بلاگر سفر کیست ؟ چطور سفرنامه نویسی کنیم و خرج سفرمان را در بیاوریم

2

دنیا رو بگرد، بنویس، پول در بیار

خیلی از ما از همان دوران کودکی وقتی با خانواده یا اردوی مدرسه به مسافرت می‌رفتیم خاطراتش را ثبت می‌کردیم. یک دفترچه داشتیم که اتفاقات سفر و ماجراهایی که از سر گذراندیم را در آن می‌نوشتیم. حتی بعضی‌هایمان این عادت را از کودکی با خودمان به بزرگسالی آوردیم و هنوز هم از این که درباره سفرمان بنویسیم و برای دیگران تعریف کنیم لذت می‌بریم. اگر به سفر و نوشتن از آن علاقه دارید، می‌توانید جدی‌تر از یک خاطره نویسی ساده دنبالش کنید. اصلا می‌توانید به عنوان شغل و برای کسب درآمد به این موضوع فکر کنید. شغلی تحت عنوان بلاگ نویس سفر، بلاگر سفر یا همان توریسم بلاگر.

این شغل بهترین انتخاب برای کسانی است که عاشق سفرند و یک جا بند نمی‌شوند. یک بلاگر سفر خودش رئیس خودش است، تجربیات سفرش را می‌نویسد، با دیگران به اشتراک می‌گذارد و از این طریق کسب درآمد می‌کند و دنیا را زیر پا می‌گذارد. لابد با خودتان می‌گویید چقدر رویایی و هیجان انگیز! درست است ولی همان‌طور که می‌دانید این روزها بازار بلاگ نویس‌ها حسابی داغ است. روز به روز تعداد بلاگرهای سفر بیشتر می‌شود و هزاران سایت و وبلاگ ایجاد می‌شود. برای این که به قسمت رویایی ماجرا برسید باید حرفی برای گفتن داشته باشید. باید بتوانید وجه تمایزی برای وبلاگ و سفرنامه نویسی‌تان ایجاد کنید تا وبلاگ نویسی موفق و حرفه‌ای شوید. در این مقاله سعی کردیم خلاصه‌ای از تعدادی نکات مهم و کلیدی را بیاوریم تا به کمک آن‌ها بتوانید بلاگر سفر موفقی شوید.

blogpost-69

انتخاب نام مناسب:

یک بلاگر سفر برای انتخاب نام وبلاگ خود باید به بلند مدت فکر کند و فرض را بر این بگذارد که چند سال قرار است آن‌جا بنویسد. نام وبلاگ نباید خیلی بلند باشد و باید طوری باشد که نشان بدهد شما قرار است درباره چه چیزی صحبت کنید. یکی از بهترین شیوه‌ها برای تبلیغات و جذب مخاطب تبلیغ دهان به دهان است، پس باید نام وبلاگتان را طوری انتخاب کنید که در ذهن افراد برای معرفی بماند. از انتخاب کلمات کلیشه‌ای که قبلا بارها استفاده شده‌اند پرهیز کنید.

انتخاب تم حرفه‌ای و مناسب:

در این مورد اصلا خساست به خرج ندهید، هزینه صرف کنید و تم وبلاگ خود را حرفه‌ای انتخاب کنید. انتخاب یک تم مناسب باعث می‌شود وبلاگ شما حرفه‌ای به نظر برسد و مخاطب بیشتری جذب کند. اجازه بدهید در ابتدای ورود وبلاگ شما به خوبی به مخاطب معرفی شود.

پیدا کردن سبک نویسندگی خود:

یک بلاگر سفر حرفه‌ای به زبان خودش با مخاطب حرف می‌زند و با سبک منحصر به خود می‌نویسد. این هم فقط با نوشتن مدام، تمرین و تکرار میسر می‌شود. آن قدر بنویسید تا بالاخره بفهمید سبک نویسندگی شما چیست، مخاطب شما با چه چیزی بهتر ارتباط برقرار می‌کند و چه چیزی را بیشتر دوست دارد. یکی از مواردی که باعث می‌شود مخاطب از سایت و بلاگ شما برود و دیگر باز نگردد، کلیشه‌ای بودن محتوا است. برای جذب مخاطب باید نحوه روایت شما بدیع باشد.

blogpost-72

تولید محتوای ارزشمند:

بخشی از وبلاگ نویسی نوشتن خاطرات است و البته که می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد. اما حواستان باشد اگر زیاد به آن بها بدهید حوصله مخاطب سر می‌رود. افراد به وبلاگ شما می‌آیند تا مطالب مفید و آموزنده‌ای را راجع به سفر و گردشگری بخوانند نه صرفا خاطرات شخصی‌تان را. از جاذبه‌های گردشگری شهرهایی که به آن‌ها سفر می‌کنید می‌توانید برایشان بنویسید تا اجاره ویلا و رزرو آنلاین محل اقامت و روش‌هایی برای کاهش هزینه سفر و…

تحقیق، مطالعه زیاد و به روز بودن:

آن چه که به یک بلاگر سفر کمک می‌کند محتوای ارزشمند و مفیدی تولید کند، مطالعه زیاد است. هر چه بیشتر بخوانید و تحقیق کنید، بیشتر به مطالب روز گردشگری برمی‌خورید و می‌توانید از آن برای مخاطبانتان بنویسید. در لیست مطالب و کتاب‌هایی که می‌خوانید موضوعاتی مثل بازاریابی، کسب و کار و رشد شخصی را حتما قرار دهید.

تعامل با سایر وبلاگ نویس‌ها:

برای این که تبدیل به یک بلاگر سفر حرفه‌ای شوید، بهتر است با جامعه وبلاگ نویسان در ارتباط باشید و عضو فعالی در بین‌شان باشید. مطالب آن‌ها را بخوانید و برایشان کامنت‌های مفید و نظرات واقعی‌تان را بنویسید. این کار می‌تواند به شما ایده‌های خوبی برای پست گذاشتن بدهد و شما را به آن‌ها و مخاطبان معرفی کند. در ابتدای کار کسی شما را نمی‌شناسد و از وجود وبلاگتان خبر ندارد. یکی از بهترین روش‌های برای شناساندن خود و جذب مخاطب، نوشتن به عنوان نویسنده مهمان در بلاگ‌های پربازدید و معروف است. اگر برایتان ممکن بود حتما این کار را انجام دهید.

blogpost-73

تعامل با مخاطبان:

یک بلاگر سفر برای محبوبیت و جذب مخاطب، هیچ وقت مخاطبش را به حال خود رها نمی‌کند. برای این که مخاطبان همیشگی داشته باشید باید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. حتما یک زمانی را برای پاسخ دادن به سوالات، کامنت‌ها و ایمیل‌های خوانندگان خود در نظر بگیرید. مثلا اگر طی روز پست می‌گذارید یک ساعتی از شب را به پاسخگویی اختصاص دهید. این کار باعث ایجاد صمیمیت و اعتماد آن‌ها به شما می‌شود.

فعال بودن در سایر شبکه‌های اجتماعی:

برای این که بلاگر سفر موفقی شوید لازم است در شبکه‌های اجتماعی فعال باشید. شما هر چقدر هم که محتوای جذابی تولید کنید اگر بلذ نباشید چطور مخاطب را به سمت وبلاگتان بکشید، خوانده و دیده نمی‌شوید. یکی از سریع‌ترین روش‌ها برای جذب مخاطب فعالیت در سایر شبکه‌های اجتماعی است. در پلتفرم‌های پرطرفدار شبکه‌های اجتماعی مثل توئیتر، اینستاگرام، فیسبوک، یوتیوب و… عضو شوید(ترجیحا نام کاربری یکسان برایشان انتخاب کنید) و به طور منظم مطلب پست کنید.

شرکت در همایش‌ها و گردهمایی‌های مربوط به سفر و گردشگری:

شرکت در سمینارها و ایونت‌ها می‌تواند فرصت خوبی برای یک بلاگر سفر باشد تا از تجربه حرفه‌ای‌ها و بهترین‌های عرصه گردشگری استفاده کند. ضمن این که به این طریق می‌توانید با آن‌ها صحبت کنید، خود را معرفی کنید و ارتباط موثری برقرار کنید. شما صرفا با نشستن پشت مانیتور و نوشتن معروف و محبوب نمی‌شوید، باید پا به دنیای واقعی بگذارید.

blogpost-71

شرکت در دوره‌های آموزشی و توسعه مهارت‌ها:

این درست است که شما مجبور نیستید برای یادگیری حتما به کلاس بروید ولی با این کار می‌توانید قدم موثری در راه پیشرفت بردارید. بهای یادگیری و موفقیت صرف وقت و هزینه است، آن را بپردازید و به این طریق برای آینده‌تان سرمایه گذاری کنید. این طبیعی است که همه چیز را از اول بلد نباشید. پس بهتر است به افرادی که تجربه دارند اعتماد کنید. شرکت در کلاس‌های توسعه مهارت‌های نویسندگی، بازاریابی و شبکه‌های اجتماعی، SEO (سئو، بهینه‌سازی موتور جستجو) و حتی عکاسی می‌تواند برایتان مفید باشد.

کلام آخر این که یک بلاگ نویس سفر باید صبور باشد و پشتکار داشته باشد. وبلاگ شما قرار نیست همان ماه اول مخاطب جذب کند و به درآمد برسد. شاید لازم باشد حتی بیشتر از یک سال برای بلاگتان وقت بگذارید (مدام بخوانید، بنویسید و یاد بگیرید) تا نتیجه‌اش را در آینده ببینید. پس نا امید نشوید و از هدفتان دست نکشید تا به موفقیت برسید.

 

2 پاسخ
  1. نفس نظر داده:

    عالی????

    1. فؤاد جاودان نظر داده:

      ممنون

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب