تعبیه شده است. در روستای لافت آثار باستانی کهنی مانند قلعه نادری و چاه‌های تلا نیز وجود دارند که تاریخ ناب این خطه را به خوبی منعکس می‌کنند.

فاصله روستای لافت تا مرکز قشم، ۲۲ کیلومتر است و اسکله آن هم در ۷ کیلومتری جزیره قرار دارد. 

مراکز خرید قشم؛ از دیدنی های جزیره

بازار قشم

یکی از بزرگترین لذت‌ها در قشم، سر زدن به بازارها، فروشگاه‎ها و مراکز خرید جزیره است. برخی از مهم‌ترین مراکز خرید قشم به شرح زیر هستند:

بازارچه ساحلی هنگام، لذت خرید در کنار دریا

یکی از بازارهای محلی و دیدنی قشم، بازارچه ساحلی هنگام است که در آن انواع کالاهای بومی، صنایع دستی و یادگاری‌های شیرین و دوست داشتنی به فروش می‌رسند. برخی از محصولات محلی این بازارچه شامل انواع زیورآلات، زیرلیوانی و اشیا تزیینی ساخته شده از صدف می‌شوند. علاوه بر صنایع دستی، خوراکی‌ها و ادویه‌های بومی جزیره نیز در گوشه و کنار بازارچه عرضه می‌گردند. ضمن اینکه بانوان قشم با پخت و فروش پیراشکی و سمبوسه‌های محلی در این محل، مسافران و گردشگران را با ذائقه مردم این جزیره آشنا می‌کنند.

جالب است که بدانید غرفه‌های بازارچه ساحلی هنگام با نی و چوب ساخته شده و کفِ آن هم، ماسه‌های ریز و درشت دریای خلیج فارس است! این بازارچه ساحلی در جزیره هنگام و در بخش جنوبی قشم قرار دارد.

بازار قدیم درگهان قشم، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد

بازار درگهان، یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین بازارهای قشم است که در قلب شهر واقع شده و در آن انواع کالاهای کاربردی به‌صورت عمده و تک عرضه می‌شود. این بازار با وجود گذشت سال‌های طولانی، بافت سنتی خود را حفظ کرده و به سبک تمام بازارهای قدیمی، از راهروهای تو در تو، کوچه‌های فرعی و غرفه‌های کوچک و بزرگ تشکیل شده است.

در بازار درگهان هر نوع کالا، از ارزان و کیفیت معمولی گرفته تا گران و لوکس به فروش می‌رسند. با این حال عمده اجناس این بازار، لباس‌ها و لوازم آرایشی متنوعی هستند که با بهترین قیمت در مغازه‌ها ارائه می‌شوند. 

بازار درگهان در ۲۰ کیلومتری شهر قشم و در میدان انقلاب واقع شده و دسترسی به آن با ماشین شخصی و تاکسی‌های جزیره امکان پذیر است . فراموش نکنید که پیش از خرید هر کالایی در این بازار، درست‌بودن آن را به خوبی تست کنید.

مجتمع تجاری دریا، بزرگترین مرکز خرید قشم 

مجتمع تجاری دریا بدون اغراق یکی از پرطرفدارترین مراکز خرید قشم است که در آن انواع پوشاک، لوازم خانگی و محصولات آرایشی از برندهای داخلی و خارجی عرضه می‌شوند. این مرکز خرید بزرگ‌ترین بازار جزیره به حساب می‌آید و در آن بیش از ۱۵۰۰مغازه فعال، خدمات خود را به مسافران و شهروندان ارائه می‌دهند.

در طبقه دوم این مجموعه بزرگ نیز یک رستوران وجود دارد که در آن انواع غذاهای دریایی طبخ و سرو می‌گردد. مجتمع تجاری دریا در نزدیکی بازار درگهان و در ۲۰ کیلومتری شهر قشم واقع شده است.

 مرکز خرید دو دلفین، مناسب خرید عمده و تک

یک گزینه ایده‌ال برای خریدی ارزان و به صرفه در قشم، مراجعه به مرکز خرید دو دلفین است. در این مجموعه تجاری، همه چیز از برندهای ایرانی گرفته تا برندهایی مانند نایک، آدیداس، سامسونگ و ال جی به فروش می‌رسند. عمده کالاهای این مرکز خرید شامل پوشاک، لوازم الکترونیکی، تجهیزات برقی و محصولات آرایشی و بهداشتی می‌شوند.

مرکز خرید دو دلفین در فاصله کوتاهی از بازار قدیم قشم قرار گرفته و هر روز از ساعت ۱۰صبح تا ۱۱ شب پذیرای بازدیدکنندگان است.

کلام آخر، قشم خاک سحرانگیز جنوب

در این مطلب با شما سری به این جزیره ناب و شگفت انگیز زدیم و از جاهای دیدنی قشم سخن گفتیم. قشم جزیره‌ای بزرگ و دیدنی در خلیج فارس است و با داشتن مکان‌های گردشگری و تفریحی بی‌مانند، یکی از بهترین مقاصد برای سفری پرخاطره به حساب می‌آید.

خوشبختانه در قشم، هتل‌آپارتمان‌ها، سوئیت‌ها و اقامتگاه‌های بومگردی متعددی وجود دارند که به گرمی میزبان مسافران خواهند بود. فراموش نکنید که می‌توانید برای اجاره ویلا، اقامتگاه و رزرو آپارتمان در قشم از سایت شب نیز کمک بگیرید.

سوالات متداول درباره جزیره قشم

جاهای دیدنی قشم در بهار شامل چه مکان‌هایی می‌شوند؟

جنگل حرا و تنگه چاهکوه برخی از جاهای دیدنی قشم در بهار هستند. اما به تفصیل هر جاذبه ی جزیره را در هر فصل بیان کردیم.

در جزیره قشم چه مراکز خریدی وجود دارد؟

بازارچه ساحلی هنگام، مرکز خرید دودلفین، بازار دریا و بازار درگهان از جمله معروف‌ترین مراکز خرید قشم به حساب می‌آیند.

چرا دره سکوت با این نام خوانده می‌شود؟

دره سکوت دره‌ای زیبا و سراسر آرامش است که به دلیل سکوت مطلقی که در آن جریان دارد، به این نام خوانده می‌شود.

 

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب